koffietafel

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoi allen,

Ik wil graag een nieuw koffietafeltje maken, na lang zoeken op 't internet is m'n oog gevallen op volgend ontwerp (Nakashima studio):

387140dbb18b4a8dd2d5184e5b4864c2-jpg-750-410-true.jpg


4a49653d08716cb39941c98d4ce4eb50-jpg-750-410-true.jpg


99b7a01887d3ed8cdef647bf1c0251a6-jpg-750-410-true.jpg



Hoe zouden jullie het blad bevestigen op de driehoekige structuur ? Uit de foto's kan ik niet goed opmaken hoe dit gebeurd is.
Enig idee waarvoor het balkje onderaan het blad (dat door de driehoek zit) dient, is dit nodig ?

En welk hout zouden jullie hiervoor gebruiken ?

Alvast bedankt,
Wim
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag DeCrow ,

Je hebt een goede smaak;-) nakashima is voor veel 'live edge' liefhebbers een man die veel unieke stukken heeft gemaakt en dus ook veel heeft nagelaten waar onder deze mooie stukken. zijn ideaal is een meubelstuk met natuurlijke vormen en zo min mogelijk aanraking met de grond heeft dus ook zo stabiel mogelijk is met zo min mogelijk,..

Het balkje is om het blad in de lengte te ondersteunen maar ook dat deze bij belasting links, rechts niet los wordt getrokken. Indien je graag een soortgelijk meubelstuk wilt maken zou ik je laten inspireren door diverse interviews, documentaires en evt de rondleidingen op youtube te vinden zijn museum/werkplaats/nalatenschap.


In de driehoek is een zwaluwstaartverbinding aanwezig. het hout is zoals veel van zijn meubelstukken notenhout.

Succes en het zou leuk zijn dit project op het forum te laten zien vanaf het begin.

mvg wilco
 
P

Pel

Guest
De 90° hoek beneden d.m.v. zwaluwstaart verbinding wat daarna iets vlak geschaafd is, rechts boven ± 1/3 inlaten, onderkant blad ook 1/3 van houtdikte inlaten, de lat zit er ter versteviging, de driehoekige pen is er d.m.v. pen en gat in gemaakt. Mooi tafeltje.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Mooi project, helemaal mijn smaak:) ik zou het blad met Domino’s op het driehoekige onderstel zien te bevestigen. Als je geen domino machine hebt kun je met deuvels gaan werken. Die kun je eventueel ook doorboren en het kopse hout daarvan in zicht brengen. Het extra steunpootje inderdaad met een pen door de plaat laten doorsteken. Ik zou dan in de doorstekende pen een of twee wiggen slaan om e.e.a. goed te zekeren. De verbinding in de onderste hoek zou ik koud pasmaken en dan met een zwaluwstaartfrees er groeven in frezen waarin een zwaluwstaartvormige strook hout in wordt gelijmd. Zoiets als je op de hoeken van kistjes ook wel eens ziet.

Succes! Fons
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Mooi project, helemaal mijn smaak:) ik zou het blad met Domino’s op het driehoekige onderstel zien te bevestigen. Als je geen domino machine hebt kun je met deuvels gaan werken. Die kun je eventueel ook doorboren en het kopse hout daarvan in zicht brengen. Het extra steunpootje inderdaad met een pen door de plaat laten doorsteken. Ik zou dan in de doorstekende pen een of twee wiggen slaan om e.e.a. goed te zekeren.
Succes! Fons

Thanks en goeie tips ! Mij lijkt het wel iets om inderdaad deuvels te gebruiken, en die er volledig door te boren, past wel in de Japanse traditie denk ik dan...

De verbinding in de onderste hoek zou ik koud pasmaken en dan met een zwaluwstaartfrees er groeven in frezen waarin een zwaluwstaartvormige strook hout in wordt gelijmd. Zoiets als je op de hoeken van kistjes ook wel eens ziet.

Ok, dit zie ik niet goed, wat wordt bedoeld met "koud" pasmaken ?

Toevallig geen voorbeeldje van de techniek voor de zwaluwstaart ? Ik dacht eerder aan ofwel een rechte "vinger" verbinding, ofwel een zwaluwstaart zonder een derde stuk erbij.
 
P

Pel

Guest
Als ik de de tweede foto goed bekijk heeft hij daar m.i. zwaluwstaarten gebruikt?

Groet Pel.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
indien je een goede tafelzaag heb kan dit ook op bijv 8 graden, 2 strepen van een lichte kleur hout zodat er uit ziet als een zwaluwstaart verbinding maar dan net iets anders;-)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ga zien wat ik kan doen ! Op de avondschool hebben ze wel een goede paneelzaag, en ikzelf zit te broeden op de aanschaf van een Mafell Erika...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.