Vloeistof voor wetsteen

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Interessante technieken ;) Maar bijna alle antwoorden op dit topic zijn naast de kwestie. Zoals Pel al aangaf, deze slijpsteen is waardeloos. Heb die ook een tijdje gebruikt, omdat ik niet teveel geld wou uitgeven, maar ben dan snel overgestapt op goeie slijpstenen van Eze-lap. Dus alle goed bedoelde adviezen over welke slijpvloeistof te gebruiken vervallen omdat de steen zelf niet voldoet. Mijn advies: koop een kwalitatieve set stenen: grof, medium en fijn. Er zijn verschillende systemen: waterstenen, oliestenen, keramische stenen en diamantstenen zijn denk ik de belangrijkste. Het ene systeem is niet per se beter of slechter dan het andere, maar je moet wel een keuze maken in het begin.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik gebruik paraffine olie voor mijn oliestenen, een literfles kan je voor ~6 euro bestellen bij je plaatselijke drogist. Doe je lekker lang mee. Die Stanley steen heb ik ook gehad, vond het niet veel soeps. Kan je beter een combinatie India steen kopen van Norton, o.a. verkrijgbaar bij Dictum voor 15,40 euro (exclusief verzenden). Eventueel aangevuld met een Washita voor het afwetten, moet je wel een echte oude kopen want ze worden al jaren niet meer nieuw verkocht. O.a. verkrijgbaar bij Ducotools en anders via Ebay UK.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Die stanley steen heb ik ook gehad, was mijn eerste slijpsteen. Hoewel ik toen nog geen ervaring met slijpen had, merkte ik wel dat het geen topper was.
Met oliestenen gebruik ik een mix van ongeveer 80% paraffine olie en 20% "dunne" olie zoals naaimachine olie. Puur paraffine olie vind ik net iets te dik of glibberig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.