Kapex afkortzaag KS120 - moeilijk om deze in de juiste hoek te verdraaien

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Sukkel al een paar weken met het moeilijk verdraaien van de hoekinstelling bij mijn KAPEX 120 machine van Festool.
Dit probleem verslechtert serieus, zodat ik tegenwoordig enkel nog met serieuse krachtinspanning en veel 'schraap geluid' deze in de juiste stand kan zetten.

Ik lees een volledige thread op het forum van USA, maar slaag er niet in de conclusie/oplossing te vinden:
http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/kapex-miter-table-hard-to-turn-or-scraping/


terugsturen in helaas geen optie: is ondertussen al een 3-jaar oud.

enige tips voor aanpassing/herstel ? Zijn er hier nog mensen met hetzelfde probleem ?
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
dat is idd mijn bedoeling, maar als ik de thread lees van de festoolownersgroup, verwacht ik hier geen resultaat van
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik zou deze gewoon laten repareren bij festool, ik denk dat je geen nieuwe machine heb voor de prijs van een reparatie,
met het voordeel dat deze het daarna waarschijnlijk weer als een nieuwe doet.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Janfest,

Ik ben ook in het bezit van een KS 120 en heb daar (tot op heden) geen last van.

Ik wil met alle plezier eens zien bij mijzelf wat het problem zou kunnen zijn, echter wat bedoel je precies met "moeilijk verdraaien" naar de juiste hoek ?

Is dat met de "vergrendelings lip" aan de voorkant van het draaiplateau die niet soepel gaat - dus om de zaag in de juiste hoek maar HAAKS op het werkstuk te zetten? - of

Is dat om de zaag te laten kantelen t.o.v. het werkstuk - dus NIET haaks - maar onder een hoek te zagen d.m.v de vergrendeling achter op de zaag ?

mvg
 

Ktm

Nieuw lid
2 jan 2016
1
0
Ik heb dit probleem ook gehad toen ik mijn zaag een aantal jaren geleden kocht, is toen onder garantie gerepareerd. Snel genoeg daarna schoven de platen van aanslag steeds slechter en is de zaag omgeruild voor een nieuwe!
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Dag Bert:
ivm je vraag:
Staat-ie waterpas? Is de weerstand bij het naar buiten en naar binnen draaien gelijk? Werken de vergrendel- en ontgrendelknoppen vooraan zoals het hoort?

antwoord op alle vragen: JA :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dag Bert:
ivm je vraag:
Staat-ie waterpas? Is de weerstand bij het naar buiten en naar binnen draaien gelijk? Werken de vergrendel- en ontgrendelknoppen vooraan zoals het hoort?

antwoord op alle vragen: JA :)

Goed, dan zijn er een aantal mogelijkheden geëlimineerd. Ik zou als ik jou was dat deel van de machine demonteren en de onderdelen nazien op gebreken (slijtage, vervorming). Oftewel: dat wat de monteur van Festool ook zou doen.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Dat staat alvast op m'n planning voor de komende weken.
ondertussen al feedback gehad van festool service: is géén design issue (toch wel eigenaardig als je de thread leest van mensen op het festoolforum) :-(
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Vanavond mijn Kapex eens schoon gemaakt en gelijk een nieuwe inlage in het blad gemaakt Kapex foto van trespa inlage.jpg de oude inlagen zaten iets te laag en scheef zodat zeer klein afkort werk niet nauwkeurig genoeg was, het is gemaakt van 6mm trespa met 1mm vulplaatjes eronder om precies met het blad gelijk te komen, ook de afzuiging beter gemaaktKapex stof opvang achter aanslag DSC_0045.jpg een half cirkel vormig stukje multiplex met een opstaande strook schuurpad erachter houd veel stof tegen zeker als de achter aanslag bijna gesloten is.
Kapex stof opvang achter aanslag DSC_0045.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.