Tafel walnoot behandelen?

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Beste,

Ik ben een tafelblad met walnoot aan het maken. Dit is een eeuwenoude inlandse walnoot die enkele jaren terug met een storm is omgewaaid. Ik maak een eiken onderstel, dat ik met traelyx zal behandelen. Voor het blad zelf zoek ik iets wat de kleur van walnoot benadrukt, misschien zelf donkerder maakt, zodat het contrast met het spint dat ik er ook eigentijds in zal verwerken, groter wordt. Het spint mag zeker niet kleuren. Ik zoek dus eerder een olie, zonder kleursel.

Een 2de vraag: ik heb zelf niet graag een tafel die met olie is afgewerkt. Kan ik na het oliën het blad ook met trae lyx behandelen?

Binnenkort natuurlijk enkele foto's bij de werkstukken. Het gaat een pareltje worden!

Koen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, als je een drogende olie gebruikt (en zorgt dat ie goed intrekt) kun je, nadat de olie helemaal is uitgehard er alles overheen zetten dat je normaal ook over hout zou zetten. Behalve 'echte' beitsen (en andere producten die IN het hout moeten trekken in plaats van er op te liggen), maar die kun je ook niet over lak/verf heen aanbrengen.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Heeft niemand voorbeeldplaatjes van walnoot dat behandeld is met olie? En welke olie? Of van andere afwerkingen die je hebt gebruitk bvb glimmende lak?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt natuurlijk overwegen op het kernhout een wat donkerder olie en op het spinthout een neutrale olie te gebruiken. Maak eerst even een proefstukje, zodat je kunt zien of bv. de kleurstof in de poriën zichtbaar blijft - met witte olie op walnoot heb ik slechte ervaringen, je kon de poriën precies herkennen als kleine witte spikkeltjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.