Scheppach HM 1, hoe stel ik de messen af?

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb 0.2 mm verloop over 20cm breedte. Dat zou jou met afstelbouten helemaal moeten lukken. Ik moest de schroevendraaier er tussen wrikken :) en af en toe vloeken hehehe.
 

tuoh

Oud hout
Neen ik heb een Kity 635 en hier kun je de messen niet met met boutjes in hoogte verstellen, was het maar zo'n luxe :) met houtje bedoel ik je legt een latje op je afvoerblad en laat de beitel het houtje net raken. Daar zet je je eerste potloodstreep. Nu draai je de rol totdat de beitel het houtje loslaat. Hier zet je de tweede potloodstreep. Nu andere kan ook en je mes is afgesteld. Althans zo heb ik mijn kity afgesteld.

Nog een aanvulling hier, beide streepjes mogen maar een paar mm uit elkaar staan, 2 à 3mm er tussen is ideaal. Anders komen de messen te hoog in het schaafblok te zitten.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Nog een aanvulling hier, beide streepjes mogen maar een paar mm uit elkaar staan, 2 à 3mm er tussen is ideaal. Anders komen de messen te hoog in het schaafblok te zitten.

OK, zinvolle toevoeging. Ik mikte tot nu op 5 mm. Minder is meer denk ik maar
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik vraag me af waarom je de uitvoertafel er af moet halen om bij de bouten te kunnen komen. Kan je de rol niet draaien om erbij te kunnen komen? Tenminste, zo doe ik dat met mijn Inca. Ik ken de HM1 niet, maar volgens mij zijn de meeste machines van hetzelfde principe.
Heb je misschien een aantal foto's om te kijken wat voor schaafas je hebt? Dat maakt al een hoop duidelijk denk ik.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik vraag me af waarom je de uitvoertafel er af moet halen om bij de bouten te kunnen komen. Kan je de rol niet draaien om erbij te kunnen komen? Tenminste, zo doe ik dat met mijn Inca. Ik ken de HM1 niet, maar volgens mij zijn de meeste machines van hetzelfde principe.
Heb je misschien een aantal foto's om te kijken wat voor schaafas je hebt? Dat maakt al een hoop duidelijk denk ik.

dank voor je reactie, als je wil, even naar boven scrollen, daar staat een plaatje. Het probleem is dus dat dat niet gaat. Ik ga er zometeen weer mee aan de gang en dan zonder aanvoerblad, dan kan ik wel bij.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
dank voor je reactie, als je wil, even naar boven scrollen, daar staat een plaatje. Het probleem is dus dat dat niet gaat. Ik ga er zometeen weer mee aan de gang en dan zonder aanvoerblad, dan kan ik wel bij.

Plaatje heb ik gezien, maar op deze manier kan je toch én met de imbus de messen vast of los draaien, én het mes in hoogte verstellen?

Je hebt het ook over een schroef die de bout en het mes vastzetten. Waar zit deze precies? Ik kan me er even niks bij voorstellen. Of ik denk te moeilijk :)
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Het gaat de goede kant weer op, ik heb nu 1 kant met de juiste hoogte met het aanvoerblad naar beneden. Morgen achter zo een hulpje aan en dan eens kijken of ik eindelijk kan gaan draaien met die hap.
Onnozel eigenlijk dat ik zo lang zit te prutsen en het aanvoerblad omhoog laat omdat dat zoveel werk is om het los te maken....
Bedankt mannen!
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
de schroef zit waar de inbus steekt. dan kan ik het mes wel in hoogte verstellen maar niet vaststellen of het op de juiste hoogte is tov het afvoerblad.
Hoe dan ook, het is geregeld. Dankjewel
 

knutselaarke

Nieuw lid
18 feb 2013
2
0
Je moet er uitsluitend de verwisselbare hulpstukken afhalen: ofwel de schaafseluitvoer bij het gebruik van de vandiktebank, ofwel de beschermkap voor de bovenschaaf. Ze zijn met één enkele schroefknop los te zetten en van de machine te tillen. Trouwens ook een vraagje van mij: ik wil graag nieuwe messen voor deze scheppach houtcombiné aanschaffen, maar weet niet waar ik ze kan vinden. Kan iemand me een adres in de omgeving van Mechelen/Antwerpen of een internetwinkeladres bezorgen?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik vermoed niet dat er sleufjes in zitten want de productcode is dezelfde als deze voor de HM2 en daar zitten geen sleufjes in. :-(

...En die kan je er weer vrij gemakkelijk met een dremel met doorslijpschijfjes in maken

Ik heb dit al bij 3 sets gedaan en bevalt prima, de setjes zonder sleuf kosten maar een kwart van de sets met sleuf
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
in principe liggen de schaafmessen óp de stelschroeven, de kop haakt niet ín de gleufjes, al kan ik je niet vertellen waarom die gleufjes er dan in zouden zitten....

instructie afstellen messen.jpgafbeelding afstellen messen.jpg
deze afbeelding is dan wel voor gebruik met wegwerpmessen, maar het idee is hetzelfde
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De sleuven zitten erin omdat er origineel wegwerp keerbeitels in zitten (HM2), de sleuven zitten ook in losse plaatjes (even groot als de messen) de ervoor zorgen dat de dikte van de dunne keerbeitels gelijk worden aan de dikte van slijpbare messen, ongeveer het idee als in de hammer vlakbanken, maar vergis je niet want je moet deze wel stellen als de andere messen.

Wanneer je slijpbare messen wil gebruiken, die van de llink hierboven per 3 stuks, moet je deze plaatjes met de sleuven weglaten anders passen ze niet in de schaafas.

Dus een herslijpbaar mes is even dik als een wegwerp keermes met plaatje met de sleuven. je kan het ook zien op het plaatje hierboven dat het uit 2 delen bestaat,

Ik zal morgen wel even foto's maken van wat ik probeer te zeggen want ik heb beide als voorbeeld in de werkplaats liggen.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ben je het helemaal zat om aan te klooien, kun je er aan denken om hem te verkopen, want mijn HM2 combi gaat volgende week in de verkoop, hierbij zitten 3 sets nieuwe messen, waarvan net 1 met een klein hapje eruit, set 2 zit er net 3 dagen in en set 3 is ongebruikt.

Hij is wel op 380V maar je zal de motor om kunnen wisselen met de HM1, ook heb ik er een splinternieuwe langgatboor tafel bij, compleet en met nieuwe boren en vorige week het gele riempje vervangen voor een nieuwe.

Het gaat om 1 van de latere modellen met een aluminium fence.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.