Hoe herken je de richting van de draad in hout

Mawi

Nieuw lid
7 jan 2018
12
0
Almkerk
Hoi allen,

ik ben sinds kort in het bezit van een hammer a3-31 schaaf en vandikte bank. Prachtig apparaat waar ik mooi alles haaks en op gelijke dikte krijg. Helaas ben ik nog aan het klunzen met de richting van de draad in het hout. Tegen de richting in schaven geeft natuurlijk een zeer ruw resultaat. Heb internet al afgezocht maar vindt geen goede info hoe je altijd de juiste schaafrichting kunt bepalen cq de richting van de draad kan lezen.

hoor het graag.

groet,

Marc
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je kan de richting herkennen aan de jaarringen het makkelijkste als er vlammen in zitten schaaf met de vlammen mee
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat is iets dat ik ook niet weet, maar met de bovenstaande antwoorden zou ik ook niet verder komen
Staan er aan zijkant pijltjes ?

TS bedoeld waarschijnlijk niet of hij haaks op de draad of met de draad mee werkt maar wel of hij met de draad mee of er tegenin werkt

Tja hoe zie je dat ?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Is iets wat ik mijzelf ook altijd afvraag, hoe lees je het hout? Bij dosse en kwartiers is het al anders "lezen". Ik hanteer nu de handschaaf en voel/kijk of ik verkeerd ga maar het zou idd erg makkelijk zijn als je weet waar je naar moet kijken.
Sommige stukken zijn erg makkelijk te lezen andere daarentegen gewoonweg niet.
 
P

Pel

Guest
Met zachthout is dit makkelijker te zien als hardhout bijvoorbeeld mahoniehout, dat is meestal warrig kruisdradig hout, als je met schaven de eerste keer niet teveel afneemt zie hoe de draad loopt als er uitbrekers zijn, daarna omdraaien.

Groet Pel.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
soms kan je het zelfs voelen
warrelig hardhout doe ik met de schraapschaaf
gevlamde esdoorn schaaf ik dwars op de draad
een vd-bank heb ik niet
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Eerlijk gezegd houd ik er bij het gebruik van een vlak-, vadiktebank geen rekening mee.
Gewoon weinig afnemen en als laatste stap met een #4 schaaf nabewerken.
Altijd een perfect resultaat.

OK, soms heb je zeer warrig hout, dat is (vrijwel) niet te schaven.
Het enige dat dan nog werkt is nabewerken met een cabinet scraper.

Groet,
Hans
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Eerlijk gezegd houd ik er bij het gebruik van een vlak-, vadiktebank geen rekening mee.

Het gaat bij mij ook min of meer op gevoel. Je drukt de holle zijde over de messen, klinkt het raar, dan draai je het stuk hout 180 graden in het horizontale vlak & schaaft weer. Gaat dat beter, dan zit de juiste richting in je hoofd en gaat het kanten en het van dikte halen automatisch goed.
Hout dat zich niet goed 'gedraagt' krijg je misschien goed door steeds weinig af te halen, maar ik vind het niet prettig werken. Dan leg ik dat stuk liever opzij om ergens anders voor te gebruiken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Hier is nog een andere werkwijze om naar de vlammen te zien, afhankelijk of van de plek van het hout gericht is naar de binnenkant (hartkant) of buitenkant, kun je de schaafrichting aflezen. Zie onderstaande afbeelding.

Fons

9D41741B-2B87-4C91-966D-9B18897556E0.jpg
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Zoals het mijis uitgelegd. Denk aan draadals de haren van een borstel. Je wilt altijd snijden of schaven of wat dan ook van de kortste draad naar de lange. Zo heb je minder kans dat de korte stukken afbreken. Neem bvb maar eens een ronde verfborstel vast. Wrijf je van buiten naar binnen, dan ondersteunen de langere haartjes de buitenste. Wrijf je van binnen nazr buiten, dan gaan de haren open, oftewel 'scheurt' het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.