Aanschaf vlakvandiktebank, zaagtafel en lintzaag

DrWilliam

Nieuw lid
28 jan 2018
10
0
Velp (Gld.)
Beste Forumgebruikers,

Momenteel ben ik bezig een investeringsbegroting te maken voor het inrichten van mijn werkplaats. Doel is om op professionele basis meubels te gaan maken. Ik werk hierbij met name met hardhout en wil in principe geen productiewerk gaan maken maar vooral meubels op maat. Wellicht dat ik een de toekomst ook met plaatwerk ga werken maar momenteel is dat nog niet aan de orde. Ik heb een achtergrond in de financiële sector en ben me momenteel bij aan het scholen middels de bij jullie (vast wel) bekende opleiding ambachtelijk meubelmaker;).

De belangrijkste machines zijn: de vlakvandiktebank, de zaagtafel en de lintzaag. Ik heb al op het net al het een en ander gelezen of de verschillende machines maar kom er toch niet helemaal uit. Ik ben inmiddels al even gaan kijken bij VDH en Felder. Bij Felder hebben ze prachtige machines die volgens mij de potentie hebben een leven lang mee te gaan, maar de prijzen zijn wat minder vriendelijk. De machines van VDH zien er fancy uit maar ik zie toch een duidelijk verschil in kwaliteit en ik vrees dat ik daarmee na een aantal jaar aan het vervangen kom...

Ik heb e.e.a. in een overzicht gezet in excel. Wellicht dat jullie je licht eens willen laten schijnen over de betreffende machines! Ervaringen, tips en mogelijke alternatieven zijn van harte welkom!:)

Per soort machine heb ik de volgende eisen:

- vlakvandiktebank: Minimale breedte is 41 cm. Elektrische hoogteverstelling is niet nodig, maar een analoge klok in het wiel heeft wel de voorkeur. Momenteel heb ik een oude robland x31 en erger me suf aan de geleider die niet vlak is en ik continue moet checken / bijstellen.

- lintzaag: Dit wordt een belangrijke machine in mijn werkplaats. De max. zaaghoogte is bij voorkeur rond de 40 cm. Mijn indruk is dat de prijzen hiervan niet zó sterk uiteen lopen en ik neig er dan ook naar voor de Felder FB510 te gaan...

- Cirkelzaag: Ik zal deze machine voornamelijk gebruiken voor het op breedte zagen van planken (schulpen). Uiteraard ga ik er ook mee afkorten maar het lijkt me dat ze dat allemaal wel kunnen;) De optie om plaatmateriaal te kunnen verzagen heeft wel de voorkeur maar m.i. kan dit met bijv. een harvey ook als je zelf bereid bent de nodige hulpstukken te maken.

- Afzuiging: dit heb ik nog niet echt meegenomen in mijn overwegingen. Mijn indruk is dat ik dit voor een redelijke prijs bij alle genoemde merken kan krijgen. Waar ik wél benieuwd naar ben is of het belangrijk is rekening te houden met de diameter van de afzuiging. Daar ik niet veel trek heb in het aanschaffen en steeds omzetten van een aparte slang en aansluiting voor iedere machine. Verder ben ik wel benieuwd of jullie ideeën hebben voor specifieke systemen en daar een prijsindicatie bij hebben.

Mijn budget voor bovengenoemde 3 machines is ca. € 10.000 (exclusief de BTW). Het zou mooi zijn als ik daar nog wat onder kan zitten (rond de € 8.500), dat biedt namelijk de mogelijkheid mijn arsenaal aan handgereedschap ook wat uit te breiden!
Verder speel ik ook met de gedachte aan om het machineren van ruw hout als dienst aan te bieden aan hobbyisten, danwel de machines tegen een vergoeding aan hen beschikabaar te stellen.
Wat betreft de ruimte heb ik ca. 50m2 tot mijn beschikking.
Ik heb mij overigens nog niet echt verdiept in de 2e hands markt. Wellicht dat dit nog mogelijkheden biedt. Reden dat ik me daar nog niet in verdiept heb is dat de machines waar ik naar heb gekeken 2e hands niet of nauwelijks worden aangeboden. Ik zie wel andere merken als SCM / minimax of casadei maar geen idee waar ik deze moet plaatsen in het plaatje.

