formaat snijplank

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Eigenlijk ee3n eenvoudig vraagje,

welke formaten hanteren jullie eigenlijk voor een snijplank ?

qua dikte pak ik een cm of 4 en de laatst die ik heb gemaakt is 40X60 maar das denk ik geen standaard :)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik ben aan een paar planken bezig, ze worden 2.5cm dik ...
ik maak ze ook zo groot niet anders krijg ik ze niet in de lade ;) uit m'n hoofd gebruik ik lengte 46cm
mag ik vragen welke houtsoort je gebruikt ? ik ben bezig met amerikaanse esdoorn ...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
De mijne zijn ongeveer 25 bij 35 cm , mijn vandiktebank is maar 25 cm .
Formaat ligt ook een beetje aan wat je gaat snijden , en of je grote porties snijd .

Willem
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ik ga uit van een dikte van 45mm. Een zware plank vind ik prettig werken en mooier maar ook steviger.

In dit geval gebruik ik alleen noten, omdat ze dat rustiger vind. Er komt wel wat versier werk bij hoor, maar dat weet ze nog niet :) formaat is maximaal 48 x 36 maar dat bepaal ik tijdens het werken. De blokjes worden allemaal 4x 4 cm qua oppervlak en dus an in die maat alles wat krimpen.

Deze keer maak ik er een mooie kist van esdoorn bij . Een beetje zo'n eenvoudige leger kist zeg maar maar dan wel van mooi hout, dat esdoorn dus met een houten riem van noten en alles zit dicht met een leren strook met gesp.


moet klaar zijn op 14/2 :)



gruwel...


kom er net achter dat lijm op is en snijplankje met epoxy van West gaat 'm niet worden :)

Wat gebruiken jullie tegen woordig ?

de Groene Titebond ? of de blauwe ?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
groter is altijd fijn natuurlijk
snij maar eens een krop andijvie, dan is je plankie al snel te klein, maar je moet het ook wel kwijt kunnen ergens
Snijplanken mogen robuust zijn (vind ik) dus 4cm is top
serveerplanken, broodplanken is 2,5 cm een mooie maat

Dat gezegd hebbende zou ik bijv. geen 40x60x4 in mijn caravan mee zeulen, dan liever iets handzamer

Zo is er voor ieder natuurlijk een persoonlijk voorkeur
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik heb de laatste tijd enkele kops-houten snijplanken gemaakt (beuken, soms met wat anders erbij), variërend in dikte van 30 tot 40 mm (de lengte van de plankjes die ik verlijm is hierin bepalend). Mijn vlak/vandikte gaat tot 305 mm, dus dat is voor mij ook een limiet & qua lengte blijf ik dan in de buurt van 40, 42 cm (m.a.w. het wordt zo'n beetje A3).

Ik gebruik om te lijmen bijna altijd Titebond III Ultimate. En niet omdat ik het zelf bedacht heb, maar omdat de koning van de snijplanken (mtmwood) dat doet... : )

Ik had op mijn aanrecht een haakplank (dus met hangende strook voor), die ik 17 jaar geleden had laten maken (uit ahorn, niet kops, maar stroken) & die heb ik vervangen door zelfbouw uit beuken kops. Maat 39*53 cm, dikte 3 cm — die heb ik samengesteld uit drie voorbewerkte delen, wat met domino's heel goed lukte.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
kleintjes
A4, kops, 2 cm dik, iets voor een klein mes, gaat vlotjes naar de pan
B4, 2cm dik, één kant gegroefd voor het brood, voor het snijwerk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.