Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

zelfbouw pantofrees machine van matthias wandel

De mooie constructies van Matthias Wandel van woodgear.ca uit Canada hebben we al vaker hier gezien, o.a. zijn tandwielconstructies. Nu heeft hij een freesmachine gebouwd waarmee je vanaf zelfgemaakte schablonen kunt frezen, pen-gat, zwaluwstaart, multi pen-gat, multi deuvels. En het ziet er echt zo gaaf uit met weer zulke slimme en doordachte dingen.
    Kijk maar op zijn pagina, wat meer naar beneden scrollen en je komt de filmpjes tegen!
    http://woodgears.ca/pantorouter/index.html

Tekeningen zijn te koop, ik ben benieuwd wie ons verrast met de eerste pantorouter !

jaap

Attached files

Re: zelfbouw pantofrees machine van matthias wandel

Geweldig ding.

Toen ik het zag dacht ik meteen: Ik wil er ook een maken!

Maar dat kan nog wel even wachten :?

Ja Jaap, dit is fantastisch.
    Heb nog wel een leuk electromotortje liggen om zo'n ding te bouwen.
    Eigenlijk erg simpel, alleen om op het idee te komen is wat anders.
    Meestal ga je pas naar oplossingen zoeken, als je regelmatig groeven moet maken met de hand, en dat veelvuldig moet doen. Dan ga je pas nadenken om dat te mechaniseren, en kom je met zoiets voor de dag. Ik vind het geweldig.
    Bedankt voor het posten. Heb het in mijn favorieten gezet.
    Ad

Hmmm ik heb 2 weken vrij, zal ik een pantorouter bouwen of allerlei andere dingen gaan doen.... even nadenken?......

. . . . . Ik ben er uit, mijn vrouw heeft besloten, allerlei andere dingen eerst . . . . :mrgreen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Hmmm ik heb 2 weken vrij, zal ik een pantorouter bouwen of allerlei andere dingen gaan doen.... even nadenken?......

. . . . . Ik ben er uit, mijn vrouw heeft besloten, allerlei andere dingen eerst . . . . :mrgreen:
    Toch mooi om te lezen dat ondanks je passie voor hout, je toch weet waar je prioriteiten liggen.

Tussen t klussen door toch nog eens bekeken want 't ding intrigeert me wel..

Hierbij trouwens een video en site van een kant en klare variant voor de zeer draagkrachtigen onder ons http://jdstools.com/multi-router.aspx#

Wat ik mij bedacht is als ik naar het ontwerp van de originele post kijk is dat er een heleboel complexiteit toegevoegd wordt om de pantograaf te maken. Enige nut / doel daarvan is dat er een verkleining van 2:1 plaatsvind van template naar het werk. Als je dat niet nodig hebt of wilt dan is een veel simpeler koppeling tussen de freeskop en je aftaster voldoende... eens nadenken of dat simpeler te maken zou zijn.

Dit doet me ergens een beetje denken aan de Routher Lathe uit Router Magic van Bob hylton (pagina 269) , daar wordt ook een hele machine beschreven om zelf te bouwen. Al moet ik zeggen dat die me nog complexer lijkt dan deze.

Ik ben ook wel benieuwd naar de eerste forummer die de handschoen oppakt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Je zou een X-Y tafel kunnen maken van twee stel laderails, van die volle uittrekmodellen. Een taster met de diameter van de frees en je kan voorwerpen of vormen kopieeren. Denk ik in m'n simpelheid.
    Maar die pantograaf is een fraai staaltje houtbewerking, petje af.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Wat ik mij bedacht is als ik naar het ontwerp van de originele post kijk is dat er een heleboel complexiteit toegevoegd wordt om de pantograaf te maken. Enige nut / doel daarvan is dat er een verkleining van 2:1 plaatsvind van template naar het werk. Als je dat niet nodig hebt of wilt dan is een veel simpeler koppeling tussen de freeskop en je aftaster voldoende... eens nadenken of dat simpeler te maken zou zijn.
    Reden van de complexiteit is dat je zo een 2:1 nauwkeurigheid krijgt. Dat wil zeggen dat een afwijking in je mal maar voor de helft doorwerkt in het object. Je kan ook aan de achterkant van je freesmachinein het verlengde van de as een stylo (aftaster) maken. Als je de stylo dezelfde diameter maakt als je freesbit dan kan je één op één kopieen maken van houten voorwerpen.

Ik zit er heel erg over te denken om hem te gaan bouwen. Heb al zware ladegeleiders gevonden en besteld, ben op zoek naar een geschikte freesmachine (heeft iemand een geschikt type dat ook grotere bits aankan?). Als ik echt ga beginnen houd ik jullie op de hoogte.

Groeten, @lex

Inmiddels begonnen. De ladegeleiders zijn aangepast. Erg leuk om te zien dat je met vier stuks geleiders van in totaal €30,- echt superstabiele lineaire geleiders maakt met een vrijwel verwaarloosbare speling. Ik heb de bouwplannen gekocht. Zeer complete fotoverslagen en zaagplannen. Ik weet nog niet of ik alles 1 op 1 ga bouwen omdat ik in de y as meer ruimte nodig heb dan de 9cm in het ontwerp van Matthias.

@lex

@lex, ben zeer benieuwd en met mij vast nog velen... zou je ons op de hoogte willen houden met foto's. Liefts zoveel mogelijk steeds als je eraan gewerkt hebt zodat we je project zien groeien. Ik heb er geen tijd voor op dit moment anders had ik het ook een prachtig project gevonden.

Welke frees ga je er in bouwen?

Forum Rechten