De storm heeft wat hout bezorgd

RickV

Nieuw lid
6 mrt 2015
3
0
De storm die deze donderdag over Nederland trok heeft ervoor gezorgd dat een boom bij onze buren omgewaaid is. Deze boom samen met de buren dezelfde dag nog verzaagd en ik mocht zoveel van het hout hebben als ik wilde hebben. Nu rest mij alleen de vraag wat voor soort boom en hout is het? Het is in ieder geval een conifeer achtige en zelf zat ik te denken aan een cipres, ceder of jenerverbes maar met wat ik hierover kan vinden valt het hier allemaal net niet onder.

De stam was onderaan ongeveer 50cm in diameter, de gehele boom ongeveer 10 meter hoog met (hoofd) takken die omhoog groeiden.

20180118_151215[1].jpg20180118_151157[1].jpg
 

RickV

Nieuw lid
6 mrt 2015
3
0
Taxus hout zou heel erg mooi zijn, ik zat er eerst ook aan te denken maar inderdaad kloppen de vruchten niet (en de schors is meestal wat grilliger).
De naalden zien er zo uit:
20180118_191653[1].jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Prikken de takken ook een beetje als je er met je handen overheen gaat? Dan zou het wel een jeneverbes kunnen zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Taxus is het in ieder geval niet. Japanse ceder heeft volgens mij de naalden wat meer op elkaar zitten. Op de foto lijken ze me wat "gespreider".

Heb je een foto van een volledige tak met naalden?
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Aan de 'besjes' op de 1e foto te zien jeneverbes. ik denk een Juniperis chinensis varieteit
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Cryptomeria japonica (Japanse ceder) is het volgens mijn niet, die heeft sikkelvormige naalden, hier zijn het meer schubben.
Ik dacht eerder aan Chamaeceparis of Juniperus (door de rozige kern).
Ronny
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
het is volgens mij een Chamaecyparis.
Het is beslist geen Juniperus en geen Taxus en geen Cryptomeria
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Juniperis chinensis heeft zowel naalden als schubben. Chamaecyparis alleen schubben

266px-Jun_chin_shoot.jpg
Dit is een foto van Juniperis chinensis met manlijke bloeiwijze
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De enige chamaecyparis die ik ken (vwb hout) is de yellow cedar of amerikaanse cypres - da's heel licht (gewicht), lichtgeel hout met hele smalle jaarringen (ongeveer zo licht als red cedar, maar een stuk sterker - goed voor peddels ;-) )
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De 'huis-tuin en keukenconifeer' die vroeger veel werd gebruikt zijn de Thuja frieslandia en brabant. En die zijn het zeker niet. Ik blijf bij de Juniperus die JMe ook aangeeft.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Taxus (baccata)
Vrucht / Naald:
taxus baccata 3.jpg

stam:
taxus stam.jpg


Conifeer: Chamaecyparis Lawsoniana (samen met de tuja meest voorkomende hoofdsoorten in de Nederlandse tuin)
Vrucht/Naald:
chamaecyparis-lawsoniana-lane-fruits-1.jpg
chameacyparis lawsoniana.jpg

Hout:
chamaecyparis_lawsoniana5 stam.jpg

ik krijg zo 1 2 3 geen duidelijke foto gevonden van het kernhout, conifeer maakt bij mijn weten pas relatief laat in de levenscyclus kernhout aan. De vruchtjes van de conifeer veranderen vrij sterk door de seizoenen heen. Voor wat betreft de jaarringen, wanneer je een conifeer niet steeds terug snoeit zoals in een haag zijn op goede grond centimeter dikke jaarringen niet ongewoon.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De geur van het hout kan ook veel over de soort zeggen
Zowel jeneverbes als conifeer en taxus hebben een goed herkenbare geur
Ik ga voor conifeer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.