Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
  1. #1

    boltrekkend rond tafelblad

    Een vraag over het bol staan van een rond blad.
    Op de foto is het tafelblad te zien dat ik heb gemaakt van massief 22 mm eiken met opgedikte rand. Probleem is dat het hout in de breedte niet kan uitzetten omdat het als het ware in zichzelf opgesloten zit. Hierdoor gaat het blad bol staan. Heeft een echte kenner een oplossing voor dit probleem. Ik heb het blad al een keer vanaf de buitenzijde tot het midden ingezaagd; de bolling was meteen verdwenen en de openstaande zaagsnede heb ik met een spie opgevuld. Na enkele dagen had ik echter weer hetzelfde probleem.tafelblad rond 2.jpgtafelblad rond 1.jpg
    Laatst gewijzigd door Jac56; 14-01-18 om 13:49.

  2. #2
    Volgens mij is dit niet of nauwelijks op te lossen bij deze dikte van het hout 22mm is wel erg dun voor een vrij dragend blad.
    Mijn advies/oplossing construeer een framewerk waarop het blad bevestigt word met behulp van houten bladwervels of slobgaten, zodat het blad vrij kan werken op het frame. Het frame zorgt dat het oppervlak vlak of bijna vlak gaat zijn.


    groetnis, Roeland

  3. #3
    Dag Roeland, bedankt voor je reactie, om mijn situatie te verduidelijken heb ik een foto van het onderstel toegevoegd en wil ik nog enkele vragen voorleggen:
    Moet ik eerst het blad vlak zien te krijgen voordat ik het met wervels aan het onderstel monteer?
    Hoe krijg ik het blad vlak, om het met wervels op het onderstel te monteren?
    Is de spanwijdte van het onderstel voldoende groot om dit blad te dragen?telefoonjac 007.jpg
    Moet ik wellicht het tafelblad in twee gelijke helften zagen voordat ik het op het onderstel vastzet?

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Locatie
    Stad Groningen
    Berichten
    632
    Belangrijk is dat het hout droog is, en een stabiel klimaat heeft. Heb je de plankjes qua jaarringen om en om gelegd? Hoe erg staat het bol mm of cm? Ik zou een sub frame maken en dat los met wevels bevestigen en dat weer vast bouten op het onderstel.
    Ik vind het een erg mooie tafel trouwens en ook mooi onderstel. Ben nog geen meubelmaker maar volgens mij worden dit soort patronen meestal gemaakt met fineer.

  5. #5
    Je geeft het probleem zelf al aan, het hout kan niet ongehinderd werken bij deze verlijming. Wat je er ook aan doet, het probleem gaat blijven bestaan.
    Zo een segmentvormige verlijming voor massief hout kan niet, omdat de minste krimp of zwelling die het hout kent direct zijn invloed heeft op de buitenomtrek, die spanningen moeten ergens naar toe. Word die spanning te hoog dan krijg je er nog barsten bij ook.

    Ik zou een nieuw blad verlijmen op de klassieke manier, stroken evenwijdig aan elkaar, dan kan er niks gebeuren.

  6. #6
    dit is inderdaad allemaal mooi, maar de spanning/werking van het hout kan niet weg met barsten tot gevolg.

    groetjes
    Jan

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Locatie
    Midden Limburg
    Berichten
    4.105
    Inderdaad, de manier zoals je het verlijmd hebt zie ook wel eens bij fineer bladen, maar bij massief hout kan dat niet, het hout kan niet werken. Het hout duwt zich altijd de kant van de minste weerstand op, zeker als het hout dosse gezaagd is, jammer van het mooie blad. Onderschat de kracht van hout wat werkt niet, miljarden cellen die allemaal een kant op willen.

    Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 15-01-18 om 13:25.
    Hout wirktj.

  8. #8
    Dit gaat alleen werken als inlegwerk, heb ooit iets vergelijkbaars gemaakt met parket delen van 7mm dik op multiplex zelfs dat werkte/vervormde goed en heb ik later beter moeten bevestigingen in het hart van de tafel.

  9. #9
    Dames/heren, heel erg bedankt voor jullie reacties, maar ik wil jullie een aantal oplossingen voorleggen die ik bedacht heb en daar zou ik graag jullie reacties op willen zien.
    Essentie van het probleem is volgens mij dat er ruimte gemaakt moet worden voor natuurlijke werking. Ik heb het blad al een keer vanaf de zijkant ingezaagd, waarna het METEEN weer vlak was, vervolgens heb ik de ontstane opening gevuld met een spie in de veronderstelling daarmee het probleem voor altijd opgelost te hebben, maar helaas!

    Tussen het onderstel en de buitenkant van het blad heb ik nog voldoende ruimte om daar een raamwerk onder te construeren, nu heb ik bedacht om het blad in tweeën of in vieren te zagen, met bladwervels of slobgaten op het onderstel te monteren en door middel van een raamwerk extra versteviging aan te brengen onder het blad.
    Of het blad in tweeën te zagen en de delen met bladspanners verend (door middel van een toe te voegen veer aan de bladspanner)aan elkaar te verbinden en het blad met bladwervels of slobgaten op het onderstel te monteren.
    Ik heb ook gedacht aan de techniek die op scheepsdekken gebruikt wordt, om de tafel in delen te zagen en die vervolgens weer enkele millimeters van elkaar op een houten frame te monteren en vervolgens de voegen te vullen met speciale kit.
    Of wordt het toch een multiplex blad dat gefineerd wordt, en hoe dik zou zo'n blad minimaal moeten zijn?

  10. #10
    Uitgaande van het ontwerp en dat is gesloten verlijmd is het opdelen uit te sluiten tenzij jij of je klant dit in orde vindt. Ik heb klanten en denk dus vaak richting klant een nagenoeg exacte copy is te verkrijgen door fineer of dunne delen 4 a 5 mm te verlijmen op multiplex van bv 18mm

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top