Quangsheng blokschaafje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In een ander draadje had ik al verteld dat ik afgelopen week een lage hoek blokschaafje van Quangshen binnen heb gekregen. Nu heb ik eindelijk de tijd gehad om de beitels te slijpen en het schaafje te testen. Ik heb hem hier gekocht:
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...=HOME:Planes+&+Scrapers:Quangsheng-Qiangsheng

Eigenlijk was ik al lang op zoek naar zo'n eenhands schaafje met een lage beddingshoek. Die lage hoek is vooral erg handig bij het schaven van kops hout. Ik had al een hele oude Stanley #18 die ik vaak gebruik, maar die helaas een scheur in een van de zijkanten heeft. Quangsheng is een Chinese fabrikant die indertijd samen met een Amerikaanse winkelketen de Woodriver schaven heeft ontwikkeld. Ondertussen zijn die schaven overal te koop onder allerlei verschillende merknamen, zoals de Peaktool van Baptist. Soms doen die winkels net of ze zelf dat ding bedacht hebben, dus het is wel verfrissend van Workshop heaven dat zij gewoon de Chinese naam gebruiken.

Het schaafje wat ik uiteindelijk gekocht heb is een iets verder doorontwikkeld model dan al die andere. Over een tijdje zal dit model ook wel bij de andere winkels liggen. Over de verschillen kan je hier lezen:
http://workshopheaven.blogspot.com/search?updated-max=2010-10-13T07:05:00+01:00&max-results=10
Hij wordt geleverd met twee schaafbeitels, een op 25 graden geslepen voor een totale schaafhoek van 37 graden (perfect voor kops hout) en een met een hoek van 38 graden voor een 50 graden schaafhoek (perfect voor hardhout).

Zo uit de doos ziet de schaaf er prachtig uit, degelijk en nauwkeurig gemaakt. Gechecked met een haarlineeal is de bodem vlak waar hij vlak hoort te zijn, met een lichte holling achter de beitel. De stelschroef werkt ook goed, met ruim een halve slag speling tussen naar voren en naar achter schroeven. Je zet de beitel vast door het grote stelwiel onder die mooie bronzen klep aan te draaien. Dat doe je snel veel te strak, hij hoeft maar net aan vast te zitten. Er is geen rechts links verstelling, dus om de beitel mooi recht te krijgen moet je met een hamertje een beetje tikken.

Eerst heb ik de spiegelzijde vlak gemaakt. Omdat de beitels een beetje hol zijn gaat dat heel makkelijk. Hier is het resultaat, de linker is het duidelijkste hol.

Het lijkt op de foto of de hoeken nog niet vlak zijn, maar dat is in het echt wel het geval. Hierna de vouw met een slijphulp geslepen, ging ook vlot.

En dan testen. De 38 graden beitel werkte gelijk perfect. Op een stukje padoek waar een plek met kruisdraad zit die snel splintert, kreeg ik alles mooi vlak. Hierna was de beitel nog keurig scherp.


Kops hout ging eerst wat moeizamer. In no time was de scherpte weg van de beitel. Er braken hele stukken uit het snijvlak. Het schijnt wel vaker te gebeuren dat het uiterste puntje van een pas geharde beitel niet zo goed is. Ik heb de beitel dan ook op de slijpmachine gezet en een halve milimeter weggeslepen. Daarna weer een goede scherpe vouw geslepen en die met de wetstenen weer scheermes scherp gemaakt. Nu ging het schaven veel beter. Ik hoop dat de standtijd van de beitel nu goed blijft, dat is even afwachten.


Over het algemaan ben ik heel tevreden. Eigenlijk was ik al lang op zoek naar een Stanley 60 1/2, maar wat ik (heel incidenteel) op marktplaats voorbij zag komen was erg duur en dan ben je niet zeker wat je in handen krijgt. Er zijn heel veel slechte Stanleys in omloop. Nu kon ik voor weinig meer een fatsoenlijk gebouwde schaaf kopen die al veel goede kritieken heeft gekregen. Ik weet niet of ik de tweede beitel veel ga gebruiken. Het is gewoon handiger om twee schaven op de werkbank te hebben staan dan telkens de beitel om te wisselen. Verder hoop ik echt dat het staal van de 25 graden beitel goed blijft. Het wordt heel scherp, maar als het steeds snel verbrokkeld heb je daar weinig aan.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi verhaal Seek! Die chinezen maken dus geen rommel meer, maar een mooi schaafje voor heel weinig geld! Ben benieuwd hoe de beitel het gaat doen. Goed man, om ook eens een ervaring van het eigen forum te lezen. Deze schaven worden best positief beoordeeld op allerlei andere plaatsen op internet, maar deze hebben we wat aan! Als ik Thomas Lie Nielsen was zou ik er niet helemaal gerust op zijn; de lage dollar maakt zijn gereedschap redelijk bereikbaar op dit moment, maar het prijsverschil is echt serieus groot.


jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Kees, is er een bijzondere reden dat je deze schaven daar koopt en niet bij Baptist. Zijn die anders? Als ik ze vergelijk lijken ze hetzelfde en veel goedkoper. Wat zie ik over het hoofd?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja hij heeft een andere, betere stelschroef (zoals ik een paar posts eerder melde ;) ). En hij komt met twee beitels, dus het prijsverschil valt wel mee als je met Baptist vergelijkt.

Dan heb je met de Chinezen het probleem dat iets niet altijd is wat het lijkt. Twee ogenschijnlijk gelijke producten uit dezelfde fabriek kunnen toch een flink kwaliteitsverschil hebben. Mathew van Workshop Heaven komt heel kundig over en hij heeft steeds de nieuwste versies als de andere leveranciers net de eerste versie op de plank zetten. Kortom, het gaf me een beter gevoel. Maar dat is wel subjectief natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.