Scheppach HM 1, hoe stel ik de messen af?

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik ben al geruime tijd aan het pielen met het afstellen van de beitels. Lijkt een eindeloos karwei, zelfs zodanig dat ik vermoed iets niet goed te doen.
Nu zag ik elders op het forum (Kooijtje - beitel as en bouten scheppach hm1) een verhelderend plaatje. Ik wil dat topic niet kapen dus vandaar mijn vraag hier.

Op de tekening zie ik dat de messen in hoogte verstelbaar zijn dmv boutjes die je in en uit kunt schroeven. In mijn beitelrol ontbreekt het schroefdraad, toen ik de machine kocht zaten er nog een paar drukveren in. Inmiddels heb ik die aangevuld.

Het afstellen is zo lastig omdat telkens het uitvoerblad (referentiepunt) moet worden verwijderd om bij de schroeven te komen die de bout en het mes vast klemmen. Op dat moment heb ik dus geen referentiepunt meer dus doe ik maar wat op gevoel. Ik kom inmiddels aardig in de buurt maar links neemt het mes de liniaal nog steeds resp. 3 en 4 mm meer mee dan rechts.

Zo'n rol met schroefdraad lijkt me fantastisch maar wellicht is er ook een eenvoudiger manier om mijn messen af te stellen op deze rol. Wie wil met me meedenken?
Bij voorbaat dank!
 

tuoh

Oud hout
Schaf je een paar stelblokjes aan bij HBM, kosten niks en maken de klus poepsimpel omdat je dan geen referentiepunt meer nodig hebt in de toekomst.

Enig minpuntje in jouw situatie, om die blokjes in te stellen heb je minimaal één schaafmes nodig dat juist zit, al was het maar één kant.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Schaf je een paar stelblokjes aan bij HBM, kosten niks en maken de klus poepsimpel omdat je dan geen referentiepunt meer nodig hebt in de toekomst.

Enig minpuntje in jouw situatie, om die blokjes in te stellen heb je minimaal één schaafmes nodig dat juist zit, al was het maar één kant.

Tuoh, welke stelblokjes bedoel je? Ik kan ze niet vinden op de site van HBM.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Fotootje maakt denk ik duidelijk wat ik bedoel.
Ik kan óf los/vast draaien óf kijken hoe hoog de messen staan.

Zo'n stelblokje zou me beslist helpen natuurlijk. Ik heb er nu al heel wat uurtjes aan zitten pielen maar ooit zal ik toch wel eentje goed krijgen.
Maar dan nog, lijkt me tamelijk omslachtige methode
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
PS
Dat het mes ver uitsteeekt is me wel bekend, ik heb het even zo gedaan om te illustreren wat ik bedoel
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Mijn messen stel je met 5 bouten en ik doe het met het houtje. Een mes wordt met 3 bouten vast gezet en de andere met 2. Ik kon een stelapparaat lenen van een scheppach (nieuw chinees dingsda) maar heb het met het houtje gedaan. Je bent even bezig moet geduld hebben maar dan komt het goed. Ik zet de messen zodanig vast dat ik ze met een schroevendraaier omhoog kan wrikken, als alles goed ligt draai ik de boel vast en zet de moeren erop.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Dankjewel voor de bemoedigende worden, hstraat. Heb jij ook een hm1?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een houtje.

Door de tekening van Scheppach is me inmiddels duidelijk dat ik niet de originele beitelrol heb.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dit ziet er anders uit dan bij de HM-2, daar zitten aan de andere kant van de (onder de) messen nog 2 imbus boutjes om de messen omhoog te draaien of te laten zakken.

Ik denk dat andere HM-1 gebruikers je beter kunnen helpen.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
dank voor het meedenken!
wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden. Anders was ik al gek geworden
 

tuoh

Oud hout

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Wat ik me afvraag hoe de situatie dan is met die originele rol. Heeft iemand daar een plaatje van?
Met die rol hoeft het afvoerblad wellicht niet te worden verwijderd?
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
aanvoertafel is maximaal naar achteren gehaald. Die kan ik natuurlijk ook los halen, als ik er niet uit kom zal ik dat ook doen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Dankjewel voor de bemoedigende worden, hstraat. Heb jij ook een hm1?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een houtje.

Door de tekening van Scheppach is me inmiddels duidelijk dat ik niet de originele beitelrol heb.
Neen ik heb een Kity 635 en hier kun je de messen niet met met boutjes in hoogte verstellen, was het maar zo'n luxe :) met houtje bedoel ik je legt een latje op je afvoerblad en laat de beitel het houtje net raken. Daar zet je je eerste potloodstreep. Nu draai je de rol totdat de beitel het houtje loslaat. Hier zet je de tweede potloodstreep. Nu andere kan ook en je mes is afgesteld. Althans zo heb ik mijn kity afgesteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.