'nieuwe' Sipa lintzaag

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
vandaag in het bezit gekomen van een mooie kleine lintzaag, een Sipa TL 500, zit nog wel wat werk aan, maar is denk ik wel te overzien.
er zit helaas geen ondergeleider op, dus daar wil ik nog iets op verzinnen, zoals boven naar onder verhuizen ofzo (kijkt met schuin oog naar tuoh....)
iemand ideeën hiervoor?

verder zijn er een aantal zaken toegevoegd die niet bepaald de zaaghoogte bevorderen dus daar moeten nog wat aanpassingen aan gedaan worden
foto's volgen morgen!

DSC_1751.jpgraar plankje... zal wel veiliger zijn, ik krijg er alleen de geleider niet meer door omhoog. Ik denk dat de lengte van het zaaglint 4.06m is.... dat heb ik wel minstens 4 keer op de zaag zien staan!

DSC_1753.jpg de bovengeleider, helaas zit er ontzettend veel speling op de grote roller achter het lint, en zit ook op een rare manier vast? DSC_1760.jpg iets met schroefdraad en een moertje, dat lijkt me niet bepaald origineel

DSC_1754.jpg het model is duidelijk! alleen staat er nergens een merk op, naar wat ik op het www gevonden heb is het een Sipa, mede door de veren voor de zaaglintspanning DSC_1755.jpg

DSC_1758.jpg hier tenslotte de grote ontbrekende.... geen geleider! daar moet dus iets komen. Nu wordt aan de onderkant het lint voornamelijk geleidt door het hardhouten inlegplaatje, wat natuurlijk verre van ideaal is
 

Bijlagen

  • DSC_1751.jpg
    DSC_1751.jpg
    58 KB · Weergaven: 474
  • DSC_1755.jpg
    DSC_1755.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 469
  • DSC_1758.jpg
    DSC_1758.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 471
Laatst bewerkt:

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik zit er aan te denken om deze geleider boven de tafel te monteren. Hoewel de diameter van de wielen maar 500mm is lijkt mij de grote variant beter (o.a. meer stelmogelijkheden in de breedte). Spelen er nog zaken mee waardoor ik toch beter de kleinere variant kan nemen?
De stang waar deze op zal komen is 25mm doorsnee, gaat dat passen met deze geleider? Het lijkt mij wel, maar vind het moeilijk inschatten
 

tuoh

Oud hout
Je zal inderdaad het maatje groter moeten hebben, die is in de breedte verstelbaar. Met de bijgeleverde support bevestig je de nieuwe op het bestaande T-stuk onderaan de lange as van de hoogteverstelling.
De diameter van de as in de geleider zelf is 20mm, de diameter van de lange as op de machine is bij mijn lintzaag 30mm.

Monteer de oude geleiding, eventueel zonder het grote wieltje, onder de tafel.
Dat korte plankje aan de binnenzijde zit daar niks te doen, gewoon weggooien dat ding.

Zie dat ze bij Felder de montage veranderd hebben, de gleuf zit nu horizontaal in plaats van verticaal, maar het zou gewoon moeten passen op de twee bouten onderaan de lange as. Of het is makkelijk passend te maken met een dubbele montageplaat.

Zo heb ik ze gemonteerd.
IMG_0917.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je het plaatje met de sleuf naar boven draait, win je volgens mij een cm of 10 aan zaaghoogte.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Bedankt!
Dat plankje heb ik inderdaad direct eraf gehaald, zat danig in de weg.

Heb je toevallig ook een foto van hoe je de geleider aan de onderkant gemaakt hebt?

ik was net op zoek naar een nieuwe achter roller voor de originele geleider, de as is een maatje kleiner dan de huls waar ie in zit dus dat beweegt mij teveel. Deze rol heeft echter een diameter van 55m waar de GL789 'maar' 50mm is, volgens mij kom ik dan net náást het zaaglint uit, dus wellicht zal ik het inderdaad zónder dat grote wieltje moeten doen.