Ik kijk uit naar jullie reacties! Alvast bedankt:)

N.B.: in mijn overzicht heb ik prijzen excl. BTW opgenomen. Wat betreft de vlakvandiktebank ga ik uit van spiraalmessen. Wellicht dat jullie ook wat kunnen zeggen over het belang daarvan. Dit kan nl. een mooie besparing op de machines opleveren.

investeringen.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zonder op je hele overzicht in te gaan lijkt de AD741 wel een erg grote aanslag te doen op je budget. En voor de zaagtafel zou ik niet zo zeer kijken naar een merk als wel of je een formaatzaag of "cabinetzaag" wilt. Tot slot lees en hoor ik over minimax op de 2e hands markt veel positieve berichten.

Succes met de puzzel
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom op het forum William. Dat wordt een hele overgang, vanuit de cijfers naar het handwerk.
Voor wat betreft de aanschaf van de machines zijn er op het forum veel mensen die beter advies kunnen geven. Als ik naar je "behoeftes" kijk, zou ik mijn geld zetten op een lintzaag, een zeer goede afzuiging (niet als sluitpost laten fungeren) en een afkortzaag. En aan de hand van hoe het loopt pas in de andere machines investeren.
Zoals Marcel al zegt, succes met de puzzel.
 

tuoh

Oud hout
Als starter zou ik dat lijstje met nieuwe machines vergeten en gaan shoppen op de 2hands markt. 400V machines in overvloed daar en met een veel gunstiger prijskaartje.
Bijna alle professionele machines van gelijk welk merk gaan voldoen, dit in tegenstelling met de hobbymarkt waar nogal wat troep tussen zit.
Elk prof. merk heeft wel zijn sterke en minder sterke punten, maar in wezen gaan ze allemaal de klus kunnen klaren.

Alle verdelers van houtbewerkingsmachines hebben ook een groot aanbod van tweedehands machines, al dan niet met een beperkte garantie, dus ook daar kan je een kijkje nemen.
Het zijn niet alleen de grote machines die je nodig hebt, onderschat ook de totaalprijs aan klein spul niet. Spanklemmen, afkortzaag, boormachines, schroefmachines, werkbanken, opbergkasten, etc..., etc...
Kies van in den beginne ook voor een goede paneelzaag inplaats van enkel een cirkelzaagtafel, de mogelijkheden van de eerste liggen veel hoger. Dit is namelijk de machine die het meeste uren gaat draaien per dag, meer zelfs dan de schaafmachine(s). Dit ongeacht of je massief dan wel plaat gaat bewerken.

Van nul af beginnen kost bakken geld, dat opsouperen aan enkele nieuwe machines is geen goed idee. Laat de werkplaats(uitrusting) meegroeien met je bedrijf, kom je op termijn veel verder mee.

Wat het ook word, veel succes met de business.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Investeer idd in een goede afzuiging, bijvoorbeeld eiken fijnstof is niet echt gezond. Verder is een extra fijnstoffilter in de ruimte is geen overbodige luxe.
En kijk eens naar een formaatzaag.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Je hebt zo ongeveer hetzelfde probleem als velen van ons; veel wensen, weinig budget en weinig ruimte.

Ga voor een goede paneelzaag, goede afzuiging. Je kunt ook nog een een joekel van een vandiktebank kopen voor een nette prijs, waarna je met hulpstukken (bv deze maar er zijn er meer https://www.youtube.com/watch?v=8UONmuQt_98) er ook een vlakbank van kunt maken.

