Zelfbouw frees mal

Ola_ GSn

Nieuw lid
2 mei 2017
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie geplaatst heb. Anders hier alvast mijn excuses...

Voor het maken van een kistje ben ik hard aan het nadenken over een methode om de kopse kant van 20 mm dik x 175 mm breed kersenhout een afschuining te geven van 45 graden over de breedte zodat de vier zijkanten van de kist mooi op elkaar aansluiten.

Aangezien ik niet heel veel ervaring heb met een dergelijke bewerking met de schaaf zit ik er over te denken dit met een bovenfrees te doen. Aangezien er (volgens mij) geen 45 graden freesjes op de markt zijn met een werkdiepte groter dan 18 mm denk ik er momenteel over na een mal te bouwen waarbij de plankjes onder de gewenste hoek liggen en ik deze nauwkeurig langs de frees kan voeren.

Heb op internet al een aantal voorbeelden gevonden, maar het is niet heel makkelijk de details van deze opstellingen te achterhalen.

Ik hoop daarom dat er op dit forum mensen zijn die iets dergelijks een keer gebouwd hebben, een goed idee hebben of me op een andere manier kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Geert
 

Ola_ GSn

Nieuw lid
2 mei 2017
2
0
Bedankt! Ga de futselplank eens wat verder onderzoeken! En fijn dat mijn onderwerp daarmee meteen beter in deze categorie past! 😉
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar bedenk dan wel dat 45 graden met hout in de afmetingen 20 dik en 175 breed nou niet echt het meest logische gebruik van een futselplan is. Gewoon zagen en wellicht een beetje corrigeren op de futselplank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.