En dan heb ik nog een vraagje: de houten beschermkap zit met 2 hele zware hulzen op de stang (eerste en 5e foto), deze hoeven volgens mij helemaal niet zo groot/lang te zijn, ze hoeven tenslotte alleen de 2 plankjes op hun plek te houden. Nu zorgen ze er namelijk wél voor dat ik de geleider niet helemaal omhoog en niet helemaal omlaag kan bewegen. Daar wil ik de zaag inzetten dus (of slijptol) en dan ongeveer halveren.

nu, voordat ik een nieuwe geleider ga kopen kijk ik nog even verder, deze kost namelijk toch zo'n €160,- en ik kan voor iets meer dan €200,- een lintzaag kopen met een APA (panhans) onder én bovengeleiding..... dilemma's :p
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Als je het plaatje met de sleuf naar boven draait, win je volgens mij een cm of 10 aan zaaghoogte.

Als je heel hoog wilt zagen inderdaad wel, alleen als je juist dunnere stukken hebt kom je met de geleider niet meer laag genoeg dan, ik denk dat André daarom in dit geval ook heeft gekozen voor de laagst mogelijke positie.
 

tuoh

Oud hout
Als je het plaatje met de sleuf naar boven draait, win je volgens mij een cm of 10 aan zaaghoogte.

Dat ging jammer genoeg niet omdat de geleiding dan teveel naar rechts of teveel naar links komt te zitten, naargelang je da arm draait, en dan niet meer "spoort" met het lint.
Het center van de korte as moet namelijk juist in het verlengde van de rechtse bout zitten.
Maar ook op deze manier heb ik een kleine 400mm zaaghoogte:p

Als het echt nodig geweest was om hoogte te winnen had ik ook draad kunnen tappen in de korte as, dan kon die rechtstreeks op het bouteind geschroefd worden, weliswaar met een contramoer ertussen, om de groef in de as op juiste plaats te positioneren.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bedankt!
Dat plankje heb ik inderdaad direct eraf gehaald, zat danig in de weg.

Heb je toevallig ook een foto van hoe je de geleider aan de onderkant gemaakt hebt?

ik was net op zoek naar een nieuwe achter roller voor de originele geleider, de as is een maatje kleiner dan de huls waar ie in zit dus dat beweegt mij teveel. Deze rol heeft echter een diameter van 55m waar de GL789 'maar' 50mm is, volgens mij kom ik dan net náást het zaaglint uit, dus wellicht zal ik het inderdaad zónder dat grote wieltje moeten doen.

En dan heb ik nog een vraagje: de houten beschermkap zit met 2 hele zware hulzen op de stang (eerste en 5e foto), deze hoeven volgens mij helemaal niet zo groot/lang te zijn, ze hoeven tenslotte alleen de 2 plankjes op hun plek te houden. Nu zorgen ze er namelijk wél voor dat ik de geleider niet helemaal omhoog en niet helemaal omlaag kan bewegen. Daar wil ik de zaag inzetten dus (of slijptol) en dan ongeveer halveren.

nu, voordat ik een nieuwe geleider ga kopen kijk ik nog even verder, deze kost namelijk toch zo'n €160,- en ik kan voor iets meer dan €200,- een lintzaag kopen met een APA (panhans) onder én bovengeleiding..... dilemma's :p

Op de foto te zien is die achtergeleiding te groot voor waar ie nu opzit, vermoedelijk is dat grote steunwiel dus niet origineel. Het lint loopt normaal gezien net op de rand (zie foto in mijn bericht)
Op die foto kan je ook zien dat de "hulzen" bij mijn machine veel smaller zijn, daar kan je dus gerust de slijpschijf inzetten om die een stuk eleganter te maken. Voor de werking gaat het niks uitmaken.

Zal morgen eens een foto maken van de ondergeleiding en de benodigde aanpassingsstukken.
 

tuoh

Oud hout
En de beloofde foto's van ondergeleiding. Heb het ding op een stalen strip gemonteerd en deze combinatie op zijn beurt vastgebout op het frame. Dit is gedaan om de geleiding zo hoog mogelijk onder het blad te krijgen.

