Keuzehulp gevraagd bij aankoop eerste zaagtafel

Caesar

Nieuw lid
17 jan 2018
8
0
40
Midden Limburg
Hallo samen,

Eerste post op dit forum, volg het al ruime tijd maar nooit aangemeld. Nu dan toch maar besloten om jullie wederom te vervelen met een vraag rondom een zaagtafel. Ik heb reeds vele topics hieromtrent gelezen en de wederkerende vraag lijkt ver in de richting van die van mij te liggen. Welke zaag schaf je aan. Bijkomende zaak is dat ik niet weet hoe groot mijn nieuwe werkplaats zal worden. We zijn op zoek naar een nieuw huis maar dat wil nog niet zo vlotten als je graag meer grond wil hebben (limburg).

Ik heb een aantal afwegingen gemaakt omwille van het feit dat ik nu niet weet waar we naar toe gaan. Maar ik wil niet nog langer zonder zaagtafel zitten omdat er een aantal projecten zijn die ik wil draaien en ik het beu ben constant te moeten werken met een cirkelzaag, reilat en lijmklemmen om allerlei zaken enigzins recht te kunnen zagen.

Daarom had ik eigenlijk het besluit genomen om zelf een eerste zaagtafel te bouwen. Ik heb een fijne werkbank (meer soort assemblage tafel), van 122x260 ongeveer. Deze heb ik zelf gebouwd en kan ik naar eigen inzicht aanpassen. Oersterk gebouwd met balken en 18mm betonplaat. Daarin wilde ik de 'zaagunit' inbouwen. Bestaande uit een motor, as, trunnions ivm schuinteinstelling etc. Ik heb hiervoor op internet liggen rondstruinen en veel gelezen. Er zijn de mathias wandels die dat heel lelijk doen met een handzaag (wel inventief, absoluut). Maar dan krijg ik hetzelfde resultaat alsof ik gewoon een instapmodel scheppach/einhell neem a 150/200 eu (schiet maar op mij als dat niet klopt). Ik heb bouwtekeningen gekocht van een formaatzaag, waarschijnlijk wel bij jullie bekend van AWT. Daar wilde ik eigenlijk alleen het binnenwerk van gebruiken. Maar ik loop nu aan dat ik bepaalde onderdelen, en dan specifiek een zaagas / zaagdoorn (engelse term is saw arbor) niet kan krijgen. Die is nergens te vinden zo lijkt het. Ik heb verschillende zaken aangeschreven maar helaas. Op MP staan wel volledige assen incl. lagerblokken aangeboden maar dat voelt meer als iets voor een brandhoutzaag. De trunions zou ik zelf kunnen maken van teflon met de bovenfrees. Mooiste was als die van metaal waren. Motor is niet zo spannend. Maar de as en de lagerblokken zijn essentieel voor een secuur en goedlopende zaag. Als dat al niet klopt hoef je aan de rest geen tijd en moeite te besteden.

Als ik nu al kon vaststellen dat ik straks genoeg ruimte heb zou ik het liefste gewoon de beurs trekken en be done with it. Ik neem aan dat jullie Marius Hornberger kennen, "kaufste billig, kaufste zwei mal". Dat wordt ook bevestigd hier op het forum met al die chinasteel zagen. Ik zou dus gaan voor een tweede hands zaag met een stalen blad. Harwi, Wadkin Bursgreen en aanverwanten. Een Hammer K3 en consorten is te hoog gegrepen voor mij qua budget op dit moment. Buiten het feit dat het mijn eerste zaag zal worden en ik nogal op de een of andere manier terughoudend ben op de term formaat zaag. Dat lijkt voor mij stap 2. Eerst maar eens veilig en goed leren werken met een 'ouderwetse' zaag. Maar goed, die harwi's/wadkin etc zijn behoorlijk zwaar en lomp. En die krijg ik nu niet in mijn werkplaats want deur te klein. Ik moet het doen met een deur van ongeveer 90 breed. Verder zit een tussenwand van 3 grote deuren aan elkaar gemaakt met glas erin in deze werkplaats. Die beperken mijn vrijheid enigzins. Die kan ik er niet uit halen want ik zit gehuurd (oude woning verkocht). Dus die grote zagen krijg ik niet weggezet nu.

Dan blijft er voor nu dus niks anders over dan een tafelzaag te nemen van bijvoorbeeld dewalt of bosch blauw (of vergelijkbaar). Die zou ik dan inbouwen in mijn huidige werkbank zodat het blad gelijk ligt en dan een zelfbouw fence maken van 8020 in biesemeyer stijl. Ik ga er dan vanuit dat die zagen precies zijn. Definieer precies hoor ik jullie denken, maar ik als semi-amateur denk dan aan iets in de richting van 0.5 mm op een meter mits alles netjes is afgesteld en bij gebruik van een eigen fence.

Dat gaat ergens weer voorbij aan de aard van de tijdelijkheid (nu 800 euro investeren op een nieuwe zaag, terwijl ik over een paar maanden / jaar misschien wel een harwi kan wegzetten), maar zoals gezegd stilstaan heb ik lang genoeg gedaan.

Of mis ik iets? Weet iemand waar ik onderdelen vandaan zou kunnen halen voor een zaagunit? Dan wil ik daar wel een poging aan wagen, hout nog in voorraad om dat te maken. Ik heb 2 plaatjes bijgevoegd van wat ik zoek.
2018-01-18 11_07_37-WhatsApp.jpg2018-01-18 11_07_51-WhatsApp.jpg

Anders zou ik heel graag advies hebben over welke zaag ik dan het best kan nemen op dit moment. Wat wil ik kunnen zagen:
- het meeste zal plaatmateriaal zijn, merantie / berken multiplex en aanverwanten.
- allerlei vuren balken van max 4.5 a 5cm.
- voor een project (box van eikenhout) wil ik wat eikenhout kunnen verwerken. dat zal niet dikker zijn dan ik schat cm of 5. grotere delen gebeurd op de zagerij.
- voor een project stukken beuken. ook hier zal het max 5cm a 8cm gaan bedragen, ik laat de zagerij het wel op een voor mijn zaag verwerkbare dikte brengen.
- als ik andere delen moet zagen die dikker zijn kan ik ook nog met de vertrouwde bahco superior aan de slag he, die wint altijd.

dank voor jullie tijd en het meedenken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Francois, heb even gemeten, lengte 270mm hoogte zonder nippels 52mm, hart(center) as 30mm, as 15mm, schroefdraad 14mm (m14 denk ik kon zo snel geen passende moer vinden).


Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.