Prijsidéé van een kast van ongeveer 100 jaar oud

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik wil een kast van ongeveer 100 jaar oud, of misschien wel ouder, verkopen.
Kan iemand aan de hand van de foto een idéé geven wat de kast waard is?

IMGP0907.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Heeft veel weg van een "mechelse " kast of buffet.Voor bruine meubels wordt weinig meer gegeven tegenwoordig. Mijn schatting is dat je blij mag zijn als iemand hier 100 tot 150 voor wil geven. Kijk en vergelijk op mp in de rubriek "antiek"
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Wanneer je tegenwoordig een antieke kast wegdoet is die verloren met al de huisvrouwen die op Fb pagina's het idee krijgen om ze te verzieken met krijtverf.

Echt waarde hebben ze niet meer ik kom ze zo af en toe al tegen voor enkele tientjes.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Die krijg je aan de straatstenen niet kwijt...
Ik heb net zelf zo'n kast ontdaan van haar donkerbruine kleur. Ettelijke uren aan gezeten. Ze had vooral een emotionele waarde. .... eigenlijk pijnlijk om te zien dat zo'n meubels waardeloos worden, ondanks het vakmanschap van mijn vriendin haar overgrootvader ...
 
P

Pel

Guest
Misschien dat ze daar vroeg of laat nog eens op terug komen zullen komen? Het is ook ongelofelijk, dat wat in elkaar geflanste steigerplanken tegenwoordig meer waarde heeft als een prachtige door de vakman gemaakte kwartiers gezaagd eiken kast:mad:

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zit de industrie/commercie daar ook niet voor iets tussen? Ze konden geen zo'n vakmanschap meer afleveren via massaproductie, dus hebben ze ons maar wijsgemaakt dat we dit soort meubels lelijk, ouderwets en waardeloos moesten vinden in plaats van tijdloos. Ze willen ons doen geloven dat alles strak moet zijn omdat ze in werkelijkheid ENKEL maar strakke meubelen kunnen produceren.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het komt ook door het begrip mode een erg verkwistend en milieu bedreigend verschijnsel. Kunst is ook een heel raar begrip. Een eind 16 eeuws kast is wel veel geld waard. Kortom, het gezegde wat de gek er voor geeft nog steeds van toepassing.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zit de industrie/commercie daar ook niet voor iets tussen? Ze konden geen zo'n vakmanschap meer afleveren via massaproductie, dus hebben ze ons maar wijsgemaakt dat we dit soort meubels lelijk, ouderwets en waardeloos moesten vinden in plaats van tijdloos. Ze willen ons doen geloven dat alles strak moet zijn omdat ze in werkelijkheid ENKEL maar strakke meubelen kunnen produceren.

Dat is onzin, over smaak valt niet te twisten
Ik vind dit soort kasten oerlelijk, en dat er een stuk arbeid in zit wat ik nooit zal kunnen evenaren wil niet zeggen dat ik het mooi moet vinden
Overigens is dit soort dingen tegenwoordig natuurlijk makkelijk na te maken met computer gestuurde machines en kan dat ook in massaproductie gemaakt worden
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Helaas is het waar dat de industrie ervoor gezorgd heeft dat massaproductie de overhand heeft genomen aan handwerk/vakwerk. Ikea is een mooi voorbeeld. Men wil tegenwoordig snel en goedkoop maar wel design. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Paar jaar geleden nog een kennis van me er op geattendeerd dat het mooie hout dat hij van een oude kast had gebruikt (lees verzaagd en lelijk gemaakt) een originele Biedermeier was geweest. Je had zijn gezicht moeten zien toen ik hem een foto toonde van de kast in zijn geheel en wat dat waard zou zijn.......
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Paar jaar geleden nog een kennis van me er op geattendeerd dat het mooie hout dat hij van een oude kast had gebruikt (lees verzaagd en lelijk gemaakt) een originele Biedermeier was geweest. Je had zijn gezicht moeten zien toen ik hem een foto toonde van de kast in zijn geheel en wat dat waard zou zijn.......

Maar standaard Biedermeier is de laatste jaren ook in waarde gedaald. Het moet al wel vroeg B zijn en dan nog van hoge kwaliteit wil het nog wat opleveren. Eigenlijk kun je wel stellen dat wat er tot aan 200 jaar geleden gemaakt is voor normaal gebruik niet echt wat oplevert & ik denk ook niet dat hier op termijn verandering in komt. Rustiek Scandinavisch is dan weer een ander verhaal en een andere discussie.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De vraag van De Haan kan ik niet beantwoorden.

Dan de discussie (als het mag van TS)
@Martijn: het freubelen met Gerda is wel gestart met Nico. Ja, die van eigen huis en tuin....

Overig:
Hoe mooi de kast al dan niet is, smaken veranderen. Niet voor niets zijn er door de eeuwen heen verschillende stijlen geweest (gelukkig maar). Wat eens in de mode is geweest, wordt nu niet meer door iedereen gewaardeerd. Anderzijds zal kwaliteit op termijn altijd worden gewaardeerd, vergelijk Ikea versus Pastoe.
Daarnaast, zijn de moderne woningen wel geschikt voor dit soort antieke kasten?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat is onzin, over smaak valt niet te twisten
Ik vind dit soort kasten oerlelijk, en dat er een stuk arbeid in zit wat ik nooit zal kunnen evenaren wil niet zeggen dat ik het mooi moet vinden
Overigens is dit soort dingen tegenwoordig natuurlijk makkelijk na te maken met computer gestuurde machines en kan dat ook in massaproductie gemaakt worden

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit soort meubels ook niet mooi. Maar is dit wel mijn onafhankelijke mening? Of ben ik gebrainwasht door de nijverheid? Ik vroeg het me luidop af. Je kan dit soort meubels inderdaad gaan namaken met CNC, maar ik zou toch graag eens het prijskaartje daarvan zien, in vergelijking met een recht-toe recht-aan meubel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.