Berken schaal van spetterend vershout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Bij de nieuwe overburen is de tuin ietwat gesnoeid en er bleef een mooie stronk staan van berk. Diameter plm 40 cm. Om te proberen hoe dat gaat heb ik hem in tweeen gedeeld en van ieder helft maak ik een flinke schaal. Het hout is kletsnat (plm 25-30% relatief vocht) dus na het draaien berg ik hem op in de verse houtkrullen en na een paar weken? maanden? moeten ze worden afgedraaid. Ben benieuwd.. Qua diameter is dit het max wat mijn draaibank aan kan en in het begin schommelt ie nog wat dus qua gewicht is dit ook wel het max denk ik zo.

Hierbij een paar plaatjes .. voor oude rotten niet zoveel nieuws maar als je net begint met draaien zoals ik is het leuk om vast te leggen en te laten zien denk ik zo.

De schaal is plm 36 cm rond en 15 hoog, en weegt nog plm 4 kg.

Hartelijke groet, Hans

DSC_5040.jpgDSC_5065.jpgDSC_5071.jpgDSC_5091.jpgDSC_5102.jpgDSC_5099.jpg
 
volgende keer de randen iets dikke laten. Tijdens het drogen gaat de schaal nog flink vervormen dus moet je zorgen nog genoeg hout over te hebben om de schaal volledig rond te kunnen draaien.
Dit is trouwens absoluut geen berkenhout maar een soort naaldhout. Berken herken je sowieso al aan de witte schors, daarnaas zijn de jaarringen veel minder fel zichtbaar als hier.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
@ Rene13, de rand is nu nog 2,5 cm breed en dat is voldoende toch? Geen berken?, dan moet ik eens verder spitten. In de werkplaats ruikt het wel alsof er een frisse wind door heen is gegaan, net berk en geen hars zoals je met grenen of zo zou hebben. Maar de schors is inderdaad niet zo glad als je van berk zou verwachten.

Iemand een idee wat voor hout ik draai?

@Nico, tweede stuk is inmiddels ook afgedraaid tot bijna een schaal, een voor mij en een voor buren.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Het zou best berk kunnen zijn, bij de ruwe berk 'verdwijnt' op bij oudere bomen de witte bast.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Lijkt mij ook geen berk, een berk die door zijn jasje groeit krijgt een veel grovere bast dan hierboven. Mij lijkt het ook eerder een naaldhout soort aan de foto's te zien. En waar zijn die opspanstukken voor tussen het tegencenter en de losse kop? of bestaat het tegencenter uit al die stukken?
 

Doordraaier

Nieuw lid
6 okt 2016
2
0
Mijdrecht
Als hij uit de tuin van je buren komt heb je toch wel gezien of het een naaldboom of loofboom was......

Als het een berkenboom was kan hij dat ongetwijfeld volgend jaar nog wel merken in zijn eigen tuin, als er op een plaats waar het niet thuishoort uit één van de miljoenen berkenzaadjes een boompje begint te groeien. :rolleyes:
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Hans,

Het hout is een conifeer achtige. Ben ik vrij zeker van. Het zal lekker geroken hebben in je werkplaats.
Ik zie dat je een super tegencenter hebt. (Oneway live center) De cone die erop zit kan je eraf halen, je hebt dan een cupcenter. Dat is handig want dan splijt je hout niet als je het gebruikt zoals op de foto waar je de binnenkant hebt uitgedraaid en er nog een dun stukje staat. Overigens is het niet nodig om je tegencenter te gebruiken bij het uithollen van de schaal. Goed passende bekken om een strak gedraaide voet houdt de schaal zeer precies en stevig vast. Je losse kop en tegencenter zitten dan niet de hele tijd in de weg...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo, even een aanvulling op eerdere berichten. Het is dus geen Berk maar eerder een spar of zo (vooral als je naar je naar de foto kijkt die op Googlemaps van dat huis te vinden is).

Ik heb de schalen vanaf januari te drogen gehad in mijn werkplaats op een plankje en ben ze nu aan het afdraaien. Geen scheur of wat dan ook. De eerste schaal is klaar - moet alleen nog afgewerkt worden - en de tweede staat opgespannen op de draaibank. Iemand advies voor afwerking (Rustins Danish oil, OSMO Hardwax, iets anders?) ik houdt me aanbevolen voor tips.

Bij het voordraaien van het natte hout was op sommige plekken nogal wat vezel uitgerukt en ik heb dat zo en kwaad als het gaat kunnen afdraaien (niet helemaal) en wegschuren. Misschien leer ik nog eens hoe je dat klusje met alleen snijdend draaien kunt wegwerken. Ik heb nu een schalen guts gebruikt met een vouw van ca 40 graad.

Deze eerste schaal is plm 35 * 15 cm bij een wanddikte van 1 cm; de rel vochtigheid is in die paar maanden gedaald van plm 25 naar ca 7 a 8 %.

Een paar foto's:

APC_0179.jpgAPC_0181.jpgAPC_0182.jpgAPC_0184.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Hierbij het eindresultaat van de twee schalen uit coniferenhout (mogelijk Vuren..). Ze zijn nu afgewerkt met Rustins Danish oil. De schalen komen uit dezelfde stomp maar zien er compleet verschillend uit qua tekening. Ik herinner me dat de kern duidelijk buiten het midden zat maar of dat er iets mee te maken heeft... geen idee. De dia is plm 34 cm en de hoogte plm 14 cm. De ene is wat boller en de andere wat slanker.

DSC_5980.jpgDSC_6000.jpgDSC_6001.jpgDSC_6005.jpgDSC_5974.jpgDSC_6002.jpg
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
schalen komen uit dezelfde stomp maar zien er compleet verschillend uit qua tekening. Ik herinner me dat de kern duidelijk buiten het midden zat maar of dat er iets mee te maken heeft... geen idee.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat de oorzaak is. Dat hij buiten de pit is gegroeit komt omdat hij bv scheef heeft gestaan of last van de wind heeft gehad vanaf 1 kant. De boom gaat dit compenseren door flink te groeien aan de ene kant en aan de anderr kant stevigheid te creëren. Bij de 2de schaal zie je veel dikker ringen zomerhout. In het zomerhout zijn de vezeltracheïden (deze cellen zorgen voor stevigheid, en zijn in naaldhout ong 90% van de cellen) kleiner en hebben ze dikkere celwanden. In de eerste schaal is het precies andersom en zie je juist veel voorjaarshout wat snel groeit. Opdeze manier wordt geprobeerd de belasting van een kant op de stam te compenseren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.