Daarna staat je ruimte al aardig vol. Uiteindelijk moet er ook nog een werkstuk in komen.


Deze kan ook https://www.youtube.com/watch?v=XrUcHUqTSyM
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
+1 voor 2dehands machines, met 10K kan je geen professionele werkplaats uitrusten met nieuwe machines, als je nieuw koopt binnen dat budget dan ga je moeilijke keuzes moeten maken (geen paneelzaag, goede afzuiging of freesmachine)
En zodra je dan de middelen en zin hebt ga je upgraden, als je je nieuwe machines moet verkopen dan maak je een pak verlies. Bij 2dehands vaak geen verlies.

Anders is een realistischer start budget 20-30K voor zware machines alleen, maar dat is natuurlijk een forse gok bij een startend bedrijfje. Ikzelf ben klein begonnen met 2dehands hobby/semi-pro machines om geleidelijk aan te investeren met eigen middelen in nieuwe en zwaardere machines. Achteraf gezien had ik beter gedaan om te beginnen met een lening van 30K om meteen mijn droom machines te kopen, en er zo ook beter fiscaal voordeel uit halen. Maar als je zoiets begint dan weet je nooit of het gaat lukken, de eerste jaren zijn altijd moeilijk en de lasten vaak hoog, dus je wil niet beginnen met een strop rond de nek.
 

DrWilliam

Nieuw lid
28 jan 2018
10
0
Velp (Gld.)
Bedankt allemaal voor jullie reacties zover!

@ Hunto: De lintzaag wil ik inderdaad ook niet op bezuinigen. Ik kijk nu vooral naar de Felder FB510. Heb je daar wellicht ervaring mee? Wat zijn goede alternatieven die ik ook eens kan meenemen in mijn afweging?

Verder lees ik een aantal keer terug dat een formaatzaag/paneelzaag erg belangrijk is. Kan iemand mij het belang hiervan uitleggen?
Mijn gedachte was nl. dat ik voor het afkorten en schulpen met een cabinetzaag (evt. met roltafel of zelfgemaakte slede) prima uit de voeten moet kunnen. De formaatzaag neemt veel ruimte in, en heeft in mijn beleving alleen een toegevoegde waarde als je veel met plaatmateriaal werkt. Wellicht mis ik iets en moet ik dat nog eens heroverwegen:)

Wat betreft de stofafzuiging zijn er nog specifieke zaken waar ik aan moet denken? Wellicht dat er bepaalde modellen / typen zijn waar ik naar kan kijken of waarbij ik uit de buurt moet blijven.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Alles valt of staat met wat je wilt gaan maken.

Ga je massief hout verwerken of plaat materialen.

Ik zou het advies van Andre opvolgen (Tuoh) koop goede tweedehands machines, zelf ben ik 30 jaar geleden met mijn meubelmakerij van start gegaan en ben begonnen met een elu omkeerzaag nieuw gekocht en wat handgereedschap en daarna langzaam verder mijn gereedschappen aangekocht zowel hand als stationair en meestal tweedehands.
Jj start min of meer vanuit een luxe positie en hebt een budget gesteld voor aanschaf, maar volgens mij werkt dit niet want in mijn beleving dicteert het werk (lees bepaald) het benodigde gereedschap en machine park.
Een budget van 10.000 euro ex BTW is ruim voldoende om een werkplaats te voorzien van 2de hands stationaire machines en wat handgereedschappen etc
Het uitgangspunt om op een professionele wijze meubels te gaan maken is te algemeen en daardoor niets zeggend.
Als je voor jezelf duidelijk hebt op wat voor een wijze, bijvoorbeeld ambachtelijk in massief hout, je je meubels wilt gaan maken dan kun je meer gericht de machinerie aankopen.
En kan dit forum je wellicht op een juiste manier advies geven.

