Speeltafel maken

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Een tijd geleden heb ik me voorgesteld met als reden van aanmelding op dit forum dat ik hoogslaper ga maken. Dat is even uitgesteld ivm weinig beschikbare tijd.
Waar ik inmiddels wel aan ben begonnen, is het maken van een eenvoudige speeltafel voor mijn dochters. Ik heb hout bij een bouwmarkt gekocht, geschaafd vuren met dikte 27mm, diverse afmetingen. De tafel wordt 150 cm breed, 38cm diep en 50 cm hoog. Aan de achterkant komt een opstaande rand, 10 cm, over de volle breedte (om enigzins te voorkomen dat alles steeds op de grond ligt.

Omdat ik al doende steeds weer nieuwe wensen heb, wil ik wat advies aan jullie vragen. De randen van de tafel zou mooi willen afronden, met een frees met een (relatief) grote radius.
Is dat haalbaar met dit materiaal? Lijkt me wel, maar ik er geen ervaring mee.

Ik heb nog geen frees en daarom zit na te denken om een (boven)frees te kopen, om ook te gebruiken bij de toekomstige hoogslaper. Wat voor apparaat zou ik hiervoor kunnen aanschaffen? Ik wil het vooral gebruiken om kanten te frezen, mogelijk ook om verbindingen te maken. Budget max 250 (voor een veelzijdig apparaat).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Inderdaad een Makita RT0700CX3J of Makita RT0700CX2J. Beginner set frezen van Bosch met een profielfrees waarmee je kunt afronden. Voor het geld dat je bespaart tussen de 3J en 2J kun je bij AMAZON.de een goede geleider kopen.
Wil je iets zwaarders hebben kun je even op EBAY.uk.co kijken voor een Trition bovenfrees, voor het afronden van kanten een beetje te zwaar maar voor hout verbindingen zeker een goede keuze.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Je kunt ook gewoon een goede handschaaf aanschaffen. Voordelen: maakt geen lawaai, direct bruikbaar, draait op domme kracht, weinig stof en gaat meer dan een generatie mee. Nadelen; in het begin geen constant beeld, regelmatig slijpen/wetten.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Dank voor de reacties. Ik ga in ieder geval voor een apparaat, dat vind ik leuk namelijk. En ik heb met mezelf de afspraak dat gereedschap mag kopen als ik zelf iets maak ipv een kant en klaar meubelstuk koop. Ik ga me s verdiepen in die makita.

Maar over de tafel. Ik ben van plan de randen van het blad af te ronden met een kwart ronde, radius van 6 mm. De andere raden wil ik afronden met een radius van 2 mm. Hoe is dat aan te pakken op de hoeken? Eerst de staander/poot met 2mm en dan het blad met 6mm?
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Inmiddels 2 jaar verder en 2 tafeltjes met vurenhout gemaakt, wil ik nu met MDF aan de slag. Hier heb ik nog wat van over dat groot genoeg is om een tafel oppervlakte te maken van ongeveer 98cmx103cm, 18mm. Van hetzelfde materiaal wil ik de poten maken; 50cm hoog, 20cm breed en 18mm dik. Deze wil ik als het ware als een onderbroken kruis van hoek naar hoek plaatsen (ik ga kijken of ik daar een tekening van kan uploaden, want dit is wellicht wat cryptisch). Kan iemand (met deze aanwijzing) mij vertellen of dat stevig genoeg is? In het midden wil in deze poten verbinden met een vlak dat 10cm boven de grond komt. In eerste instantie voor de stevigheid, in de 2e instantie om speelgoed in te verzamelen: in het tafeloppervlak maak ik in het midden een luikje waar al het speelgoed ingeschoven van worden, in een bak die eronder staat.

O ja, die Makita RT0700CX3J set heb ik inmiddels gekocht en bevalt goed. Na de 1e klus er ook maar een stofzuiger bijgekocht (uiteindelijk ben ik hier nog het meest blij mee: ook voor de afkortzaag en de schuurmachine zeer welkom. En om de werkplaats netjes te houden.)
Een schaaf heb ik gekregen toen ik afgelopen winter van baan verwisselde, gegraveerd en al. Maar helaas niet echt de beste kwaliteit. Maar ja, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Inmiddels 2 jaar verder en 2 tafeltjes met vurenhout gemaakt, wil ik nu met MDF aan de slag. Hier heb ik nog wat van over dat groot genoeg is om een tafel oppervlakte te maken van ongeveer 98cmx103cm, 18mm. Van hetzelfde materiaal wil ik de poten maken; 50cm hoog, 20cm breed en 18mm dik. Deze wil ik als het ware als een onderbroken kruis van hoek naar hoek plaatsen (ik ga kijken of ik daar een tekening van kan uploaden, want dit is wellicht wat cryptisch). Kan iemand (met deze aanwijzing) mij vertellen of dat stevig genoeg is? In het midden wil in deze poten verbinden met een vlak dat 10cm boven de grond komt. In eerste instantie voor de stevigheid, in de 2e instantie om speelgoed in te verzamelen: in het tafeloppervlak maak ik in het midden een luikje waar al het speelgoed ingeschoven van worden, in een bak die eronder staat.

SNIP

Een schets zou inderdaad handig zijn. Bedenk wel dat als je voet een groot contact oppervlak heeft met de vloer hij vrijwel zeker nooit mooi recht zal staan en wiebelt.

Verticaal zal het wel loslopen, horizontaal - dus schuifkrachten - kan een probleem zijn. Bedenk ook dat MDF van de bouwmarkt zo zacht als boter is en snel beschadigt. Dus ook hier zeker alle kanten breken of mooi afronden.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Bedenk wel dat als je voet een groot contact oppervlak heeft met de vloer hij vrijwel zeker nooit mooi recht zal staan en wiebelt.

Ok, dat klinkt logisch. Geen seconde aan gedacht. Maar het hoeft geen esthetisch wonder te worden, een viltje onder 1 hoek vind ik niet zo'n groot probleem.

Verticaal zal het wel loslopen, horizontaal - dus schuifkrachten - kan een probleem zijn. Bedenk ook dat MDF van de bouwmarkt zo zacht als boter is en snel beschadigt. Dus ook hier zeker alle kanten breken of mooi afronden.

Tsja, daar had ik ook niet aan gedacht (het is inderdaad bouwmarkt kwaliteit). Zou het helpen als ik de poten als een 90 graden hoek maak (dan moet ik wel materiaal bijkopen)?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ok, dat klinkt logisch. Geen seconde aan gedacht. Maar het hoeft geen esthetisch wonder te worden, een viltje onder 1 hoek vind ik niet zo'n groot probleem.



Tsja, daar had ik ook niet aan gedacht (het is inderdaad bouwmarkt kwaliteit). Zou het helpen als ik de poten als een 90 graden hoek maak (dan moet ik wel materiaal bijkopen)?
Zonder schets is het lastig om te "zien" wat je bedoelt. Het belangrijkste is om de scherper randjes weg te krijgen. Kunnen niet afbreken en verf kan ook beter hechten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.