CLS blad

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ik wil 4 CLS planken (lxbxh 300 x 24 x 4 cm) aan elkaar verlijmen tot 1 blad met lamello’s. Ik zou ze aan de onderzijde verschillende keren inzagen over de gehele lengte (+/- 3 cm diep) om de spanning weg te halen zoals bij massieve planken vloeren.
Het geheel zou op een metalen rooster gelegd worden om doorzakking tot een minimum te beperken en her en der vast geschroefd worden. Dat laatste ook weer zo dat het hout kan leven. Er komen geen poten onder en het blad met rooster rust op latten aan de muur langs 3 zijden.

Heeft dit kans op jaren lang vlak blijven binnenshuis, wetende dat een scheurtje hier en daar niet erg is, of is dit gedoemd om te mislukken gezien CLS constructiehout is?
Ik hou de planken liefst zo breed mogelijk.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat voor metalen rooster komt er onder om het doorzakken te voorkomen?
Je werkwijze lijkt me prima. Ik denk niet eens dat de zaagsnedes nodig zijn om het vlak te houden.

Het hout zal niet zo droog zijn als meubelhout, maar je zou het eerst binnenshuis kunnen leggen voor een tijdje om het redelijk droog te krijgen.
En cls heeft afgeronde kanten. Wil je een vlak blad, dan zal je ze ook nog moeten schaven. Anders heb je bij de aanzettingen van de planken een kleine 'holte '
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als je het constructie hout bij een van de betere houthandels (bmn, pontmeyer) haalt ipv de bouwmarkten is de kwaliteit beter. Je kunt het beste er een paar extra halen, als je het hout nog ergens anders voor kan gebruiken. Dit hout kan grillig zijn. En inspecteer je hout goed op defecten. Je moet het wel een paar maand binnen laten aclimatiseren denk ik. Met een paar kleine regels aan de onderkant een verbinding maken dan hoef je over het doorbuigen niet echt druk te maken. Het meeste last krijg je met het schotelen van de balken maar dit kan je met de hand schaaf te lijf gaan.
 
Laatst bewerkt:

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Het rooster moet ik nog maken. Het zou onder andere bestaan uit T-profielen die in de lengte, met de planken mee lopen, die worden dan dwars met andere latten aan elkaar verbonden. Als de T-profielen de vorm van een omgekeerde T aannemen, dan kunnen ze zelfs in de groeven van de planken nestelen. De groeven kan ik dan iets breder maken zodat het er niet tussen klemt, en je het rooster niet ziet uitsteken aan de onderkant.

Verlijmen met lamelle's/domino's of tand-en groef, daar ben ik nog niet uit. Uiteraard eerst de schuine zijde afschaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.