Groetnis, Roeland
 

DrWilliam

Nieuw lid
28 jan 2018
10
0
Velp (Gld.)
Wat betreft 2e hands machines wil ik daar absoluut naar gaan kijken. Ik ben wel een beetje huiverig omdat ik geen verstand van machines heb dus niet goed kan beoordelen wat de staat is. Hebben jullie tips van bedrijven waar ik eens kan gaan kijken? Het liefst koop ik alles bij 1 of 2 leveranciers dus het is fijn als ze een ruim aanbod hebben.

Klein gereedschap is ook nodig maar dat heb ik (deels) al in bezit. Een kolomboor is ook aanwezig. Werkbanken maak ik zelf (wat ook geld kost;)) en verlichting onderhanden. Om alles in context te plaatsen moet ik misschien ook even aangeven dat ik het liefst met handgereedschap werk. De machines heb ik dus puur om het grote werk te doen. Het schaven van een heel tafelblad gaat met de hand nu eenmaal niet zo snel...
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum William, ik zou mij eens gaan oriënteren op overname van een bedrijf, er zijn vaak kleinere bedrijfjes die stoppen wegens op leeftijd, en geen opvolger. En dan niet alleen in Nederland ook België, waar je het machinepark zo kunt overnemen plus overig gereedschap. Je hebt 50 m² ter beschikking, dat is krap aan, je moet immers je houtvoorraad ook nog kwijt kunnen, daar gaat ook nog veel geld in zitten. Ik wil je initiatief niet ontmoedigen, maar zet alles toch nog maar op een rijtje, of beter ga eens naar een zelfstandige meubelmaker toe om eens te praten over deze business.

Groet Pel.
 

DrWilliam

Nieuw lid
28 jan 2018
10
0
Velp (Gld.)
Alles valt of staat met wat je wilt gaan maken.

Ga je massief hout verwerken of plaat materialen.

Ik zou het advies van Andre opvolgen (Tuoh) koop goede tweedehands machines, zelf ben ik 30 jaar geleden met mijn meubelmakerij van start gegaan en ben begonnen met een elu omkeerzaag nieuw gekocht en wat handgereedschap en daarna langzaam verder mijn gereedschappen aangekocht zowel hand als stationair en meestal tweedehands.
Jj start min of meer vanuit een luxe positie en hebt een budget gesteld voor aanschaf, maar volgens mij werkt dit niet want in mijn beleving dicteert het werk (lees bepaald) het benodigde gereedschap en machine park.
Een budget van 10.000 euro ex BTW is ruim voldoende om een werkplaats te voorzien van 2de hands stationaire machines en wat handgereedschappen etc
Het uitgangspunt om op een professionele wijze meubels te gaan maken is te algemeen en daardoor niets zeggend.
Als je voor jezelf duidelijk hebt op wat voor een wijze, bijvoorbeeld ambachtelijk in massief hout, je je meubels wilt gaan maken dan kun je meer gericht de machinerie aankopen.
En kan dit forum je wellicht op een juiste manier advies geven.

Groetnis, Roeland

Bedankt voor het delen van je eigen ervaringen. Ik snap wat je bedoelt en neig nu ook naar aanleiding van de andere reacties naar de aanschaf van 2e hands stationaire machines. Mijn gedachte was echter dat de vlakvandiktebank, cirkelzaagtafel en lintzaag wel de basis stationaire machines zijn die ik nodig ga hebben... dus vandaar dat ik daarvoor een budget heb gesteld.

Ik wil inderdaad op ambachtelijke wijze meubels gaan maken in massief hout. Het "echte" handwerk zal dus ook een groot aandeel gaan hebben in mijn werkzaamheden. Ik wil mij vooral richten op meubels zoals, eetkamertafels, bijzettafels, stoelen, dressoirs, bureau's, kasten. Grote inbouwkasten en keukens horen daar niet echt bij.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zoals eerder al gezegd is in dit topic is het verstandig om voor een professionele, gebruikte machine te gaan. Het eerste punt waar je mee komt te zitten is de vraag of je geremde machines (een motorrem) of ongeremde machines koopt. Geremde machines zijn namelijk vaak duurder. Zover ik weet hoef je als zzp-er geen motorrem op de machine hebben en wanneer je personeel hebt is dit wel verplicht.

