Keukenkast deurtjes van brede eiken planken

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Voor een klant ga ik binnenkort zijn keuken renoveren. Hij wil een robuuste uitstraling, en heeft daarom gekozen voor eiken wagondelen (van Historisch Hout). Ik ga zijn keukendeurtjes vervangen voor exemplaren van dit eikenhout.

Hij wil graag dat de nerf van de planken horizontaal loopt, en ook doorloopt van deur tot deur, een beetje zoals dit: http://www.welke.nl/photo/Ineke-de-Jong/steigerhouten-keuken-op-maat.1417460549

Nu zijn een aantal van zijn kastjes voorzien van lades, en een aantal van deurtjes. Ik voorzie voor de lades ivm werking van het hout geen probleem, omdat ik de frontjes met schroeven in slobgaten kan bevestigen, maar ik ben huiverig voor de deurtjes met scharnieren. Wat is de beste methode om de scharnieren aan de deuren te bevestigen, op zo'n manier dat deze werking van het hout toestaan? Het lijkt me dat de hartafstand van de potgaten in de deuren zomaar een paar mm kan gaan variëren. Doe ik er eveneens verstandig aan om bijvoorbeeld stalen strippen (wederom met slobgaten en schroeven) in te laten aan de achterzijde om de deuren vlak te houden? Ik zal sowieso rekening houden met het om-en-om leggen van de jaarringen.

Ik hoop dat iemand een mooie oplossing heeft voor dit probleem!

Groet,

Rick
 

tuoh

Oud hout
Per deurtje twee verticale klampen erachter schroeven, zo kan elke plank op zich wel werken maar de afstand tussen de potgaten blijft dezelfde. De klampen op een zestal cm van de zijkanten plaatsen, zo is er plaats voor de potgaten in de beplanking.
Dit vereist wel dat de planken onderling voorzien worden van tand en groef, maar ze worden NIET verlijmd in de tand en groef. Enkel een dotje lijm in het midden van plank waar de klamp komt te zitten.
Zou ook per deurtje een schoor aanbrengen tegen het afhangen. Komt ook de robuuste uitstraling ten goede:p
Metalen strippen infrezen kan ook, als de planken onderling maar apart kunnen werken, hier is geen schoor nodig als de strippen strak passen in de uitsparing.

Ps: let vooral goed op het rv gehalte van het hout!
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo tuoh,

Dank voor je reactie! Ik zat zelf inderdaad al in de richting van een zwaluwstaart-schuifstuk te denken voor de scharnieren, maar die tand en groef had ik nog niet gedacht. Tijd om een freestafel te bouwen :)

Rick
 
P

Pel

Guest
Hou rekening met het gewicht van de deurtjes i.v.m. zwaardere scharnieren, waar komen de de deurtjes aan te hangen?

Groet Pel.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo Pel,

De deuren komen ter vervanging van zijn reeds bestaande MDF deurtjes en ladefronten, dus wordt gemonteerd op spaanplaat corpussen met de bestaande scharnieren. Wellicht dat ik een derde scharnier moet plaatsen als het gewicht van de deurtjes te hoog wordt!

Rick
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Hallo Rick,

ik ben erg benieuwd of je reeds begonnen/klaar bent. Wij willen onze keukenfrontjes ook zelf gaan vervangen dus alles wat we zien is erg interessant ��. Dus mocht je foto’s hebben.......

grtjes Robert
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo Robert,

Ik had niet gezien dat je op dit topic had gereageerd, mijn excuus. Hierbij het eindresultaat!

IMG_8495.jpg IMG_8496.jpg IMG_8497.jpg

Groet,

Rick
 
Laatst bewerkt:

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
prachtige deurtjes, Schitterend om te zien

maar idd erg jammer van die erg drukke tegeltjes, dat zal de vrouw des huizens wel in een "hip" woonmagazine gezien hebben...
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Zeker heel erg mooi!! Goed gelukt!! ����

Alleen die plint... Vind ik jammer
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Deurjes echt super mooi zo.
Tegels kan nog net ,maar ik zou me meer aan de witte schopplaat storen
Zou ik voor rvs of waarschijnlijk zwart kiezen
Maar verder echt gelukt
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Idem als de vorige opmerkingen...

Toffe keuken, fronten zijn goed gelukt.

Tegels zijn een kwestie van smaak.... Het kan, maar ik had er een kleiner stuk mee gedaan (b.v. een accent enkel boven het fornuis en voor de rest iets neutralers, grijs of mortexachtig ofzo).
Is die plint beige geverfd of gewone witte melamine? Zeker in het laatste geval echt een dooddoener en vervangen, eik, alu, inox, zwarte mdf, in elk geval iets anders....
Van die 2 smalle kastjes naast de frigo had ik er ook 1 gemaakt, maar is minder storend

Waarmee is de eik afgewerkt?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De tegels (en een paar stoelen) zijn duidelijk een kwestie van smaak. Maar verder inderdaad een erg knap geheel!
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Dank allen! De tegels zijn inderdaad een kwestie van smaak; het lijkt inderdaad érg druk, maar in het echt valt het mee. De witte schopplaat is RAL 9010 zijdeglans gelakte MDF, omdat ik bij de oven "de hoek om" moest en ik geen lelijke zijkanten wilde hebben. De deurtjes zijn driemaal met Skylt ultramat afgelakt, met tussendoor schuren, dus voelen super glad aan. Was een leuk project om te doen, wel spannend om de deuren te zagen - één foutje en de nerf loopt niet meer door. Gelukkig ging alles perfect. Wel kwam ik erachter dat het nieuwbouwhuis waar de keuken in staan enorm droog is; ik heb alle planken aan de achterkant met twee klampen gelijmd (een dot lijm in het van elke horizontale plank) met voor de zekerheid een mm ruimte tussen de mes en groef zodat de planken konden uitzetten, maar ze zijn juist flink gekrompen. Gelukkig is alles wel recht gebleven!

Groet,

Rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.