Beginnen met (klein) houtsnijden

Petra de Wit

Nieuw lid
26 jan 2018
3
0
Ik bedacht laatst ineens dat ik zou willen leren houtsnijden... beetje rond gegoogled en met name het klein hout snijden / whittling leek me interessant, voor kleine gebruiksvoorwerpen, speelgoed, etc. Kon geen workshop of iets dergelijks in de buurt vinden (midden Noord-Holland), dus ik dacht dan misschien maar zelf proberen.
Nu is mijn vraag: wat is een goede basis om aan te schaffen? Qua messen en andere benodigdheden? Iets waarmee ik hopelijk niet bankroet ben als ik toch niet getalenteerd blijk ;-)
Ik heb nul komma nul ervaring dus verdere tips zijn ook welkom!
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Petra, voor klein mes snijwerk heb je niet veel gereedschap nodig, een of twee mesjes die lekker in de hand liggen dat is alles, en hout natuurlijk. Ik weet niet of er workshops voor zijn, maar op You Tube staan vele filmpjes hoe e.a. in zijn werk gaat, op het forum zijn enkele leden die heel kleine miniatuurtjes maken, dat is minuscule priegelwerk. Ik meen dat baptist er Engelse boeken over heeft?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Petra,

Welkom! Dat is nou een leuke vraag!

Ik ben het (weer) eens met Pel en Meron: koop een boekje over Whittling / Swedish carving en koop een recht mesje; bijvoorbeeld Mora 120 en een steentje voor het scherpen. Een goede winkel is Baptist in Arnhem maar de Beeldhouwwinkel (Den Haag en Zwolle meen ik) helpt je ook verder.

Vers gekapt, nat hout snijdt gemakkelijker dan droog hout. Bijvoorbeeld berken. En linden is een goede keus voor droog.

Als je wilt kun je bij mij langskomen om eea te bekijken / proberen (Etten-Leur).


Groet, Hans
 

Petra de Wit

Nieuw lid
26 jan 2018
3
0
Dank voor de reacties! Ik ga kijken of ik aan geschikt hout kan komen en dan begin ik inderdaad met één mesje en kijk of er iets uit mijn handen komt. Ik heb er zin in om het te proberen :)
Ik verwacht niet direct in de buurt te komen van Etten-Leur, maar bedankt voor het aanbod!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat, en volgens mij ben ik het 2e weekend van februari in de buurt van Rotterdam, wat toch van uit Noord Holland al een stuk dichterbij is.
Wat lindehout meenemen is geen probleem. Het thuis op wat kleinere maat zagen is trouwens ook geen probleem.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste,
houtsnijden doe je vanuit je hart, niemand kan je daarin raad geven... vind een leuk stuk hout, wat het ook mag zijn, en begin eraan... een versleten patattemesje dat je inkort met een slijpschijf is een enorm schoon beginmesje ...
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
De reactie van Luk vind ik wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is gewoon beginnen en door oefening het snijden in de vingers krijgen de manier om het te leren, maar er zijn wel een aantal basisregels en tips & trics die er voor kunnen zorgen dat de leercurve een stuk steiler zal zijn.

Zo is scherp gereedschap een absolute must, ik heb onlangs mijn merkloze rozenmesje dat ik gebruikte voor kleine werkstukjes ingewisseld voor een mesje van Pfeil (Rozenmes #1), en dat is een wereld van verschil. Zelfs met veel tijd op de wetstenen en strop is duidelijk te merken dat het merkloze mes beduidend minder scherp is en blijft dan de Pfeil, die met een paar haaltjes over de strop tussendoor als een mes door boter blijft gaan.

Een boekje voor de juiste technieken en om inspiratie op te doen is ook zeker aan te bevelen! Ik heb zelf Whittling & Woodcarving van E. J. Tangerman (uit 1936!) en de achtergronden over verschillende houtsoorten, verschillende soorten projecten etc. is erg waardevol. Waarom zelf het wiel helemaal opnieuw uitvinden?