Lintzaag: bijvoorbeeld een Centauro. Ik heb deze enkele jaren geleden gehad en deze beviel goed.
Maar als ik kijk naar de nieuwprijs van ca. 2200 euro voor een nieuwe Felder is dit het overwegen ook waard.

Vlak-vandiktebank: Een SCM FS410 zijn zeer goede machines. Deze zijn gebruikt wel te vinden. Een nieuwe zal ik met dit budget niet aanraden want een goede is nogal prijzig. Een slag goedkoper zoals een Casadei FS410 of een Robland kan uiteraard ook, alleen is er redelijk veel kwaliteitsverschil.

Cirkelzaag: Wanneer je zo goed als zeker weet dat je alleen massief hout moet verzagen zal ik niet voor een formaatzaag gaan. Deze neemt erg veel ruimte in beslag.
Ik heb goede ervaringen met een Harwi 130. Deze machines zijn echt gemaakt voor het verzagen van massief hout en nemen veel minder ruimte in dan een formaatzaag.

Ik ben nu enkele jaren bezig met het verkopen van machines. Dit is een uitgegroeide hobby.
Mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een pb.

Groeten,
Rudolf.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik sluit me wel een beetje aan bij het bovenstaande... ik vindt het plan dat ik hier lees allemaal nog er pril en incompleet.

Niet om je te ontmoedigen maar de realiteit is dat velen willen starten met het maken van massieve maatwerk meubels, de harde realiteit is echter dat dit een hele beperkte markt is en dat de meeste meubelmakers er niet aan ontkomen veel met plaatmateriaal te werken. Je gaat net starten als ik het zo lees, dan komen die maatwerk opdrachten echt niet binnen zonder een portfolio aan kwalitatief hoogstaand eerder werk. En een beetje flauw, maar voor nagenoeg alle professionele meubelmakers is productie de manier om een beetje een fatsoenlijk inkomen te verdienen.

Verder heeft het in mijn optiek niet zoveel zin een budget te reserveren voor alleen je stationaire machines. Je moet je totaalbudget afstemmen op wat je nodig hebt om je specifieke werk goed (en vooral efficiënt) te kunnen uitvoeren. En dan gaan er nog heel wat kosten zitten in die dingen die je nu als dingen in de marge ziet, zoals die fatsoenlijke afzuiginstallatie maar vergeet ook simpele dingen als opslagruimte voor hout (en je initiële financiering van je voorraad) niet. En dingen als lijmklemmen, frezen, hang- en sluitwerk en dat soort zaken kosten stiekem ook een bedrag.

Ik zou zelf mijn prioriteit hebben op het positioneren van mezelf als bedrijf zonder gelijk veel grote investeringen te doen en bijvoorbeeld kijken naar een gezamenlijke werkruimte. Die zijn er genoeg en daar tref je veelal de grote stationaire machines al aan. Gebruik dan je eigen werkruimte in eerste instantie voor het andere werk en de afwerking en ga pas over een eigen aanschaf nadenken als je voldoende werk hebt en jezelf hebt bewezen in de markt die je nu denkt te gaan aanboren. Voordeel daarbij is ook dat je anderen om je heen hebt die (waarschijnlijk) niet alleen vaardiger zijn in het gebruik van de machines maar die je ook een beetje inzicht kunnen geven hoe het hele commerciële proces loopt. En verdiep je tijdens die periode in de machines die je echt nodig hebt. Nu geef je aan dat je nog weinig tot geen kennis hebt, dat is de uitgangssituatie om niet helemaal de juiste (of zelfs de compleet verkeerde) spullen aan te schaffen. Jezelf overleveren aan een enkele verkoper voor zoveel mogelijk van je machinepark klinkt leuk maar is, ook weer in mijn optiek, vragen om teveel te betalen voor dingen die je niet direct of helemaal niet nodig hebt.

