Dikte balken houtconstructie tv-kast?

AlineBus

Nieuw lid
18 jan 2018
3
0
Hoi allen,

Ik ben bezig met tv-meubel van 120 jaar oude grenen vloerdelen. In totaal wordt de kast zo'n 2,22 m bij 1,50 m bestaande uit opbergruimte en het tv gedeelte. De kast wordt met deuvels in elkaar gezet zonder achterkant en is erg zwaar.

Om te voorkomen dat deze gaat wiegen/scharen wil ik achter het tv gedeelte een scheidingswand maken van houten balken en deze deels in de planken frezen en bevestigen. In het frame komt dan een mooie plaat waarachter kabels etc weg gewerkt kunnen worden. Het frame wordt circa 1,53 m bij 0,9 m.

Heeft iemand een idee welke minimale dikte x breedte de balken moeten hebben voor een sterk frame zodat deze kast niet gaat wiegen?

Hartelijk bedankt alvast.

Aline
 
Laatst bewerkt:

AlineBus

Nieuw lid
18 jan 2018
3
0
Hoi Tuoh,


Bedankt voor je reactie.
Even voor mijn beeldvorming een schets toegevoegd van jouw idee. Is dit wat je bedoelt? Als het frame 20 cm breed en 2,2 cm dik is gaat deze dan niet alsnog wiegen?

Bedankt alvast


Aline
 

Bijlagen

  • Schets.jpg
    Schets.jpg
    39 KB · Weergaven: 224

tuoh

Oud hout
Nee, dat is niet wat ik bedoelde. Achter de tv zouden twee horizontale planken moeten komen te zitten die met deuvels verbonden worden met de zijden van de kast. Zo krijg je door de hoogte van de planken (200mm) een schoorwerking. Voor alle duidelijkheid, die planken zouden gelijk moeten komen met de achterzijde van de zijkanten. Ze vervangen als het ware de rug van de kast.

Maar post eens een schets van de hele kast, dat geeft een veel beter idee van wat je nu eigenlijk wil gaan bouwen.
 

AlineBus

Nieuw lid
18 jan 2018
3
0
Ik snap nu wat je bedoeld. Mijn idee was om een stevig frame te bouwen die te verzinken in het tv vierkant om deze haaks te houden. In het frame wilde ik een gleuf frezen waar een mooie plaat als afscheidingswand in komt. Foto 1, 2 en 3. Jouw optie (foto 4) met de 2 planken is een stuk eenvoudiger. De afscheidingsplaat zou dan tegen de planken aan kunnen. Moeten die planken helemaal naar achteren gelijk met de rand of kan dit bijvoorbeeld ook op 2/3e?

Bedankt alvast weer
 

Bijlagen

  • sCHETS 2.jpg
    sCHETS 2.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 184

tuoh

Oud hout
Och ja, die mogen zeker op 2/3 van de breedte van de zijden zitten, waar ze zitten maakt niet veel uit, als ze er maar inzitten.
Als je die "decoratieve plaat er spannend tussen zaagt kan die trouwens ook werken als schoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.