IMG_0922.jpg


Omdat de zijgeleiding het belangrijkste is zit deze bovenaan. De originele bovengeleiding zit dus ondersteboven gemonteerd:p


Zicht langs de zijkant, alle bouten vlot bereikbaar.
IMG_0924.jpg

De bovengeleiding eens op de maximale hoogte gezet. Voor niks nodig, maar het kan wel:p
IMG_0925.jpg

Van iets verder af ziet dat er maar raar uit:D
IMG_0927.jpg
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Bedankt voor de foto's! Aangezien mijn tafel toch geen kantelmogelijkheid heeft kan ik mijn geleider nóg verder naar boven zetten, dat komt dan weer mooi uit.
40cm is inderdaad wel een raar zicht zo.... ik heb dat al met de iets meer dan 30cm bij mij. Heb je die hoogte ooit al eens gebruikt om te herzagen? Maar ach, beter 10cm te veel dan 3cm te weinig he :D
 

tuoh

Oud hout
Het maximale wat ik op deze machine al gezaagd heb is 350mm dik piepschuim, dat ging als een fluitje van een cent:p
Heb die maximale zaaghoogte ook niet nodig voor massief, als ik heel dik hout wil zagen gebruik ik wel een herzaagmachine, die dienen daarvoor.

Maar deze machine heeft geen enkel probleem om padouk van 200mm hoog te schulpen, dat heb ik wel al gedaan, met een zaaglint van 12mm notabene.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Als ik zulk massief hout zou willen schulpen, zou ik dan genoeg hebben aan mijn 0,75kW motortje? Mits natuurlijk een goed zaaglint.
 

tuoh

Oud hout
Niet voor dagelijks gebruik, maar occasioneel gaat het wel (traag) lukken, het motorvermogen bij lintzagen is niet zo belangrijk. Hoe zwaarder de motor hoe sneller er kan gewerkt worden, tot een zekere grens weliswaar.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
En de beloofde foto's van ondergeleiding. Heb het ding op een stalen strip gemonteerd en deze combinatie op zijn beurt vastgebout op het frame. Dit is gedaan om de geleiding zo hoog mogelijk onder het blad te krijgen.

Bekijk bijlage 73428









Omdat de zijgeleiding het belangrijkste is zit deze bovenaan. De originele bovengeleiding zit dus ondersteboven gemonteerd:p


Zicht langs de zijkant, alle bouten vlot bereikbaar.
Bekijk bijlage 73429

De bovengeleiding eens op de maximale hoogte gezet. Voor niks nodig, maar het kan wel:p
Bekijk bijlage 73430

Van iets verder af ziet dat er maar raar uit:D
Bekijk bijlage 73431

Hallo André,waar kan ik zo een geleiding kopen?
Mvg,
Rudy
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
O.a. Bij felder, maar als je op GL789 zoekt vindt je vast nog wel andere plaatsen. Je zou ook op panhans APA kunnen zoeken, volgens mij komen ze daarvandaan, maar dat weey ik niet zeker
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik heb nu een tijdje rondgekeken voor een nieuwe geleider en op een heleboel verschillende merken lintzagen worden dezelfde geleiders als 'origineel' aangeboden. Weet iemand misschien wat de fabrikant is van geleiders zoals die bij felder en anderen verkocht wordt? (ik bedoel dan de GL789 variant, niet de keramische)

Waar ik zelf op uitkom (wat nog het meeste lijkt op een fabrikant is een italiaan, deze

Zou leuk zijn als iemand daar meer van wist :)
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
gisteren de nieuwe geleider aan de bovenzijde gemonteerd, vandaag de oude aan de onderkant, beetje puzzelen, maar vind het wel geslaagd :)
DSC_1772.jpg DSC_1773.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_1772.jpg
    DSC_1772.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 86

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik merk dat mijn lint een paar mm naar voor/achteren schommelt, ik vermoed dat het door een niet geheel mooi rond bovenwiel komt (er zit wel een hele flauwe kroon op). Is er een manier om ze weer mooi rond te maken zonder opniew te laten bekleden? (is 1,5 keer de prijs die ik voor de zaag betaald heb)
Alle tips zijn welkom!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.