Kats moses zwaluwstaart zaaghulp

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Wat denken jullie van deze zwaluwstaart hulpstuk?
http://www.katzmoseswoodworking.com/new-products/

Ik hoop in de toekomst gewoon geoefend te zijn en niet meer een hulpstuk nodig te hebben. Maar zit er toch over te denken of zoiets me op weg kan helpen.
Van degene die ik gezien heb lijkt me dit de meest veelzijdigere :) en met 2 magneten ook beter de zaag vast te houden.
Maar goed, flink beinvloed door meneer Estlea! haha

Maar goed, hij is niet in europa te koop. Stel dat ik dit hulpstukje wil proberen. Zijn er dan meer mensen die het mee willen bestellen uit de USA?
Of wellicht kan ik t laten sturen naar een vriend die piloot is als hij in de USA is :)

 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik hoop in de toekomst gewoon geoefend te zijn en niet meer een hulpstuk nodig te hebben. Maar zit er toch over te denken of zoiets me op weg kan helpen.
Nico,
Zwaluwstaarten zagen is echt geen rocket science.
Wanneer het je doel is om ze "free hand" te zagen zou ik je aanraden om niet met een hulpstuk te beginnen.
Hoe wil je het dan leren?
Ik durfde het eerst ook niet goed aan en ben eindeloos bezig geweest met het instellen van een Woodrat tot ik het helemaal zat was en ze gewoon ben gaan zagen.
Toen bleek het allemaal heel erg mee te vallen.

En als je in het begin al een foutje maakt is het over het algemeen prima en vrijwel onzichtbaar te repareren.

Groet,
Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
David Barron verkoopt ze al jaren, vanuit de UK.

Of zelf maken

jaap


zo doet David Barron het, erg aardige man, ben er wel eens geweest. Kreeg hem niet zo ver om naar Open Dag Hout te komen, al die engelse meubelmakers hebben het echt druk tegenwoordig, werken met hout is helemaal in :D

 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ook al is het geen rocketscience, ik heb veel vertrouwen opgedaan met het magnetische hulpje van Veritas: altijd dezelfde hoek, zaagsnede recht en een goed passende verbinding
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Heb ondertussen wat ervaring met zwaluwstaarten en hulpjes heb je niet nodig, als je een zwaaihaak hebt en een goede winkelhaak. Die ene graad verschil valt echt niet op.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb deze onlangs besteld en hij werkt prima. Ik denk dat al de verschillende hulpstukjes hetzelfde resultaat geven.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Deze zag er wat compacter uit. Ik had die van veritas. maar ik vind die dingen wat log. Ook als je met een zaag met een rug zaag is t fijn als hij iets lager is. hoger geweest uiteraard meer steun.
Ik ga uiteindelijk eerst goed oefenen met uit de hand zagen. Als dat echt niet gaat, toch aan de mallen.


Ik heb deze onlangs besteld en hij werkt prima. Ik denk dat al de verschillende hulpstukjes hetzelfde resultaat geven.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Als je meters wilt maken dan kan je het beste op wat resthout simpele zwaluwstaarten aftekenen, niet eens rommelen met verhouding enzovoorts.

Teken op het oog ruwweg iets af wat erop moet lijken en begin dan met zagen
Neem dan zwaluwstaarten over op een ander stuk resthout en ga weer zagen.

Dit is zo gedaan, echt!

Vervolgens kan je lekker pielen met je beitel om alles bij te werken. Daar leer je van. Met zo'n hulpstuk sla je cruciale stappen in het leerproces over. Voor je het weet blijf je naar zo'n hulpstuk grijpen.

Dit worden geen mooie zwaluwstaarten, maar je raakt bekend met het procedé en hoe alles met elkaar verhoud. Vervolgens kan je telkens verfijnder gaan werken.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
De zaag (op tijdlijn 2 minuten ongeveer) heeft het zaaglemmet vanvoren op 0graden en aan het handvat op 90graden.. maar hoe hij dat zo “los uit de hand doet” is echt whow...
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Heb bij Katz Moses een 1:6 hulpstukje besteld in december. Kostte $34,95 + $12,95 verzendkosten. Echter moest ik nog €19,- betalen voor invoerrechten en kosten, waardoor het stukje acryl me meer dan €60 heeft gekost! Mooi gemaakt, maar ik denk dat de Veritas van Baptist net zo goed is, én goedkoper. Voordeel van deze is wel dat je er doorheen kijkt wat bij het neerzetten op de lijn wel makkelijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.