Verbouwing van m'n werkbank

WR1944

Oud hout
In een ver verleden heb ik een werkbank gemaakt. Ik was er erg blij mee want eindelijk had ik een degelijke en vlakke ondergrond voor m'n klussen.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?7778-Een-echte-werkbank

Ik had en heb nog steeds veel plezier van de werkbank. Edoch een afmeting van 1800 bij 800 is vrij groot en het neemt een hoop ruimte in. Ook al staat er veel op wielen, soms moet ik me langs obstakels wurmen om ergens bij te komen.
En toen zag ik Peter Parfitt met z'n gatenmal voor MFT-bladen. En heel langzaam begon zich een idee te ontwikkelen. Als ik een torsiedoos maak ala Ron Paulk met een gatenpatroon van de MFT en dat op het onderstel van de werkbank zet heb ik een degelijk en universeel werkoppervlak. De poten van de werkbank staan in de lengte 1200 uit elkaar. Dit is de buitenmaat. In de breedte is dit 800. Als ik de breedte terug breng tot 600 dan kan ik een torsiedoos maken uit kwarten van een volle plaat multiplex.

Ik moet dan alleen nog een toepassing zien te vinden voor de twee bankschroeven. Die zijn lastig te integreren in dit soort van constructies. Maar daar valt denk wel een mouw aan te passen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR,
60x120 cm is een goede maat om op te werken in een kleine werkplaats.
Het is iets groter dan de maat van mijn MFTC, maak je deze werktafel mobiel?
Soms vind ik het fijn als ik rondom het werkblad kan werken.
Mvg, :).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je je onderstel wilt blijven gebruiken en de maten toch wat moet aanpassen is zoiets ook een prima oplossing: https://www.woodworking.nl/showthread.php?18680-UJK-Technology-MFT&highlight=Technology

Gekocht of zelf gemaakt, het is geen volledige torsion box maar daardoor kun je het frame wel eenvoudig over een onderstel zoals dat van jouw werkbank schuiven. En er passen standaard MFT bladen in...
Als je dan 1 van je bankschroeven gebruikt om een klein werkbankje voor op deze werkbank te maken ben je super flexibel op een kleine ruimte.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik gebruik het super degelijke onderstel van de huidige werkbank. Het wordt niet mobiel. Ik moet de dwarsliggers inkorten en voorzien van nieuwe pennen. Dan moet ik wel de houten inslagpennen zien te verwijderen. Door aan één kant de dwarsliggers door te zagen heb ik er het minste werk aan denk ik. Dan moet ik alles op maat maken met één zijkant op de vloer en de dwarsliggers omhoog. Ik zie weer een nieuwe uitdaging. ;)
Om dat de torsiedoos iets dikker wordt dan het blad moeten de poten ook iets ingekort worden. Al m'n werkoppervlakken zitten op een universele maat van 900 mm. Ik was al van plan een klein opzet werkbankje te maken en daar had ik al een klein bankschroefje voor gekocht. Dat komt in de nieuwe situatie goed van pas. Met pennen kan ik dat bankje overal op het blad plaatsen.
Die torsiedoos kan ik heel geriefelijk op de huidige werkbank maken. Als de doos klaar is wordt het blad bedankt voor de goede diensten. Ik denk dat ik het blad verzaag tot eveneens 600 x 1200 of iets groter om het als reserve blad aan te houden. Zowel de torsiedoos als het blad kan ik met klosjes aan de onderkant in de opening van het onderstel laten vallen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedendag Willem, Dat is een belangrijk besluit. Heb je ook een afweging gemaakt tussen een Moravian en een MFT werkbank? Een wat heeft dan de doorslag gegeven?
 

WR1944

Oud hout
Het belangrijkste punt was de ruimte die de bank in nam. Op de bestaande bank had ik ook 20 mm gaten geboord en ik gebruikte die mogelijkheden vaak. Daarom komt het 96 mm systeem van Festool in de kijker. En omdat het systeem uitgaat van plaatmateriaal komt een dik blad niet aan de orde. En wat kun je stabiel uit plaatmateriaal maken? Juist, een torsiedoos a la Ron Paulk.

De Parfitt mal is besteld en waarschijnlijk al onderweg. Ik ga maar een voorraadje 1 1/4" Kreg schoeven inslaan want daar gaan er veel van gebruikt worden.
 

