Fineer op mdf

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Ik ben van plan een kast te maken van mdf met lakdraagfolie en de buitenkant fineren op deze manier is de binnenkant mooi afgewerkt maar nu ben ik bang dat als ik de buitenkant fineer het mdf kromtrekt door de lijm (ik wil contactlijm gebruiken) heeft iemand hier ervaring mee?
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Is idd niet aan te raden ivm kromtrekken van de plaat altijd tegenfineer toepassen. Contactlijst is te gebruiken mits egaal gespoten niet gaan modderen met een lijmkam fineer is dun en geeft dan geen egaal uiterlijk. Best is witte houtlijm toe te passen. Of gefingeerde plaat kopen ;ll
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik denk dat het wel gaat werken.... met contactlijm heb je weinig tot geen vocht aan het geheel toegevoegd en de melamine laag aan beide zijden zal dat beetje werking van de eenzijdige fineer wel opvangen.
Maar het is natuurlijk altijd verstandig even een proefje te maken en een tijdje neer te zetten op de plaats waar de kast komt.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Is idd niet aan te raden ivm kromtrekken van de plaat altijd tegenfineer toepassen. ll

Ik heb nog een vraagje over tegenfineer. Ik zou voor een klein project (een kist) palissander fineer willen gebruiken. Gezien de kost van palissander fineer zou ik de tegenkant met een goedkoper fineer willen beplakken. Enig idee wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken en hoe gevoelig het geheel is voor kromtrekken ?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het goedkoopste dat je kan vinden.... als je MDF niet heel dun is dan zal het verschil tussen beide fineren te verwaarlozen zijn. Belangrijk is dat beide zijden tegelijkertijd gelijmd worden.

Maar bij een kist(je) zie je vaak delen van beide zijden, zoveel fineer gaat daar nou ook weer niet op?
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik vermoed dat ik 12mm mdf ga gebruiken (voldoende dik ??).

En je hebt gelijk, ik ga beide kanten zien, maar de binnenkant wou ik lakken en de bodem beplakken met een stof.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.