Kandelaar uit eik

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een kandelaar kunnen maken op mijn draaibank. Dit is pas mijn tweede werkstuk, nadat ik ook een houten knop voor mijn schaaf heb gedraaid. Toch wilde ik het resultaat even met jullie delen. Diameter is ongeveer 16cm en de hoogte ongeveer 24 cm. Het stuk is gemaakt uit een eikenhouten blok dat al een aantal jaar lag te drogen en eigenlijk bestemd was als brandhout. Het was echter hevig vertakt waardoor het niet te kloven viel met een kloofbijl.

Tijdens het draaien liep ik wel tegen een aantal problemen aan, voornamelijk met opspannen. Omdat ik een heel simpele draaibank heb kan ik geen gebruik maken van een chuck, maar doe ik het met een opspan plaat en de standaard meenemer. Ook ondervond ik toch nog wat problemen met het kops uitdraaien van het deel waar de kaars in zit. Wellicht toch maar inschrijven voor een cursus bij de stadswerkplaats in Groningen..

Groeten!

IMG_5552.JPG

IMG_5542.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie kandelaar, je bent zeker al op de goede weg, als je een cursus kan doen zou ik daar zeker naar toe gaan, en misschien een betere draaibank kopen? Als je een ferm draaibankje hebt, loop je al gauw tegen inspan probleem op, dan ben je erg beperkt in wat je wil gaan maken. Wat je zelf al zegt het uithollen ging niet makkelijk, die kleine draaibankjes verdienen de naam draaibankje eigenlijk niet, daarom zie je ze vaak te koop op marktplaats, veel succes.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.170
352
Etten-Leur
Toch leuk geworden en al doende leert men (ook of het jou de moeite waard is om tijd en geld te spenderen aan houtdraaien).

Grtz hHans
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Mooi stuk 'brandhout' geworden, het gat van de kaars zou je ook kunnen uitboren met een forstnerboor.
 
P

Pel

Guest
Mooi stuk 'brandhout' geworden, het gat van de kaars zou je ook kunnen uitboren met een forstnerboor.

@JMe, wat is dit voor een rare reactie JME, Kooijtje heeft hier zijn best op gedaan, of je het mooi vind of niet daar kunnen de meningen over verdeeld zijn, maar je hoeft een werkstuk niet af te kraken door te zeggen dat het een mooi stuk brandhout is geworden. Als je het niet mooi vind hou reageer dan niet, hoe zou jij het vinden als we jou werkstukken gaan afkraken?

Groet Pel.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
@Pel, ik kraak het niet af, ik geef met 'brandhout' aan dat hij een mooie kandelaar van een stuk brandhout heeft gemaakt. ik heb respect voor mensen die van niets iets maken.
 
P

Pel

Guest
Zo schrijf het anders wel, mooi stuk brandhout geworden schrijf je, maar oké als je het niet zo bedoelt hebt.

Groet Pel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
pel kalm...denk aan je zuurstof ;-)
Hij bedoeld het echt positief, zo lees in het ook

De TS geeft zelf al aan dat het brandhout was, dus de reactie was niet meer dan logisch
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Dank voor jullie reacties, toch leuk om te lezen. Over het feit dat het een erg simpele draaibank is ben ik het zeker eens, maar ik heb deze geërfd van mijn overgrootvader (âlde pake als fries zijnde). Zelf zie ik het daarom als een erg mooie introductie tot het houtdraaien, mocht het goed bevallen dan ga ik zeker eens kijken om iets anders aan te schaffen. Moet zeggen dat ik er erg veel plezier aan beleef, maar ik mis gewoon nog een aantal vaardigheden die ik graag nog via een cursus wil aanleren. Onderstaand nog een aantal werkstukken die mijn overgrootvader heeft gemaakt op deze bank, misschien leuk om nog even te delen. Voor zover ik weet is het potje kersenhout, zal rond de 30-35 jaar oud zijn, dit is hem inmiddels ook wel redelijk af te zien. De kandelaar is een samenstelling van amerikaans grenen en nog een houtsoort, dat weet ik eigenlijk niet.

Groeten!

IMG_5592.jpg

IMG_5593.jpg
 
P

Pel

Guest
Het potje van kersenhout is heel mooi, zo te zien kon jou âlde pake er wel wat van, zeker als je bedenkt dat hij het op een eenvoudig draaibankje gemaakt heeft.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
De eerste kandelaar vind ik boven bij de "hals" een beetje te plomp.
De tweede kandelaar is veel beter in verhouding.
Het potje is ook zeer netjes gedaan.

Misschien een tip die ik 3 jaar geleden hier op dit forum heb gekregen... bewaar je eerste werkstuk..... over 3 jaar zul je begrijpen waarom ;-)

wijziging.... ik heb niet goed gelezen. De laaste 2 werkstukken zijn niet van jou..... heb je wel een goed voorbeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.