Beitel as bouten Scheppach HM1

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een Scheppach HM1 als opknapper gekocht, die inmiddels weer helemaal in orde is op een probleem met de beitel as na. Op de beitel as zitten namelijk twee bouten per beitel voor de hoogte instelling. Zo te zien zijn dit niet de originele bouten, wat te zien is aan de half afgeslepen kop. Op zich is dit geen probleem, echter komen de boutkoppen hoger dan het niveau van de beitel zelf bij roteren van de as, wat dus resulteert in twee sporen (en heftig stuiteren) op een gevlakte plank. Via de onderdelenlijst van Scheppach kom ik zelf niet verder, omdat dit artikel niet meer leverbaar is en er bijvoorbeeld ook geen DIN norm voor het boutje bij staat (kijk ook bijgevoegde afbeelding, het gaat om nummer 320 216 in de onderdelentekening). Vandaar dus de vraag of een mede forum gebruiker met Scheppach HM1 wellicht een detailfoto heeft hoe dit zit of me van meer informatie kan voorzien?

Ik hoor het graag!

Scheppach_hm1_boutje.jpg
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Op een HM2 zijn het DIN912 inbusbouten.

Via de site van scheppach.com zie je dat ze nog leverbaar zijn voor de HM1. Je kan het formulier daar invullen en dan sturen ze het door naar de verdeler.

Bekijk bijlage 72715

Stom, ik zat via scheppach.nl te kijken, waar ze niet leverbaar waren. Is besteld in ieder geval! DIN 912 gaat m.i. niet passen op de HM1 voor de hoogte instelling, dus ik ben benieuwd wat er straks thuisgestuurd wordt..

Dank voor de hulp in ieder geval!
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De bouten vallen toch in de uitsparingen in de beitel, hoe kunnen ze dan boven de beitel uitsteken??
Schermafbeelding 2018-01-16 om 12.47.56.jpg
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
De bouten vallen toch in de uitsparingen in de beitel, hoe kunnen ze dan boven de beitel uitsteken??
Bekijk bijlage 72736

Die vallen inderdaad in een gleuf van de beitel, is bij mij ook zo, maar de kopdiameter van de boutjes lijkt te groot of te hoog. Is in ieder geval niet origineel. Wat ik me nog wel bedacht, wellicht zijn de beitels te vaak teruggeslepen, waardoor de nokjes eigenlijk te hoog komen ten opzichte van het snijvlak. Dit ga ik nog even controleren.
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Hier kom ik nog even op terug, zal de beitels dit weekend gaan meten. Klopt het dat de oorspronkelijke beitels een breedte van 18mm hebben?
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Vandaag de beitelbreedte op kunnen meten, deze is slechts 13,5 mm wat er voor zorgt dat de boutjes te ver uitsteken ten opzicht van het snijvlak van de beitel. Wel nog een nullast schakelaar kunnen monteren en de motor fatsoenlijk uitgelijnd. Nieuwe beitels ga ik bestellen, ik wilde eigenlijk proberen om de sleuven voor de hoogte instelling zelf te frezen/slijpen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bedankt voor de hulp en het meedenken tot nu toe!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.