Beeldhouwbijl en dissel

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zit al een tijdje op een inspirerende beeldhouwcursus bij Ruth Vulto Gaube. Na het meer ambachtelijke oefenen met gutsen en beitels op een houten schaal, ben ik begonnen aan een meer creatief beeldhouwwerk. Dus vond ik het tijd om mezef maar eens te verwennen met een paar mooie gereedschappen. Al langere tijd keek ik met een scheef oog naar de Granfors beeldhouwbijl:rolleyes: Die heb ik dus besteld en heb gelijk er een Pfeil dissel bij aangeschaft. Deze blijkt zo uit de doos niet echt scherp te zijn, zodat ik daar eerst maar eens met de nodige slijphulpmiddelen op los ben gegaan;) De bijl is echter vlijmscherp en kon ik gelijk in de praktijk aan het werk zetten.

Fons

789D489C-3785-4C95-A2EB-478DDDE0F4F9.jpg

25E7466B-802A-44E9-8635-BFC18CE48794.jpg

88E23935-E80F-4DFB-B3B4-8B78EF389B83.jpg

8FA1ACB9-B895-4A07-BB82-70D30296E4C3.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Tjonge Fons, op dat ding kun je met je blote kont naar Parijs en terug, die mag je wel eens een slijpbeurt geven;)

Groet Pel
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
De ene beeldhouwt met kleine mesjes, de ander gaat er met een bijl tegenaan.
En toch kan een geoefende hand met beide prachtige werkstukken maken.
Succes!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Tjonge Fons, op dat ding kun je met je blote kont naar Parijs en terug, die mag je wel eens een slijpbeurt geven;)

Groet Pel
:D Ja Pel, inmiddels al mee aan de slag gegaan omdat ik toch de vouw voor een deel naar de andere kant wil brengen. Is nu al een stuk scherper omdat ik ook de snijvlakken gepolijst heb......

Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Hallo Fons, mooi gereedschap en een prachtige site van Ruth Vulto Gaube. Het is jammer dat ik daar wat ver vanaf woon anders zou ik graag eens cursus lopen.

Om reden die je noemt (vouw aan de binnenzijde en niet scherp) heb ik de Pfeil niet gekocht maar die van Narex. De beeldhouwbijl van GB is prefect alleen een beetje zwaar om bijvoorbeeld een uurtje mee te werken of je moet het dagelijks doen dan went het wel.. Ik gebruik eigenlijk vaker de iets kleinere variant bijvoorbeeld om lepels mee vorm te geven.


Groeten,

Hans
 
P

Pel

Guest
Ik begrijp niet dat Pfeill de dissels bot aflevert dat is toch geen reclame voor zo'n bedrijf, ik moet wel zeggen dat nieuwe gutsen altijd vlijmscherp zijn. Als je er aan de andere kant een vouw aan maakt Fons, werkt de dissel dan nog wel?

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat moet wel goed gaan, ik heb de kennis van een topper in het maken van schalen, David Fisher. Zie in deze blog zijn uitleg over het aanpassen van de Pfeil dissel.

Fons
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Ik begrijp niet dat Pfeill de dissels bot aflevert dat is toch geen reclame voor zo'n bedrijf, ik moet wel zeggen dat nieuwe gutsen altijd vlijmscherp zijn. Als je er aan de andere kant een vouw aan maakt Fons, werkt de dissel dan nog wel?

Groet Pel.

Moet zo een gereedschap wel scherp afgeleverd worden? Is het niet zo dat de snijkant door de gebruiker in de voor hem gewenste vorm wordt gebracht.
En dat die vorm niet voor iedereen gelijk is?
 
P

Pel

Guest
Zo heb ik het nog niet bekeken Mathieu, daar kon je wel eens gelijk in hebben, Fons gaat er aan de buitenkant een kleine vouw aan maken zodat hij niet zo agressief in het hout gaat. Maar van de andere kant lees ik ook dat er mensen zijn die hem niet kopen omdat hij bot is.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Hallo Fons, Nog even een aanvullingkje. ik had het blog van David Fischer niet gelezen over deze dissels (Pfeil en Hans Karlsson), maar het bevestigt achteraf wel mijn indruk toen ik de Pfeil dissel een paar keer in de hand had gehad, vouw aan de andere kant dan ik zou verwachten en de swing niet helemaal je dat. De dissel van HK is nog weer duurder en kon ik niet uitproberen dus heb ik die van Narex gekocht waarmee dat wel kon. De Narex kost ca 80 euro en bevalt goed genoeg. Neemt niet weg dat er wellicht betere te vinden zijn voor dit disselwerk.

De keren dat ik de dissel gebruik leren mij dat je heel veel moet oefenen om tot het nivo van David Fischer te komen, maar dat zul je ook wel ervaren denk ik zo.

Groeten, Hans
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Klopt Hans, de nieuwe gereedschappen vragen wel oefentijd om er goed mee om te leren gaan.... Ik heb de Narex ook overwogen, maarkon deze twee in een bestelling zonder verzendkosten laten komen. Het aanpassen van de Pfeil zal wel lukken op mijn Tormek. Aanvullend heb ik ook nog een losse polijstschijf ter beschikking. Zal binnenkort wel een foto plaatsen van de vouw.

Fons
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Vroeger werden ook veel gutsen en beitels van diverse merken geleverd met een platte vouw
Dat het de mogenlijkheid geeft aan de eindgebruiker om de vouw aan te passen naar eigen wens gaat bij deze dissel en vermetgutsen zeker op maar ze deden het ook bij steekgutsen en dan lijkt me maar 1 vouw mogenlijk.

Zelf heb ik een antieke kuipersdissel die een goede slijpbeurt verdiend maar de steel van de dissel maakt het onmogenlijk om de binnezijde van de vouw te slijpen en een vouw aan de buitenzijde zoals david fischer heb ik niet overwogen omdat die er nu ook niet aan zit dus ik volg ook met interesse hoe je dit aanpakt en of het het gewenste resultaat heeft !
 
P

Pel

Guest
Om eerlijk te zijn kende ik David Fischer niet, heb wat filmpjes bekeken, man wat is die handig met o.a. bijl, dissel, haalmes, en guts. Nu we het toch over bijlen hebben, ik mis de laatste tijd de reacties van Ernest Dubois, hij zal toch niet ziek zijn? Normaal gesproken zou hij op een onderwerp als dit toch gereageerd hebben met zijn kennis over bijlen en dissels.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.