Verbouwing van m'n werkbank

WR1944

Oud hout
Het is tijd het rooster in elkaar te schroeven. Met de haakse klemmen gaat het soepel. Door deze blokken ook onder de uiteinden te plaatsen houd je alles mooi in het zelfde vlak.
P1010053q.jpg

Het rooster is in elkaar en aan het bovenblad geschroefd. Ik moest tussendoor wel even naar Woodcraft om een nieuwe voorraad schroeven te halen.
P1010054q.jpg

Ook de bodemplaat is vastgezet. De torsiedoos is klaar om op het onderstel geplaatst te worden. Het voelt erg solide aan, vooral als het het lichte gewicht in aanmerking neemt.
P1010055q.jpg

Nu gaat de zaag in het onderstel. Maar eerst de bankschroeven er af en de top kleiner maken. Het blad is loodzwaar en ik kon het met veel pijn en moeite plaatsen de laatste keer.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Gelijk maar de daad bij het woord gevoegd en het blad van de werkbank geamputeerd. Eerst de bankschroeven er onder uit gehaald, dat scheelde al in het gewicht. Toen de breedte en de lengte afgetekend. Met de lineaal beide stukken zo diep als het kon ingezaagd. Ruim 2/3 van de dikte was zodoende al gedaan. Met de zaag eerst de kop er af gehaald. Dat was het grootste gewicht. Met een paar klappen kon ik het strookje in de lengterichting er redelijk netjes af slaan. Morgen maar wat gaan fatsoeneren en het onderstel op maat brengen.
P1010056q.jpg

Aan één kant gaat het me een beetje aan het hart maar ik merk nu al een beetje de ruimtewinst.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben weer wat verder gegaan. Het onderstel van de werkbank is ontmanteld. Het was een kwestie van de houten pennen er uit tikken. Bij een dergelijke gelegenheid krijg je gelijk het idee van hoe stevig de constructie was. Het was goed te merken dat het hout af bouwmarkt nog wat meer gedroogd was. De pennen van de liggers waren met deuvels vast gezet volgens het draw boring proces. Bij één of twee verbindingen was minimale speling merkbaar.

De poten worden ingekort zodanig dat het werkvlak op de standaard hoogte van 900 komt te liggen. Hierdoor valt het deel weg waar de pengaten in zaten van de bovenste liggers.

P1010057q.jpg

Ik moet nieuwe gaten voor de pennen maken voor de bovenste liggers. Voor de korte liggers moet ik nieuw hout kopen maar de lange liggers zijn herbruikbaar. Ook zal ik grotere gaten moeten boren voor de deuvels. De gaten in de pennen van de liggers moet ik dan met een rasp wat ruimen.

Voordat ik besloot om de werkbank te gaan verbouwen heb ik de MFT gebruikt om te zien hoevel houtbewerking ik er op kon doen. Dat was voldoende voor mijn behoefte. Met de aangepaste werkbank krijg ik een rotsvaste MFT. Die wiebeligheid van de MFT vind ik eigenlijk het enige nadeel.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ben met de pennen voor de onderste korte liggers begonnen. Ik ga hier een andere taktiek toepassen. De pen is eerst op breedte gezaagd maar de dikte doe ik met een router plane. Ik laat een randje hout staan en schaaf het tussenliggende deel weg. Als laatste haal ik met een beitel dat dammetje weg. Het pas maken doe ik dan met de shoulder plane.
P1010058q.jpg

Hiertoe moest ik wel de zool van de schaaf verbreden. Dit is voor mij een experiment en heb daarvoor even snel een stukje 12 mm MDF gekozen. Met wat kaarsvet op het loopvlak gleed het soepel. En het werkt nog ook.
P1010059q.jpg

P1010060q.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het project komt langzaam in de eindfase.
De nieuwe gaten in de poten zijn gemaakt. Met de mortiser gaat het erg precies en snel ook al moet ik de laatste centimeter zelf doen. Nu hoef ik de pennen niet eindeloos te bewerken om ze pas te krijgen. Een haartje krapper dan de maten van het gat en je bent klaar.

Eerst heb ik het frame in elkaar gezet om te zien of alles goed past.
P1010069q.jpg

Dat ging goed. Toen het tafelblad er op om een beetje een idee te krijgen van de eindtoestand.
P1010070q.jpg

Dat valt niet tegen. De hoogte is 900 en sluit goed aan op de rest van de werkplaats.
Ook nog even gekeken of de gaten nog dezelfde maat hadden. Het past nog perfect.
P1010071q.jpg

Morgen ga ik de pengaten voor de nieuwe verbindingen boren en dan kan het frame definitief in elkaar. Dan komt het volgende project: een opzet werkbankje met een bankschroef. Deze wordt ook voorzien van het MFT gatenpatroon.
 

WR1944

Oud hout
Voor het boren van de gaten in de pennen moest ik eerst de locatie van het gat in de poot overbrengen op de pen. Dat deed ik met de boor. Dat veroorzaakte een putje van de punt. Het gat moest 1,5 mm naar binnen geboord worden. Om te voorkomen dat de punt van de boor weg zou lopen in het putje heb ik een soort van boormalletje gemaakt. Ik schoof het plaatje over de boor, liet de punt van de boor op de pen zakken op de plaats waar geboord moest worden en klemde het plaatje vast.
P1010074q.jpg

Nadat alle gaten geboord waren kon alles in elkaar gezet worden. Dat moest wel in de juiste volgorde gebeuren anders schilder je jezelf in een hoek van de kamer (zoals ze hier zeggen). Eerst werden de ramen van de korte zijden gepend en vervolgens gingen de lange liggers in die ramen. Met de bestaande pennen zit alles weer muurvast. Ik moet alleen nog twee klampen maken om de top te fixeren op het frame.
P1010075q.jpg

Om een idee te krijgen van de werkhoogte heb ik het bankschroefje voor de opzetbank er even op gezet. Het is een lekkere werkhoogte voor fijn werk. Ik ga me even inlezen over het fenomeen opzetbank en dan komt de tekentafel er weer aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.