Dan is bescheiden 2e hands aanschaffen een manier om beter inzicht te krijgen in wat je echt nodig hebt zonder gelijk veel af te schrijven. Nadeel is dat je een langere periode nodig gaat hebben om zo te starten, maar gezien dat je nog helemaal moet beginnen lijkt dat allemaal niet zo'n probleem.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Poe ik lees net dat je 50m2 tot je beschikking hebt dan staat je ruimte zo vol met die drie machines.
Ikzelf heb ongeveer 80m2 tot m'n beschikking mijn cirkelzaag, lintzaag en vlak en vandikte staan op wieltjes en zijn makkelijk te verplaatsen.
De enige twee machines die ik niet kan verplaatsen zijn mijn radiaalzaag en draaibank.

Je bent van harte welkom om eens mijn werkplaats te bekijken werk voornamelijk handmatig en geef houtbewerking cursussen.
dan kun je de opstelling en routing zien, overigens heb ik een klein vlak/vandikte (emco) op krachtstroom breedte vd messen 300mm (die ik zelf slijp) op krachtstroom. Deze breedte is ruim voldoende voor mij.

groetnis, Roeland
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welkom naamgenoot. De formaatzaag vormt het hart van elke moderne werkplaats. Wanneer je de ruimte hebt is dit het werkpaard. Ook schulpen gaat prima. Lange massieve planken recht en haaks zagen gaat vlot op een roltafel, daar maak je meters mee. Ook gelijmde panelen maak je hierop haaks en op maat.

Ik zou dan ook op zoek gaan naar tweedehands machines, en zeker de formaatzaag kiezen die het meeste bied binnen je budget.
Een lintzaag kan ook prima een maatje kleiner, de Hammer 4400, maar tweedehands worden Meber en Centauro zagen, die beide uit dezelfde fabriek komen regelmatig aan geboden. Uiteraard op krachtstroom, anders wordt het prijzig en lastig te vinden.

Met het restant budget richt je de werkplaats in. Een paar kasten, een goede werkbank en natuurlijk de afzuiging, want professioneel werken betekent ook dat de gezondheid in acht moet worden genomen. Weet niet wat je al aan klein gereedschap hebt, want met een bovenfrees, schuurmachines, werkbank slijpmachine, lijmklemmen en een kolomboor gaat je budget aardig krap worden.

Neem daarbij ook de slijtmaterialen mee. Frezen, zaagbladen en schuurpapier, kwasten en natuurlijk bevestigingsmateriaal. Zonder dat blijft een bureau namelijk niet mooi en ook niet staan:p

Je verkijkt je er gauw op, maar alleen de machines zijn maar een deel van het geheel. Denk dat de helft van je budget aan alle randzaken makkelijk op gaat.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Voor de aanschaf van 2e hands machines is het aanbod bij onze oosterburen heel wat groter. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.number-1-mm.de/de/de_DE/index.html

Er zijn wel een paar dingen die dan "extra" om de hoek komen kijken:
- Taal. Je zult een aardig woordje Duits moeten kunnen spreken (of iemand kennen die dat kan). Wil je snel kunnen handelen op een machine die te koop staat dan heeft eindeloos heen en weer mailen geen zin.
- Vervoer. Het kan zijn dat een machine maar 100km verderop staat, maar 8 of 900km van huis is ook goed mogelijk. Het is de vraag of je dat wilt en kunt. (beschikking over een auto+aanhanger?)
- Ervaring. Je gaf aan nog niet veel te kennen over de machines. Om nou helemaal onbekend een machine ergens ver vandaan te halen is dan een grote gok. Garantie is er vaak niet bij dus je zult toch wel eerst wat kennis op moeten bouwen.

