Driehoekvaasje

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit vaasje heb ik anderhalve maand geleden gedraaid, maar nooit op het forum geplaatst.
Ik dacht daar weinig interesse voor ging zijn, maar nee hoor.
De fotoreportage hiervan staat op mijn facebookpagina en ik krijg enorm veel aanvragen om het tekeningetje te hebben.
Velen hebben vragen hierover waaronder ook forumleden die met mij bevriend zijn.
Ik heb dus besloten om het toch te plaatsen hier op het forum.

De fotoreportage gaat enkel over het vaasje zelf en niet over het dekseltje met het pinakeltje.
Hier alvast het eindresultaat.
IMG_001.jpgIMG_002.jpgIMG_005.jpg

De tekening.
Naamloos.jpgimage002.jpg

Waar zal ik het voornamelijk over hebben?
Wel op de tekening merk je de rose aslijnen en de 3 verschillende centerpunten die aangegeven zijn met een groen, blauw en rood cirkeltje.
Daar draait het allemaal om.


De houtsoortkeuze van het vaasje is kerselaar geworden.
Op de beide kopkanten plaatst men een centerpunt.
Daarna tekent men een diameter op net iets groter dan de buitendiameter van het vaasje.
IMG_007.jpgIMG_0012.jpgIMG_0011.jpgIMG_008.jpg

Met een spry voor papier te kleven breng je het uitgesneden tekeningetje aan op één van de kopkanten.
Zorg dat het centerpunt van het tekeningetje perfect op het centerpunt van het kopvlak gekleefd is.
De andere kopkant is nog niet voorzien van een tekeningetje.
Reden:
De 3 gekleurde centerpunten moeten perfect over elkaar komen te staan en dit kan maar bepaald worden éénmaal het werkstuk rond gedraaid is.
Komt straks duidelijk.
IMG_009.jpgIMG_0010.jpg

Werkstuk opspannen tussen de centers van de draaibank.
Nu neem je eerst het centerpunt van de aslijnen om het werkstuk eerst rond te draaien.
Je zal merken via de foto's dat ik langs de rechterkant het tekeningetje verkies en langs de linkerkant is er nog geen.
Waarom recht?
Ik heb meer kijkruimte langs de rechterkant tegenover de linkerkant vind ik persoonlijk, maar omgekeerd kan ook hoor.
IMG_0013.jpgIMG_0014.jpgIMG_0015.jpg

Werkstuk rond draaien.
Ik heb zelf de buitendiameter een 2-tal mm groter gelaten dan het opgekleefde papiertje.
Het werkstuk werd ook evenwijdig gedraaid over de volle lengte.
IMG_0017.jpgIMG_0018.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Via de leunspaan trek je de aslijnen over de volle lengte van de gedraaide cilinder.
IMG_0021.jpgIMG_0022.jpg

Het werkstuk van de draaibank nemen.
Op de andere kopkant moeten de lijnen nu met elkaar verbonden worden zodanig dat je daar ook 2 perfecte aslijnen bekomt.
IMG_0023.jpg

Het andere tekeningetje moet nu gekleefd worden op de kopkant met de spy.
Men moet ervoor zorgen dat het centerpunt van het tekeningetje perfect op het centerpunt van de kopkant komt.
De aslijnen moeten ook op elkaar volgen en zeker aandacht hebben dat de gekleurde centerpunten recht over elkaar liggen.
Met andere woorden, groen ligt recht tegenover elkaar op de andere kopkant net zoals blauw en rood.
Tip:
Je kan ook de letters gebruiken van het tekeningetje en zorgen dat ze over elkaar komen te liggen.
IMG_0024.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nu verkies je één kleur qua centerpunt en span het werkstuk op tussen de center van de draaibank.
Misschien moeilijk te zien op de hier onderstaande 2 foto's, maar zowel links en recht heb ik eerst voor het blauwe centerpunt gekozen.
Neem je eerst rood of groen, dit speelt geen rol.
IMG_0025.jpgIMG_0026.jpg

Nu draait men excentrisch het vlak af via de blauwe centerpunten.
Volg de boog van het blauwe centerpunt als referentie langs beide kopkanten
Opletten dat de snelheid niet te laag licht want de opening tussen leunspaan en ronddraaiende werkstuk kan op bepaalde ogenblikken groot zijn.
Draai je te traag, dan kan de beitel meegetrokken worden met alle gevolgen van dien.
IMG_0027.jpgIMG_0028.jpg

Neem een 2de kleur qua centerpunt langs beide kopkanten en het volgende vlak draaien.
IMG_0029.jpg

Het 3de punt qua centerpunt langs beide kopkanten en het volgende vlak draaien
IMG_0036.jpgIMG_0043.jpgIMG_0045.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De lengte van het vaasje bepalen naar eigen keuze.
Zoals je bij kunt zien heb ik te maken met een noest. deze zal ik niet verwerken in het vaasje.
Met andere woorden, de lengte is hier net voor de noest.
IMG_0049.jpg

De totale lengte moet nu wat afgestoken worden en dit bepaal je weer zelf hoe diep/schuin het het vaasje moet worden.
Dit doet men weer in 3 stappen volgens de gekleurde centerpunten.
Meet tijdig de dieptes dat je toepast en dit moet perfect hetzelfde zijn want dit worden de referentiepunten om de vlakken schuin te draaien.
Tip; kleef een plakbandje op de beitel om de diepte overal gelijk te hebben of plaats ergens een potloodlijntje op de beitel.
IMG_0053.jpg

