Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Beeldhouwbijl en dissel

Ik zit al een tijdje op een inspirerende beeldhouwcursus bij Ruth Vulto Gaube. Na het meer ambachtelijke oefenen met gutsen en beitels op een houten schaal, ben ik begonnen aan een meer creatief beeldhouwwerk. Dus vond ik het tijd om mezef maar eens te verwennen met een paar mooie gereedschappen. Al langere tijd keek ik met een scheef oog naar de Granfors beeldhouwbijl Die heb ik dus besteld en heb gelijk er een Pfeil dissel bij aangeschaft. Deze blijkt zo uit de doos niet echt scherp te zijn, zodat ik daar eerst maar eens met de nodige slijphulpmiddelen op los ben gegaan De bijl is echter vlijmscherp en kon ik gelijk in de praktijk aan het werk zetten.

Fons

789D489C-3785-4C95-A2EB-478DDDE0F4F9.jpg

25E7466B-802A-44E9-8635-BFC18CE48794.jpg

88E23935-E80F-4DFB-B3B4-8B78EF389B83.jpg

8FA1ACB9-B895-4A07-BB82-70D30296E4C3.jpg
    Laatst gewijzigd door Athanor; 29-01-18 om 22:10. Reden: Link toegevoegd

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Tjonge Fons, op dat ding kun je met je blote kont naar Parijs en terug, die mag je wel eens een slijpbeurt geven

Groet Pel
    Pel; Hout wirktj.

De ene beeldhouwt met kleine mesjes, de ander gaat er met een bijl tegenaan.
    En toch kan een geoefende hand met beide prachtige werkstukken maken.
    Succes!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Tjonge Fons, op dat ding kun je met je blote kont naar Parijs en terug, die mag je wel eens een slijpbeurt geven

Groet Pel
    Ja Pel, inmiddels al mee aan de slag gegaan omdat ik toch de vouw voor een deel naar de andere kant wil brengen. Is nu al een stuk scherper omdat ik ook de snijvlakken gepolijst heb......

Fons

Hallo Fons, mooi gereedschap en een prachtige site van Ruth Vulto Gaube. Het is jammer dat ik daar wat ver vanaf woon anders zou ik graag eens cursus lopen.

Om reden die je noemt (vouw aan de binnenzijde en niet scherp) heb ik de Pfeil niet gekocht maar die van Narex. De beeldhouwbijl van GB is prefect alleen een beetje zwaar om bijvoorbeeld een uurtje mee te werken of je moet het dagelijks doen dan went het wel.. Ik gebruik eigenlijk vaker de iets kleinere variant bijvoorbeeld om lepels mee vorm te geven.

Groeten,

Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik begrijp niet dat Pfeill de dissels bot aflevert dat is toch geen reclame voor zo'n bedrijf, ik moet wel zeggen dat nieuwe gutsen altijd vlijmscherp zijn. Als je er aan de andere kant een vouw aan maakt Fons, werkt de dissel dan nog wel?

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Dat moet wel goed gaan, ik heb de kennis van een topper in het maken van schalen, David Fisher. Zie in deze blog zijn uitleg over het aanpassen van de Pfeil dissel.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 30-01-18 om 13:19.

Mooi gereedschap Fons! Fijn om te horen dat je er zo veel plezier aan beleefd, benieuwd naar het resultaat.

Wordt tijd voor een bakkie!

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Ik begrijp niet dat Pfeill de dissels bot aflevert dat is toch geen reclame voor zo'n bedrijf, ik moet wel zeggen dat nieuwe gutsen altijd vlijmscherp zijn. Als je er aan de andere kant een vouw aan maakt Fons, werkt de dissel dan nog wel?

Groet Pel.
    Moet zo een gereedschap wel scherp afgeleverd worden? Is het niet zo dat de snijkant door de gebruiker in de voor hem gewenste vorm wordt gebracht.
    En dat die vorm niet voor iedereen gelijk is?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Zo heb ik het nog niet bekeken Mathieu, daar kon je wel eens gelijk in hebben, Fons gaat er aan de buitenkant een kleine vouw aan maken zodat hij niet zo agressief in het hout gaat. Maar van de andere kant lees ik ook dat er mensen zijn die hem niet kopen omdat hij bot is.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Forum Rechten