WR1944

Oud hout
Gisteren heb ik 18 mm multiplex opgehaald en ga ik binnenkort de delen op maat zagen in afwachting van de Parfitt mal. Ik heb de bevestiging gekregen dat het pakket met TNT onderweg is naar de USA. Er werd al gewaarschuwd dat er nog invoerrechten bij komen maar met het lage pond blijft de hele operatie toch voordelig.
 

WR1944

Oud hout
Vandaag kreeg ik de Parfitt MFT mal binnen en ik moet zeggen dat het een zeer goed afgewerkt geheel is. Alles past zeer precies, zo precies dat het nog een beetje stroef gaat.
De paneeldeur, die ik momenteel onder handen heb is even aan de kant gezet zodat ik aan de nieuwe tafel kan gaan werken.

Ik had natuurlijk al wat video's over de werkmethode gezien. Op dat gebied is Peter Parfitt moeilijk te ontlopen. Dus ik kon snel aan de slag. Een 1/4 plaat multiplex van 18 mm werd eerst op 1200 x 600 gebracht. De basislijn langs de lange kant werd uitgezet en als controle de lijn langs de korte kant. Op deze lijnen komen de eerste gaten. Het eerste gat van 3 mm wordt op het kruispunt van die lijnen geboord.
P1010037q.jpg

Er is een boorgeleider meegeleverd. Eerst steek je de boor door de geleider, zet de geleider vlak op de ondergrond en dan kun je redelijk haaks boren. Na het eerste gat kun je al een lineaal met de 96 mm gatenverdeling vast prikken op het eerste gat. Door de lineaal over de basislijn te leggen kun je het tweede gat boren. Nu ligt in feite het hele systeem vast kwa orientatie. De tussenliggende gaten kunnen nu geboord worden.
P1010044q.jpg

Zodra de eerste rij gaten geboord is kan er een rij haaks daarop uitgezet worden en wel met de stelling van Phytagoras. Eén lineaal gaat op het eerste gat. De tweede lineaal gaat 3 gaten verder in het hout. Met de derde pin zet je de linealen vast op het vierde respectievelijk vijfde gat. Nu staat de erste lineaal haaks op de rij gaten en kunnen de tussenliggende gaten geboord worden.
P1010038q.jpg

Ik was aanvankelijk wat sceptisch over de uiteindelijke nauwkeurigheid maar het komt precies uit. Ik controleerde eerst met een grote carpenters square en vond een lichte afwijking. Maar die bleek een kleine afwijking te hebben toen ik het met een preciese winkelhaak controleerde.

De hele plaat werd met 3 mm geboord en toen was het tijd voor de 20 mm gaten. Met een beetje olie op de lagering ging alles soepel rond.
P1010039q.jpg

De speciale bit maakt mooie gladde gaten zonder noemenswaardig uitbreken aan de onderkant. Ik heb wat dogs geprobeerd en ze passen even soepel in de gaten als bij de originele MFT.
P1010041q.jpg

P1010042q.jpg

En nu is het een zaak van de lange adem om alle gaten te boren.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR,
Ik heb deze ook en het werkt geweldig alleen jammer dat je voor die prijs er geen derde liniaal bijkrijgt.
Later heb ik de gaten nog wel met een R2 afrondfrees bewerkt, dan zijn de randen niet meer zo scherp.
Kun jij voor mij een detail foto maken van de boorbussen op de mal, het lijkt wel of die veranderd zijn.
Veel plezier ermee en laat de afbeeldingen maar weer komen.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja ik zie het verschil, maar mijn bussen zijn geheel van koper/brons.

P2060039.jpg
P2060040.jpg

Boor jij met iets eronder of niet i.v.m. uitbreken?
Ik heb met niets gedaan in hard MDF en dan kreeg ik net als Peter Parfitt zo'n mooi plat rondje als laatste eruit.
Veel plezier ermee met vriendelijke groeten, :).
 

WR1944

Oud hout
Met dit multiplex heb ik op een vergalde plaat multiplex gewerkt. Ik kreeg zo nu en dan het rondje van de laatste laag van het ply er uit. De bovenkant is mooi glad geboord maar de onderkant is wat ruwer met wat kleine stukjes uitgebroken. Maar ik had niets anders verwacht van deze kwaliteit van Home Depot. Het valt me zelfs nog mee. Maar het boren is gedaan. Nu ga ik de bodemplaat op maat zagen en daarna de verticale delen.
 