Daarnaast: teken je ontwerp eerst goed uit, als je zomaar wat in het wilde weg begint te snijden is de kans dat het resultaat tegenvalt groot. Je werkt in drie dimensies en alleen de geoefende kunstenaar kan het eindresultaat al helemaal voor zich zien wanneer hij naar het blok voor zich kijkt. Het is zeer waarschijnlijk dat je per ongeluk toch ergens teveel hout wegneemt wanneer je niet een tekening (of klei-model) hebt gemaakt van je beoogde eindresultaat.

Tot zover mijn tips. Ik wens je vooral heel veel plezier, zeker in het begin is dat belangrijker dan het resultaat!
 

Petra de Wit

Nieuw lid
26 jan 2018
3
0
Bedankt voor de goede tips! Ik heb sinds vandaag een mesje in huis, dus één dezer dagen als de kinderen rustig liggen te slapen ga ik eens wat eerste snedes maken!
Hebben / hadden jullie bescherming voor jullie handen? Kan me voorstellen dat je daarmee ook het contact met het hout een beetje mist of valt dat mee? Mijn man ziet zich al met me naar de ehbo post rijden geloof ik haha!
 
P

Pel

Guest
Hier heb je een filmpje over de basis van het knive carving, zoek op You Tube knive carving.

Groet Pel.

 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Hallo Petra,

Ik gebruik (meestal) een handschoen met snijbescherming aan mijn linkerhand waar ik het hout mee vasthoud bij het uit de hand snijden.

Grtz Hans
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Bedankt voor de goede tips! Ik heb sinds vandaag een mesje in huis, dus één dezer dagen als de kinderen rustig liggen te slapen ga ik eens wat eerste snedes maken!
Hebben / hadden jullie bescherming voor jullie handen? Kan me voorstellen dat je daarmee ook het contact met het hout een beetje mist of valt dat mee? Mijn man ziet zich al met me naar de ehbo post rijden geloof ik haha!

Handbescherming of niet is een lastige vraag. Mijn ervaring is dat als je zonder bescherming kleine werkstukjes uit de hand snijdt je voorzichtiger bent, en minder gaat forceren, dit komt je werkstuk vaak ook ten goede. Niettemin is het zeker in het begin aan te raden om wel te beschermen, omdat je moet wennen aan hoe je mes zich gedraagt, en een ongeluk in een klein hoekje zit. Er zijn speciale handschoenen op de markt met bijvoorbeeld kevlar er in geweven. Ik doe vaak alleen aan de hand waar ik het werkstuk mee vasthoud een handschoen. Voor de hand waar je het mes mee vasthoudt zou je kunnen overwegen om een duimbeschermer om je duim te doen.

Ik heb mijn handschoentjes uit China, erg goedkoop, en niet te dik. https://www.aliexpress.com/item/LES...32848095235.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.YeE4NX het duurt wel een paar weken voordat je het in huis hebt, dus als je staat te trappelen kun je in Nederland soortgelijke handschoentjes kopen, die natuurlijk wel wat duurder zullen zijn. Succes!
 
P

Pel

Guest
Ik heb nooit met handschoenen aan kunnen werken, behalve dan misschien met schilderen, houtbewerken met handschoenen aan dan heb je m.i. geen fieling met het hout. Met het mes houtsnijden gebruik ik een leren duimpje, het is makkelijk zelf te maken van een stukje leer, als je naar een stoffeerder gaat bv. met een flesje wijn, en je vraagt om een stukje leer dan zal hij het waarschijnlijk ook nog even voor jou aan elkaar naaien.

Groet Pel.

