eiken balken koppelen (halfhoutverbindingen)

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
[FONT=&quot][FONT=&quot]Goedenmorgen, ik heb een vraagje over het verbinden van eiken balken. Ik ben een rechthoekig hangelement boven een kookeiland aan het maken van geborsteld eiken balken van 12x12cm waar 6 spotjes in komen die het eiland verlichten. (Lange lengtes buitenzijde balk 2mtr, korte lengtes balk 84cm). Verbindingen van de balken zijn gemaakt van halfhoutverbinding (2x 6cm). Ik heb alles mooi haaks gekregen en er zijn zo goed als geen open naden te zien in mijn halfhoutverbindingen. Tijd om ze te gaan koppelen! Mijn idee was om ze met bruislijm te koppelen en dan van bovenaf te schroeven met 6,0x110 (van boven af schroeven zie je toch niet omdat hang element op 2mtr hoog komt te hangen). Ik ben alleen bang dat me schroeven gaan breken omdat het hout knijterhard is. En ik twijfel over voorboren, want wordt mijn constructie dan niet “slapper”? Het element weegt toch al gauw 70/80 en komt aan 4 oude verroestte dikke kettingen aan het plafond te hangen. (Middels chemische ankers in t plafond)[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot]Lang verhaal geworden, dus de vraag; hoe maak ik de sterkste halfhoutverbinding, toch voorboren?[/FONT][/FONT]
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik denk dat je niet ontkomt aan het voorboren, anders heb je een goede kans dat de schroeven breken, dus gewoon voorboren met de juiste maat boor, daarna de schroef even in de vaseline zetten en erin schroeven, je kan (ik doe dat altijd) er ook nog extra houtlijm bij gebruiken dan komt het nooit meer los.
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ok, en dan in geval 6,0x110 bijv. met 4 of 5 vooorboren?
zat zelf ook nog te denken aan houtdraadbouten.
in beide gevallen ram ik ze er toch in met een slagschroevendraaier
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Zou kunnen, dat weet ik dus niet. In een horizontale bevestiging kan ik me dat voorstellen. Maar in een verticale hangende/dragende constructie?,... geen idee. Vandaar dat ik ook sws bruislijm gebruik
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, en dan in geval 6,0x110 bijv. met 4 of 5 vooorboren?
zat zelf ook nog te denken aan houtdraadbouten.
in beide gevallen ram ik ze er toch in met een slagschroevendraaier

Zou toch de weg van beleid kiezen van een slagschroevendraaier worden ze ook niet beter
Als ze er zo moeiijk in gaan zit er iets mis
Een goeie schroef met een flinke torx kop krijg je er met een juiste accuschroevendraaier echt wel in

Bruislijm is helemaal zo sterk niet, kan ook niet want er zit veel lucht (bruis) tussen als de 2e delen niet goed aansluiten
zorg dat ze goed sluiten en gebruik houtlijm (het woord zegt wel waar het voor bedoeld is)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Altijd voorboren! Helemaal in eiken. In de bovenste balk voorboren met 6 mm zodat de schroef er doorheen gaat zonder moeite. In de onderste balk voorboren met 4 of 4,5 mm. Eventueel wat glijmiddel erop zoals Skybiker aangeeft. Daarna met beleid inschroeven. Kan niet mis gaan. Met lijn erbij word je constructie nog sterker. Bruislijm is niet nodig als je verbindingen goed passen. Een witte houtlijm is voldoende en ook nog sterker.
Schroeven hebben een hoge trek sterkte. Dat trekt echt niet uit elkaar door het gewicht.
 

