Kwartiers eikenhout schaven zonder uitbrekers?

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb laatst een aardig project gedaan met kwartiers eiken.... geen echte problemen met mijn schaven (een #3 en een LA blokschaaf). Maar wel als ik tegen de draad schaafde, mega uitbrekers. Dus dat probleemloos beide zijden op kunnen schaven vindt ik een beetje een fabeltje, ook met kwartiers eiken.

Het was zelfs machinaal al verstandig om naar de draadrichting te kijken want zelfs daar waren er hapjes uit het eiken te zien. Maar eigenlijk is dat bij al het hout de beste optie. Op 1 van de tafelpoten zijn zelfs de machinale uitbrekers niet helemaal meer weg te krijgen als ik nog een beetje binnen de maten wil blijven.

Ik neem Sellers uberhaupt vaak met een korreltje zout. Meestal prima advies hoor en goed naar te kijken maar om het nou echt “fine woodworking” te noemen. Ik heb nog nooit een echt heel strak stuk van ‘m gezien, alles heeft toch een bepaalde grofheid. Een vakman, maar ik vraag me tegenwoordig ook wel af hoeveel productie hij nog echt maakt. Het is volgens mij ook een bepaald imago wat in stand wordt gehouden.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Sunrayes: Met de schaaf zoet instellen bedoel je een geringe afname, of?

Ja, geringe afname.
Maar het hangt er wel vanaf of je een grof stuk eiken op maat moet schaven, of dat je het laatste stukje voor de afwerking doet.
Want als je grof eiken met een geringe afname een paar mm wil schaven, ben je wel even bezig.
Dan begin je met een hele scherpe beitel, een gladde zool en proberen het hout snijdend te schaven. Dus de schaaf een beetje scheef houden. Ik probeer dan ook wel eens door met een boogje te schaven. Je snijdt dan eigenlijk het warrige hout weg, in plaats van er hard tegenaan te schaven.

Hoe dichter je bij de gewenste afname komt, hoe zoeter je de schaaf gaat zetten. Soms per strijk het stelwiel een beetje terug draaien.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik neem Sellers uberhaupt vaak met een korreltje zout. Meestal prima advies hoor en goed naar te kijken maar om het nou echt “fine woodworking” te noemen. Ik heb nog nooit een echt heel strak stuk van ‘m gezien, alles heeft toch een bepaalde grofheid. Een vakman, maar ik vraag me tegenwoordig ook wel af hoeveel productie hij nog echt maakt. Het is volgens mij ook een bepaald imago wat in stand wordt gehouden.

Verklaar je nader. Ik heb eerlijk gezegd nog geen werkstuk van hem gezien dat te bestempelen viel als grof gemaakt. De beste man is een beetje een perfectionist, en dat weerspiegelt zich in zijn werkstukken. Dat hij zelf niet veel meer produceert kun je wel gelijk in hebben. Veel van zijn tijd gaat nu in het lesgeven en filmpjes maken.
 
P

Pel

Guest
Ik heb nog geen filmpje van Paul Sellers gezien waar hij er met de pet naar gooit, wat hij maakt is zeer degelijk en de verbindingen heel goed passend. Dus ik begrijp echt niet wat GH1 bedoeld dat hij met een bepaalde grofheid werkt? Kun je voorbeelden geven waar Paul er maar een beetje een potje van maakt?

Groet Pel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Tegen de draad in schaven zorgt toch inderdaad nog steeds voor uitbrekers, zelfs op de minder warrige stukken. Met de mondopening zeer klein ingesteld, scherpe beitel, etc etc.. Ik heb wel voor de eerste keer de zool ingewreven met een kaars, wat een enorm verschil alweer! Schaven wordt ineens 3x zo gemakkelijk/ 3x minder vermoeiend. Als ik dit forum niet had... :)

Nog even een foto van de schuldige plank, de rechtse is de middelste van 3 planken. Ik had beter moeten weten na het zien van dergelijke spiegels......

gfbdgfb.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.