SDC12099.jpg
SDC12100.jpg
 

moby

Nieuw lid
22 mrt 2018
4
0
Hey Petra,

ik las dit onderwerp op het forum en ik bevind me in dezelfde situatie als jij, dus ik dacht : laat ik mezelf dan ook maar even voorstellen:)
Ik ben een vrouw uit België en ben al heel mijn leven creatief bezig geweest, al staat dit de laatste tijd op een laag pitje door de geboorte van mijn dochtertje. Nu komt mijn verjaardag er binnenkort aan en kreeg ik de vraag :"wat wil je hebben?" Haha, moeilijk zeg! Ik wil weer eens iets creatiefs doen voor mezelf, maar zonder te veel gereedschap en iets waarbij je je niet continue moet concentreren, want als mijn dochter begint te huilen in haar bedje, wil ik niet bijvoorbeeld mijn tel kwijtraken tijdens het haken of steken laten vallen of zo...dat begrijpen jullie wel denk ik :D Dus : een leuke nieuwe bezigheid! Na wat gegoogel en gepinterest (is dat een woord?) kwam ik uit bij whittling en knivecarving en dacht : "ja, dat wil ik wel eens proberen!" Dus op mijn verlanglijstje staan nu een mora 120 en een beschermingshandschoen en wat hout en schuurpapier. Nu eerst nog wat ideeën opdoen en me alvast wat inlezen, wat dit is wel een hele nieuwe wereld die voor me opengaat, met veel verschillende mogelijkheden. Dit forum lijkt me alvast een goed begin:)
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, ik raad aan om lindehout te gebruiken omdat het goed te snijden is, houtsoorten als eiken en beuken zijn erg hard, maar zijn toch goed te bewerken met raspen en schuurpapier, succes.

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
572
283
Dit is mijn toolkitje:

houtsnijkit.jpg

* Een Morakniv mes, iets stomper dan normaal omdat het puntje is afgebroken, heb er een nieuwe punt aangeslepen.
* Een aangepast Pfeil mes. Ik was op zoek naar een hele korte, en op de ODH werden Pfeil messen uit een faillissement verkocht, ik heb van een lange een heel korte gemaakt. Goed metaal, snijdt lekker
* Normaal heb ik een 400/1000 grit diamantplaatje, maar die ligt nu in de schuur (dus niet op de foto)
* Een tweezijdig slijpsteentje voor nabewerken
* En zelfs een blokje met leer om het mes te polijsten (teveel naar Paul Sellers gekeken)
* ... En een handschoen

Die handschoen had ik eerst niet, maar vond het na een paar bijna-ongelukken toch wat leip worden. Bovendien had ik last dat het zweet van m'n handen het hout lelijk verkleurde. Toen voor Sinterklaas een setje handschoenen gevraagd, waar de rechter dus niet van gebruikt wordt. Ik dacht eerst dat ik het afschuwelijk zou vinden, met zo'n handschoen, maar in de praktijk bevalt het me wel!

Tot nu toe snijd ik peer en linde (bij Sutacelot in Rijssen gekocht) en ik heb iets in eiken gesneden. Heeft allemaal voors en tegens, ik vind peer wel fijn, minder breekbaar dan linde en minder hard dan eiken.

Dit is uit peer gesneden, geschuurd (dank voor de tip Meron en Edwin (Hartvoorhout op het forum)) en in de houtolie gezet:

IMG_20171025_225338457.jpg

**Edit:** Ik las net nog wat oudere berichten, over het uittekenen van ontwerpen; dat kan, als je echt een ontwerp voor je ziet. Ik begin vaak met een idee, en wijzig dat idee naar aanleiding van hetzij nieuwe ideeen die ik opdoe tijdens het snijden, hetzij omdat ik te snel teveel weggesneden heb en daar te laat achter kom :) . Bij mij is het dus een iteratief proces, en ook ik doe dit omdat het met kinderen in de buurt best makkelijk is om te stoppen / verder te gaan met snijden. Ook heerlijk op vakantie!
 
Laatst bewerkt:

moby

Nieuw lid
22 mrt 2018
4
0
Nerf: wat leuk om te zien dat je met zo'n beperkte toolkit tot zo'n resultaten kan komen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
572
283
Dank je wel! Het voordeel van heel klein werken is dat je snel genoeg hout weg hebt, en detailwerk kunt gaan doen. Ik heb wel 's wat groters gemaakt, maar toen miste ik wel gereedschap als gutsen of raspen, om vlot de grove vorm er in te krijgen. Daarnaast neig ik behoorlijk naar het verzamelen van veel gereedschap, bij het houtsnijden houd ik dat bewust tegen omdat het inderdaad leuk moet blijven om er even bij te pakken. Ik heb genoeg hobby's waar je een hele batterij spullen voor nodig hebt, dit stukje moet klein & fijn blijven. Die beperking aan spullen zorgt ook dat ik m'n projectjes schaal naar m'n gereedschap in plaats van andersom :) Nou heb ik wel het geluk van goede ogen, voor m'n werk doe ik ook veel met klein spul, en het moet je wel liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.