WR1944

Oud hout
Het bovenblad is gedaan. De mal kun je positioneren met de pennen maar op een gegeven moment zijn er niet meer genoeg 3 mm gaatjes en moet je werken met de meegeleverde dogs. Door de zuivere passing is het plaatsen en afnemen van de mal een secuur werkje. Maar uiteindelijk is de gehele plaat van MFT-kwaliteit geworden.

P1010048q.jpg

P1010047q.jpg

Zoals gezegd is de bodem ook al op maat en ga ik aan de verticale delen beginnen. De hoogte van die delen wordt 160 mm met een opening van 100 hoog. Ik moet nog even kijken of een strook van 30 niet te zwak is over die lengte.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Met dit multiplex heb ik op een vergalde plaat multiplex gewerkt. Ik kreeg zo nu en dan het rondje van de laatste laag van het ply er uit. De bovenkant is mooi glad geboord maar de onderkant is wat ruwer met wat kleine stukjes uitgebroken. Maar ik had niets anders verwacht van deze kwaliteit van Home Depot. Het valt me zelfs nog mee. Maar het boren is gedaan. Nu ga ik de bodemplaat op maat zagen en daarna de verticale delen.
Had je dan geen last met boren als dat centerpuntje in de offerplaat gaat want dat is toch geen boortje?
Het ziet er wel goed uit, zijn de randjes bij jou scherp of valt dat mee?
Ik denk dat e.v.t. afronden van de gaten bij multiplex minder goed gaat als bij hard MDF.
Maar het werkt bij mij wel iets makkelijker met de klemmen erin en eruit halen.
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Aan de onderkant is wel wat minimale uitbraak. De laatste paar millimeter moest ik wel flink drukken om de tip in de onderlaag te persen maar het lukte wel. De bovenkant is perfect glad en strak. Ik had gedacht om de rabden van de gaten te breken met iets van een kegelvormig schuurgeval als ik zoiets kan vinden. Anders laat ik het zo. In het gebruik zal het wel wat slijten. Nu de verticalen aanbrengen. Dat wordt een aardige puzzle.
 

WR1944

Oud hout
Met het relatief goedkope multiplex van de bouwmarkten is een klein beetje uitbraak aan de onderkant nauwelijks te vermijden. Omdat ik de punt van boor in het onderliggende afval multiplex moest duwen gingen de laatste millimeters een beetje ongecontroleerd.
P1010049q.jpg

De verticale verstevigingen die de sterkte aan de doos geven werden op de CMT-tafel gezaagd. Alles op 180 breedte. Daarna alle delen op lengte gezaagd op de MFT met de lineaal als geleiding. Vervolgens met de Kreg de potgaten geboord.
P1010050q.jpg

De openingen rondom om je handen onder de tafel te kunnen krijgen als je iets aan de onderkant wilt vastschroeven werden afgetekend. Met een 1" Forstner boor de gaten geboord als beginnetje voor de decoupeerzaag.
P1010051q.jpg

Na het uitzagen worden de randen met een kleine straal afgerond.
P1010052q.jpg

Als ik alle potgaten heb gedaan schroef ik eerst het verticale rooster samen en dan pas aan het bovenblad. Dat lijkt me de gemakkelijkste manier van werken.

P.S. De set met Forstner boren in inch-maten was een goedkope aanbieding bij Woodcraft. Ik denk niet dat het hout er veel onder geleden heeft. ;)
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@WR1944,

"P.S. De set met Forstner boren in inch-maten was een goedkope aanbieding bij Woodcraft.
Ik denk niet dat het hout er veel onder geleden heeft
. ;)"

Dit is toch niet waar hé?;)
Persoonlijk vind ik die potgaten bij die openingen niet mooi, kon je die niet ontwijken of anders op die plekken een domino plaatsen?
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
....... Persoonlijk vind ik die potgaten bij die openingen niet mooi, kon je die niet ontwijken of anders op die plekken een domino plaatsen?
Mvg, :).

Dat vond ik ook maar die potgaten zitten aan de binnenkant van de openingen en ook nog eens aan de bovenkant. Die zie je niet bij normaal gebruik.

Ik dacht het hout eerst nog plaatselijk te verdoven maar daar was het hout kwalitatief niet goed genoeg voor. Er zijn grenzen, niet waar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.