tuoh

Oud hout
Het "kwaad" is al geschied:p Maar een (open) slisverbinding was hier de betere verbinding geweest, kon je de boel opsluiten met één toognagel per verbinding, had je zelfs geen lijm en, of, schroeven, nodig gehad.
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Het "kwaad" is al geschied:p Maar een (open) slisverbinding was hier de betere verbinding geweest, kon je de boel opsluiten met één toognagel per verbinding, had je zelfs geen lijm en, of, schroeven, nodig gehad.
Weinig “kwaad geschied” hoor... doe het puur voor de hobby en om thuis iets aparts te hebben hangen.
ben al blij dat ik mooie strakke halfhoutverbindingen heb gemaakt ��
slisverbindingen had mij niet gelukt denk ik. Hout ook te duur voor om het te proberen
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je zegt dat je het geheel gaat het ophangen met een 4 tal kettingen, als je de halfhout verbinding zo maakt dat je de korte baklen boven hebt en de lange onder en je de kettingen aan de lange balken vastmaakt, heb je op die verbindingen toch bijna helemaal geen krachten? Je zal de gaten in de bovenste helft op de volle 6mm dikte moeten voorboren en de in de onderste op 4mm, tussen de vlakken hoef je in principe ook geen lijm te doen als je de eerder genoemde methode gebruikt, dan liggen de korte balken er gewoon bovenop.
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Nee ik heb de lange balken “boven”.
Er van uitgaande dat anders de korte balken de lange zouden moeten dragen en dat de verbinding niet ten goede zou komen.
qua draagkracht maak ik me geen zorgen hoor.
Zoals gezegd komt het geheel aan 4 kettingen.
Per plafondhaak gaten die voorzien worden van chemische ankers.
Die 2 componenten uit een kitspuit, niet die glazen buisjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
In plaats van chemische ankers, zou ik gewoon pluggen gebruiken. Is sterk zat en als je in een later stadium weer wat anders wil, zijn de gaten makkelijk te vullen. Als je voor chemische ankers kiest, kijk dan even wat voor betonnen vloer je hebt. Soms is de vloer van elementen met holle ruimten. Dan heb je extra kooien nodig in je boorgat.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
In plaats van chemische ankers, zou ik gewoon pluggen gebruiken. Is sterk zat en als je in een later stadium weer wat anders wil, zijn de gaten makkelijk te vullen. Als je voor chemische ankers kiest, kijk dan even wat voor betonnen vloer je hebt. Soms is de vloer van elementen met holle ruimten. Dan heb je extra kooien nodig in je boorgat.

Dat zou ik toch echt niet doen hoor. In theorie zullen pluggen het wel houden. Maar met bijna honderd kilo aan hout boven je hoofd in de keuken wil je toch niet het risico lopen dat er een plug los komt. En zou ik zoals de ts al van plan was voor chemische ankers met draadeind kiezen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Je kan de hele constructie toch omkeren om toch die korte balken boven te krijgen? Of ben je al zover dat de lampjes erin zitten.

Ben het eens met Fantic. Er vinden geen dragende krachten plaats op de korte balken aangezien de bevestigingspunten aan de lange balken zit.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat geloof ik gelijk. Maar dat is precies het verschil tussen theorie en praktijk. Als een plug helemaal volgens de regels gemonteerd wordt, met de juiste schroef in de juiste plug, in beton waarvan je honderd procent zeker weet dat het goed is, en alle andere aspecten waarmee gerekend wordt door een fabrikant. Ja dan gebeurd en niks mee. Maar er hoeft maar net een grindnest of luchtbel in de beton te zitten en weg 700%. En tuurlijk, de kans dat het gebeurd is niet groot want een goeie plug m10 houdt heel wat inderdaad. Maar ik zou simpelweg het risico niet willen lopen. Omdat een plug verbinding altijd afhankelijk is van klemmen (schroef laat plug dik worden) terwijl een lijm anker gewoon onomkeerbaar chemisch verankerd zit.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
In het plafond zou ik een "hilti plug" doen. Weet niet hoe die dingen anders heten
Cilinder vorm met mm draad en een loden kogel aan het eind.
Gat boren, metalen plug erin, kogel naar boven slaan en draadeind erin.
Gaat nooit meer los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.