Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

vloeibaar hout zelf maken

Ik maak zelf meubeltjes van oud pallet hout.
    Echter hier zitten nog wel eens spijkergaatjes en uitgevallen noesten in.
    Kan iemand me een goede tip geven om zelf vloeibaar hout te maken met e.v.t houtzaagsel van het zelfde hout als waar ik mijn meubeltjes van maakt.
    Zodat ik alle gaten hiermee op kan vullen.
    :?:
    Simon

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: vloeibaar hout zelf maken

simon,

het is de vraag of je de spijkergaten enz weg moet willen werken. dat kan ook de charme zijn van dit soort cradle-to-cradle werk.
    mocht je het toch weg willen werken : beetje fijn zaagsel,houtlijm,mengen en gaten dicht smeren. je zou misschien een houten plugjes kunnen proberen, dit werkt mooier af.

Geen witte houtlijm gebruiken! Houtlijm neemt geen blanke lak op en als je het schuurt wordt het zachter waardoor het in je schuurpapier plakt. Hierdoor krijg je weer vlekken rondom het gevulde gat.

Je hebt er wel speciaal spul, (geloof dat het cellulose heet maar weet het niet zeker) voor om hout-stof te vermengen met en daardoor heb je wel een goede hechting met blanke lak.
    Maarrrrr als je een spijkergat vult (+/- 4/5 mm) dan krijg je wel een vieze vlek, dus naar mijn mening kan je hem beter groter boren en er een stokje in stoppen, schuren en dan lakken

Het merk Gupa heeft verschillende soorten kneedbaar hout in tube-vorm alsook in potvorm. Echter bij de betere houthandelaar kan je van het merk Gupa ook Gupa-maker vinden in potten van een halve en 1 liter.
    Dit spul werkt super en is te vermengen met het houtstof. Na 'n half uurtje tot een uurtje perfect uitgehard en schuurbaar en dit zonder enig kleurverschil met het houtstof.

gr

Wat je eens kan proberen is bij een parketzaak, deze hebben speciaal spul dat je moet vermengen met schuursel en dan kun je het hout stoppen is wel alleen geschikt voor kleine gaten omdat het erg inzakt.

Koen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Je hebt er wel speciaal spul, (geloof dat het cellulose heet maar weet het niet zeker) voor om hout-stof te vermengen met en daardoor heb je wel een goede hechting met blanke lak.
    Dat speciale spul wordt cellocol genoemd, is nitrocellulose vlokken opgelost in aceton. Vermeng met vuren schuursel en kleurstoffen verlaat het de fabriek als kneedbaar hout. Of het nu als bison, gupa of hema etc wordt verkocht het is 100% identiek hetzelfde product.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Ooit bij Baptist in Arnhem gekocht: "Merkelbach Houtkit" blik van 1 ltr, te mengen met houtstof.
    Staat volgens mij niet op hun website, je zult dus even moeten bellen of mailen.

Ed

Dit is weer zeer leerzaam .

jaap

wat ik heb geleerd als je porieen of gaten wilt dicht smeren zoals spijker gaten van mm of 4 5 en je wilt het glad hebben en aflakken dan ga je als je het hout vrij glad hebt gewoon met bv korrel 120 en dan doe je wat lak op het hout
    en ga je nat schuren tot je een papje krijgt, vervolgens schraap je het met een goed plamuur mes naar het gat wat je op vullen wilt en dan laat je het uitharden
    dit een paar x doen en heb je identieke kleur,in de meeste gevallen teminste.

s6

Een mogelijkheid is ook dat je de gaatjes toestopt met stopwas. Dit kan na de afwerking en zo kan je beter op kleur werken. Of het ideaal is voor nagelgaten in "palettenhout" betwijfel ik, maar kleine gaatjes maak je er vrijwel onzichtbaar mee.

Forum Rechten