Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Beginnen met (klein) houtsnijden

Ik bedacht laatst ineens dat ik zou willen leren houtsnijden... beetje rond gegoogled en met name het klein hout snijden / whittling leek me interessant, voor kleine gebruiksvoorwerpen, speelgoed, etc. Kon geen workshop of iets dergelijks in de buurt vinden (midden Noord-Holland), dus ik dacht dan misschien maar zelf proberen.
    Nu is mijn vraag: wat is een goede basis om aan te schaffen? Qua messen en andere benodigdheden? Iets waarmee ik hopelijk niet bankroet ben als ik toch niet getalenteerd blijk ;-)
    Ik heb nul komma nul ervaring dus verdere tips zijn ook welkom!

Ik zou beginnen met een klein stukje lindehout en een simpel, maar scherp mesje.

Daarna langzaamaan je collectie uitbreiden, op basis van je behoefte.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum Petra, voor klein mes snijwerk heb je niet veel gereedschap nodig, een of twee mesjes die lekker in de hand liggen dat is alles, en hout natuurlijk. Ik weet niet of er workshops voor zijn, maar op You Tube staan vele filmpjes hoe e.a. in zijn werk gaat, op het forum zijn enkele leden die heel kleine miniatuurtjes maken, dat is minuscule priegelwerk. Ik meen dat baptist er Engelse boeken over heeft?

Groet Pel.

Petra,

Welkom! Dat is nou een leuke vraag!

Ik ben het (weer) eens met Pel en Meron: koop een boekje over Whittling / Swedish carving en koop een recht mesje; bijvoorbeeld Mora 120 en een steentje voor het scherpen. Een goede winkel is Baptist in Arnhem maar de Beeldhouwwinkel (Den Haag en Zwolle meen ik) helpt je ook verder.

Vers gekapt, nat hout snijdt gemakkelijker dan droog hout. Bijvoorbeeld berken. En linden is een goede keus voor droog.

Als je wilt kun je bij mij langskomen om eea te bekijken / proberen (Etten-Leur).

Groet, Hans

Dank voor de reacties! Ik ga kijken of ik aan geschikt hout kan komen en dan begin ik inderdaad met één mesje en kijk of er iets uit mijn handen komt. Ik heb er zin in om het te proberen :-)
    Ik verwacht niet direct in de buurt te komen van Etten-Leur, maar bedankt voor het aanbod!

In dit draadje kun je goedkoop aan blokken Linde komen:

https://www.woodworking.nl/showthrea...wilgen-planken

Dat, en volgens mij ben ik het 2e weekend van februari in de buurt van Rotterdam, wat toch van uit Noord Holland al een stuk dichterbij is.
    Wat lindehout meenemen is geen probleem. Het thuis op wat kleinere maat zagen is trouwens ook geen probleem.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Beste,
    houtsnijden doe je vanuit je hart, niemand kan je daarin raad geven... vind een leuk stuk hout, wat het ook mag zijn, en begin eraan... een versleten patattemesje dat je inkort met een slijpschijf is een enorm schoon beginmesje ...

De reactie van Luk vind ik wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is gewoon beginnen en door oefening het snijden in de vingers krijgen de manier om het te leren, maar er zijn wel een aantal basisregels en tips & trics die er voor kunnen zorgen dat de leercurve een stuk steiler zal zijn.

Zo is scherp gereedschap een absolute must, ik heb onlangs mijn merkloze rozenmesje dat ik gebruikte voor kleine werkstukjes ingewisseld voor een mesje van Pfeil (Rozenmes #1), en dat is een wereld van verschil. Zelfs met veel tijd op de wetstenen en strop is duidelijk te merken dat het merkloze mes beduidend minder scherp is en blijft dan de Pfeil, die met een paar haaltjes over de strop tussendoor als een mes door boter blijft gaan.

Een boekje voor de juiste technieken en om inspiratie op te doen is ook zeker aan te bevelen! Ik heb zelf Whittling & Woodcarving van E. J. Tangerman (uit 1936!) en de achtergronden over verschillende houtsoorten, verschillende soorten projecten etc. is erg waardevol. Waarom zelf het wiel helemaal opnieuw uitvinden?

Daarnaast: teken je ontwerp eerst goed uit, als je zomaar wat in het wilde weg begint te snijden is de kans dat het resultaat tegenvalt groot. Je werkt in drie dimensies en alleen de geoefende kunstenaar kan het eindresultaat al helemaal voor zich zien wanneer hij naar het blok voor zich kijkt. Het is zeer waarschijnlijk dat je per ongeluk toch ergens teveel hout wegneemt wanneer je niet een tekening (of klei-model) hebt gemaakt van je beoogde eindresultaat.

Tot zover mijn tips. Ik wens je vooral heel veel plezier, zeker in het begin is dat belangrijker dan het resultaat!

Bedankt voor de goede tips! Ik heb sinds vandaag een mesje in huis, dus één dezer dagen als de kinderen rustig liggen te slapen ga ik eens wat eerste snedes maken!
    Hebben / hadden jullie bescherming voor jullie handen? Kan me voorstellen dat je daarmee ook het contact met het hout een beetje mist of valt dat mee? Mijn man ziet zich al met me naar de ehbo post rijden geloof ik haha!

Forum Rechten