Zoals anderen aangeven komen er nog een hoop andere machines en accessoires bij kijken. Ook zul je waarschijnlijk nog wel moeten investeren in allerlei andere bedrijfsmiddelen als een bedrijfswagentje, aanhanger, stellingen voor houtopslag etc etc. De ene investering zal wat groter zijn als de ander, maar bij elkaar is het een enorme bak geld die je kwijt bent voordat je je spulletje compleet hebt.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Met de 10.000 euro zal ook ik, nu ik beter weet niet voor de in je hoofd geplande machines gaan, een vlak-vandiktebank van 41 cm, ga je b.v al niet echt nodig hebben om de meubels te kunnen maken die je noemt, dan kom je er al met een 26 cm, of kijk voor een 2de hands Hammer 31 cm, dit scheelt je al snel 2000 eurootjes, is een hoop los gereedschap wat je ook nodig gaat hebben.

Je heb dan nog 8000 over i.p.v. 3500 of 6000, met de felder of de A3-41

Voor de zaag neem de Harvey, heeft power en is oerdegelijk, bij Peulen 1850, en je hebt dan alsnog een nieuwe zaag maar weer 100 eurootjes over. zeker 3 goede zaagbladen.
de roltafel met de Harvey zal ik niet doen, is leuk maar gewoon te klein voor het echte werk.

Afzuiger, HBM 200, niet duur maar zuigt meer dan genoeg voor wat je wilt doen. en ja , weer 1 a 2 honderd euro bespaart, is toch weer een goede bovenfrees, want ook die ga je nodig hebben.

Voor de lintzaag, neem b.v de Hammer 3800, die doet alles wat je wilt doen, in ieder geval het bijna het zelfde als de 4400, een verschil dat je eigenlijk niet gaat merken, en weer 3 a 400 meer over. Resultaat, een redelijke goede invalzaag met goede rails of noem maar wat, goede schuurmachine of 2de hands festool of starmix stofzuiger met slang en ja, echt nodig.

Ik kan zo nog wel even verder gaan, maar ik denk dat je mij wel begrijpt en ook nog, alles wat ik hier boven schrijf, past prima in je 50m2.

Ook lees ik niet of dat je al een klantenkring hebt om al die mooie dure machines aan terug te verdienen, en dat is niet echt makkelijk met op maat gemaakte kwalitatieve meubelen in een hoger segment. Wat er ook bij komt kijken is dat ik wel uit ervaring geleerd heb dat dat je, je aanstaande klanten zover moet krijgen dat zij je het ook gunnen, klinkt misschien raar maar is iets waar veel startende ondernemers geen rekening mee houden.

Ik zelf had het geluk om de laatste paar jaar van het steigerhout tijdperk mee te kunnen pikken, hierdoor heb ik een goede terugkerende klantenkring die ook nog eens veel mond op mond reclame maken, ieder keer als 1 van mijn klanten een feestje hebben, resulteert dat voor mij wel weer in een opdracht.

Ik wens je veel succes.

Groet,
Rob
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bedenk eens goed hoe je jouw naamsbekendheid kan gaan vergroten. Klanten komen niet zomaar. Reclame/marketing daar kan veel geld in gaan zitten. Ze geven ook nog eens nul garantie op succes. Gelukkig kan je tegenwoordig een hoop zelf doen. Weet je al wat jouw doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken? Je wilt al gaan voor handwerk. Daar kan je inderdaad meer voor vragen net zoals massie.f hout. Denk ook aan het een boom concept. Hout uit de buurt en ook nog eens prettig voor het milieu. Toch blijft het bereiken van je doelgroep in het begin een van de lastigste dingen.
Zoals al eerder vermeld de schoorsteen moet roken vergeet dus niet het plaatwerk. Zelf overweg ik de aanschaf van dezelfde machines met een identiek budget. Alleen wil ik geen meubelmaker worden. Deze machines zijn makkelijk bij verbouwingen.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.