Per centerpuntkleur worden de vlakken een voor een schuin gedraaid.
Let er vooral op dat de schuine vlakken rechte ribben heeft als je erop kijkt.
IMG_0057.jpgIMG_0058.jpgIMG_0063.jpgIMG_0064.jpgIMG_0065.jpgIMG_0067.jpgIMG_0068.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Plaats het werkstuk nu op de centerpunten van de aslijnen om het werkstuk te kunnen schuren.
Het schuren doe je best met een blokje waarvan de draaibank in stilstand staat.
Zoiets kan je niet schuren met een ronddraaiende draaibank.
IMG_0072.jpgIMG_0074.jpg

Aan de linkerkant of onderkant vaasje moet er een opnamekraag gedraaid worden om met de klauwkop te kunnen grijpen.
IMG_0075.jpgIMG_0076.jpg

Het werkstuk terug van de draaibank nemen en in een klaukop opspannen.
Maak gebruik van het tegencenterpunt om alles weer in het center te spannen.
IMG_0082.jpgIMG_0084.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De bovenkant van het vaasje vlak steken.
IMG_0087.jpg

Het tegencenterpunt weg doen, een schuine rand naar binnen toe draaien, een potboor plaatsen met een diameter van +/-25 en het gat zo diep mogelijk boren.
Van de schuine rand aan te steken ben ik helaas vergeten een foto te nemen.
Mijn excuses daarvoor.
IMG_0090.jpgIMG_0095.jpgIMG_0097.jpgIMG_0099.jpgIMG_0101.jpgIMG_0104.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het geboorde gat nu bijwerken door het overtollige nog schuin weg te draaien volgens de schuinte van het vaasje.
Het binnenkraagje boor het dekseltje werd eveneens gedraaid.
IMG_0109.jpgIMG_0112.jpg

Het schuine randje en de binnenkant van het vaasje opschuren om daarna volledig af te steken.
IMG_0115.jpg IMG_0117.jpg

Hier het eindresultaat zonder afwerkingslaag en dekseltje met passende pinakeltje.
IMG_0119.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Aangezien ik geen word-document kan opladen hier op het forum kan ik het tekeningetje niet plaatsen zodanig dat jullie het eigenhandig kunnen vergroten of verkleinen volgens beschikbare hout.
Wie het wenst, stuur me een PB en geef jullie mailadres. Ik stuur het met plezier door.
Ik kan een PDF-Bestand plaatsen, maar dat kan je niet eigenhandig vergroten en verkleinen.

Wie het maakt, succes ermee en laat het resultaat hier zien.
Hopelijk is mijn bijdrage duidelijk en hebben jullie er wat aan.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Didier,
klopt de groene lijn op het tekeningetje wel?
Moet deze niet ook door het middelpunt lopen?

grt,
Leo
 

gerwin

Actieve deelnemer
2 okt 2016
43
3
Weer een leuk project en met duidelijke uitleg en foto's.
Mooie inspiratie om ook eens te maken.
Dank je wel Didier
Groet Gerwin
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoi Didier,
klopt de groene lijn op het tekeningetje wel?
Moet deze niet ook door het middelpunt lopen?

grt,
Leo

Neen, de groene lijn klopt.
Waarschijnlijk verward het wat omdat de rode en de blauwe door het centerpunt getrokken zijn en dit is toevallig.
Ik kon ze ook buiten het centerpunt plaatsen.
Hier een aangepaste versie Leo.
Bedankt voor de opmerking, ik had er niet bij stil gestaan.
Zeker een terechte opmerking.

driehoekvaaasje.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wederom diep respect. Ik vind het elke keer weer een genot om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken.
Onvoorstelbaar wat je allemaal met een draaibank en verstand van zaken kunt doen.

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Een heel mooi vaasje Didier, alleen het pinakeltje staat er m.i. niet mooi bij, ik zou er een minder frivool dekseltje op gemaakt hebben, maar smaken verschillen nu een maal.

Groet Pel.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Echt respect! Erg mooi, een driehoek draaien op een draaibank:p

Vind het knap hoe je alles uitdenkt in je projecten en zo duidelijk het kan uitleggen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Veel denkwerk vooraf, denk ik en dan de omzetting in de praktijk. Echt Didier-waardig. Duidelijk uitleg, foto's en mooi resultaat.
Nu heeft kersenhout de neiging te barsten en temeer omdat hier de kern nog in zit, zou ik vrezen dat er grote scheuren in komen. Vergis ik me daarin, of heb je bepaalde voorzorgen genomen?
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg. Deze ga ik zeker een keer proberen.
Ik vind het een heel mooi model en zal zeker mensen in raadsel laten hoe dit tot stand is gekomen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Beste forumleden,
Aangezien ik geen word-document kan opladen hier op het forum kan ik het tekeningetje niet plaatsen zodanig dat jullie het eigenhandig kunnen vergroten of verkleinen volgens beschikbare hout.
Wie het wenst, stuur me een PB en geef jullie mailadres. Ik stuur het met plezier door.
Ik kan een PDF-Bestand plaatsen, maar dat kan je niet eigenhandig vergroten en verkleinen.

Wie het maakt, succes ermee en laat het resultaat hier zien.
Hopelijk is mijn bijdrage duidelijk en hebben jullie er wat aan.
Groetjes Sirjacobs Didier.[/QUOTE

Heb het even geprobeerd.
Is geen mooi stukje hout, maar ikwilde toch even weten of ik een rechte lijn kon krijgen.
imagejpeg
7040B32D-1050-46F8-A58E-DFC16EA3CFC5.jpg
 

Bijlagen

  • C5E0F010-0A7E-459B-A3CF-054F26B2D8AF.jpg
    C5E0F010-0A7E-459B-A3CF-054F26B2D8AF.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 92

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.