Nieuwe schaaf #4 van Veritas

WR1944

Oud hout
Door een onverwachte meevaller doe ik een paar dingen die al een tijdje rond draaide in m'n hoofd maar die niet echt nodig waren.

Ik heb een Veritas #4 schaaf besteld en deze hedenmorgen per UPS ontvangen. Ik had een schaaf van Buck Brothers die met wat zorg redelijk goed schaafde. Ik had later m'n schaaf uit Nederland, een Stanley Handyman, maar daar viel weinig aan te tunen. Met de Buck Brothers schaaf kon ik met frequent scherpen toch redelijk uit de voeten. Maar toch voel je dat het beter kan, vooral nadat ik andere schaven van Veritas had gekocht.

Ik heb de schaaf voorzien van de los meegestuurde beitel maar er nog niet mee geschaafd. Direct bij het vast pakken van de schaaf voel je al dat die vele malen beter in de hand ligt. Het lijkt of het achterste handvat op m'n hand is pas gemaakt.

P1010028q.jpg

P1010029q.jpg

Zodra ik de eerste meters geschaafd heb zal ik een beoordeling schrijven.
 
P

Pel

Guest
Mooie schaaf Wim, over de ergonomische greep van deze schaven is duidelijk nagedacht, daarom is het ook een Veritas schaaf.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie schaaf!!
Veritas heeft het truukje met de verstelbare kikker zonder gereedschap overduidelijk afgekeken van Narex. :)
Ben benieuwd hoe je het stel systeem a la Norris gaat bevallen, zelf heb ik de Stanley sweetheart en ik moest er best wel aan wennen extra bij deze Stanley is dat je het hele verstel systeem kan vastzetten middels een gripmoer aan de achterzijde.
Weet zo niet of de Veritas dit ook heeft, wacht je review af!!

Groetnis, Roeland
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nog weinig serieus werk gedaan. Ik ben een paneeldeur aan het maken uit constructiehout (Douglas) en daarop schaaft het lekker. Ik vind het verstelmechanisme prettig werken, je merkt bijna niets van de speling die je bij het systeem hebt met dat L-vormige piefje. Je moet de schroefjes voor de zijdelingse begrenzing wel goed vastzetten anders raak je ze kwijt. En het schroefje is ook nog eens niet metrisch. Foei Veritas. Het is een schroefdraad #10 - 32 en dat is een iets fijnere draad dan wat normaal bij deze diameter gebruikt wordt. Gangbaar is #10 - 24, dat wil zeggen draad nummer 10 met 24 gangen per inch. Die Amerikanen maken het wel spannend.
Het verstellen van de kikker is een beetje pielen. Met een schroevendraaier moet je een schroef losdraaien via het gat van de klemplaat op de beitel. Ook het verstellen is wat wurmen maar het gaat wel. Ik wacht tot ik wat sjieker hout onder handen heb om wat meer te gaan vertellen. Dan kan ik ook wat meer zeggen over de combinatieschaaf die morgen binnen komt.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Ik heb deze schaaf ook ooit geprobeerd en ik was er niet weg van. De constructie en gebruikte materialen zijn zeer goed maar ik geef toch de voorkeur aan de traditionele Bailey type schaaf omdat ik dan "on the fly" de diepte kan instellen. Het gewicht vond ik ook een nadeel maar mijn Record #3 is de schaaf die ik het meest gebruik en die is een stuk lichter. Ik heb voor mijn Record wel een nieuw handvat gemaakt waarbij ik ben uitgegaan van het Veritas handvat want die is wel vele malen beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.