Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Houten nummerplaten

Houten nummerplaten

Bij één van de traditionele schepen uit onze vloot is het registratienummer aangebracht met kleefletters, maar dat is geen zicht op zo een schip, daarom met dit het koude weer maar achter de (werkplaats) kachel plaats genomen om hier een mouw aan te passen.

Twee mooie stukjes Eiken kwartiers uitgezocht, de cijfer en lettercombinatie even via Autocad wat groter geprint en uitgesneden als mal, en we konden aan de slag.

Met de bovenfrees voorzien van een freesje van 6mm het meeste hout al weggefreesd, zoveel mogelijk in meeloop dan kan je de freesmachine het gemakkelijkst onder controle houden.
    Daarna met guts en beitel tot op het lijntje gehakt en alles al even opgeschuurd.

Deze avond de letters al voor een eerste maal geschilderd, er moeten nadien nog min. twee laklagen op, daarna nog eens schuren met de bandschuurmachine, dan worden alle verfresten op het oppervlak weggeschuurd en komen de letters mooi strak tevoorschijn, afwerken gaat gebeuren met Biopin bootolie.

Hieronder een impressie van de "nummerplaten"

Mvg,

André

Attached files

Re: Houten nummerplaten

Ik wou dat ik een boot was.

Nee, serieus, heerlijk die aandacht voor het detail. De truc met het wegschuren ligt erg voor de hand, maar ik kende 'm niet. Ook weer wat geleerd.

Veel mooier dan plastic rommel. Netjes, en mooi strak afgestoken die letters!

Mooi stukkie werk hoor!

Arthur

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

heerlijk werk is dat, naamborden maken. ik heb er een stuk of 8 gemaakt denk ik. het trucje met schilderen en dan schuren werkt inderdaad goed.

hoe ga je de borden bevestigen aan het schip?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Met wat voor beitel krijg je die rondingen zo perfect?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram
    Met wat voor beitel krijg je die rondingen zo perfect?
    Met een gepaste houtsnijguts is dat werkje zo geklaard.
    Dit is ook weer zo een beitelsetje welke ik besteld heb bij Dick, made in China heb er enkel hechten voor moeten draaien, de set Kost bijna niks, ze zien er niet uit,maar ze snijden wel.
    Ik heb van dat setje al veel plezier gehad.

Mvg,

André

Attached files

Ziet er strak uit! Blijven de letters ook wit of worden ze met een andere kleur afgelakt?

Rick, je ziet links en rechts een verzonken gat. Die zullen wel voor de schroeven dienen.

De sterke arm der wet geeft de voorkeur aan een duidelijke leesbaarheid boven het esthetische aspect daarom ook dit lettertype, we denken aan de slechtzienden
    De borden worden inderdaad vastgeschroefd op het boeisel met twee koperen schroeven. Er komen wel dikke kunststoffen sluitringen tussen bord en boeisel zo kan er geen water tussen de twee blijven staan.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Voor een ervaren houtbewerker ongetwijfeld een domme vraag, maar niet voor mij, ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
    Gebruik je daarvoor een hamer of duw je die gutsen gewoon? Hoe ga je eigenlijk te werk om dat met die gutsen weg te snijden? En hoe krijg je de bodem zo perfect glad/vlak?

Forum Rechten