Lie Nielsen sponningschaaf probleem.

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Week of twee geleden een mooie Lie Nielsen sponningschaaf gekocht. Vandaag voor het eerst echt eens proberen, en dan krijg je dit.

Met maar één schaafbeweging heb je de beugel al weer los in de handen. Wat vaster draaien werk averechts.

 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Bij die winkel in Arnhem. Ik zal hen ook eens vragen. Zal wel goed komen daar..

Als ik het blad ook maar heel gering terugtrek, schiet de beugel al los. Ook bij het iets minder voorzichtig neerleggen begint het al te rinkelen en schiet het blad en beugel al los. Het lijkt me dat het gleufje van het 'pen en gleufje' veel te kort is.

Als ik er naar kijk lijkt het een 'design flaw' te zijn. Een draaipunt zo te maken moet wel een probleem worden. Waarom ze er gewoon niet het gleufje een centimeter extra diep hebben gemaakt is me een raadsel.
 
P

Pel

Guest
Als je ze Baptist hebt gekocht komt het zeker goed Thymen.

Groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heb zelf ook een probleem gehad met een LN schaaf.
Uitgebreid gecorrespondeerd met LN zelf via de mail.
Mensen daar waren uitermate behulpzaam en adequaat.
Dus dat is zeker ook nog een optie.

Succes,
Hans
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat sleufje is duidelijk te kort. Kan mij niet voorstellen dat Baptist die niet omruild voor een exemplaar dat wel goed is.
Bij dit merk hoort die service er gewoon bij, anders is het zijn geld niet waard.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Donderdag j.l. kocht ik een set schroevendraaierbitjes bij Baptist. Na thuiskomst (Rotterdam) bleek dat één bitje niet in orde was. Gebeld. Minder dan vierentwintig uur later bezorgde de post een doosje met daarin een nieuw bitje.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Als ik op hun website (LN) kijk dan lijkt het gleufje inderdaad wat dieper. Kijk ik echter op de site van Baptist dan lijkt ie daar weer kleiner. Maar als ik het een beetje bekijk dan is het ook niet bedoeling om aan de hendel te trekken, maar er op de "duwen". Kortom het lijkt er sterk op dat dit is zoals het moet werken. Maar laat even weten wat de antwoorden zijn.

thumbnail%2Cw_500%2Ch_500%2Cm_a.jpg
 

tuoh

Oud hout
Het gleufje is niet diep genoeg, de nok blijft nog een stukje buiten de body zitten zo te zien.

Heb even een foto genomen van mijn schaaf, daar zie je de "juiste" diepte van gleuf op. Het ding zit muurvast, daar is geen beweging in te krijgen.
Schaaf terug sturen, of even zelf bijwerken met een ronde vijl, het gleufje een 2 à 3mm verdiepen en klaar.

IMG_0907.jpg
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf opknappen met een vijl vind ik onzin. Lie Nielsen pretendeert de beste schavenmaker te zijn, dan moet de schaaf in perfecte staat uit de doos komen. Daar betaal je voor!

Deze is duidelijk door de kwaliteitscontrole geslipt en behoort enkele reis terug naar de fabriek te maken.

Als we zelf moeten gaan vijlen kunnen we net zo goed een Chinese schaaf kopen voor de helft van het geld. Dan kun je er een doos vijlen bij kopen:p

Ik begrijp de oplossing wel, het is de makkelijkste en de snelste, maar als er Lie Nielsen op de schaaf fonkelt niet de juiste.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wat slordig zeg. ! Ik hoop dat dit een alleenstaand geval is want ik had wel een hoog aanzien van dit merk. Maar tja je moet tegenwoordig een bewuste consument zijn. Mijn starret combinatie haak heeft een raar plekje aan de onderkant van de body zitten, waar het lijkt dat iemand net even te slordig heeft gepolijst, maar hij functioneerd nog prima. En de carvex van festool lijkt wel een raar en niet echt doordacht ontwerp te zijn. Ik zie Peter Parfit een dikke balk met het ding haaks zagen, maar mij lukt dat niet..
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Het zal wel een maandagmorgen-exemplaar zijn geweest, maar van een LN verwacht je dat niet. En het is inderdaad niet de bedoeling dat je het ding eruit trekt, maar de beugel schiet al los als ik de beitel ook maar een haar terugtrek. Of de schaaf neerzet, of oppak.

Baptist zal deze omruilen, daar vertrouw ik op. Maar ik vind het vreemd dat LN niet hetzelfde heeft gedaan als Peaktool; daar zie je niet alleen een duidelijk langer sleufje, maar ook dat het eigenlijke draaipunt een klein stukje naar boven is getrokken. Dan kán het nokje niet zo maar los schieten, zoals bij de LN wel het geval is. Zie plaatje.


large_14943249059572.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een vijl erdoor is de snelste manier. Toch zou ik het bij een nieuwe schaaf niet doen. Je garantie vervalt. Retour naar de leverancier.
 

WR1944

Oud hout
Als ik op de plaatjes af ga dan vind ik het vreemd van LN dat deze constructie is toegepast. Als ik de plaatjes juist interpreteer dan staat de as van het schroefmechanisme haaks op de richting van het sleufje. Bij het aandraaien van de wartel wordt de pen tegen de bovenkant van de sleuf gedrukt. Ik zie geen kracht-component die de pen IN de sleuf drukt. De pen wordt voornamelijk door wrijving in de sleuf gehouden. Als de richting van de sleuf maar een paar graden gedraaid zou zijn had je nooit een dergelijk probleem gehad.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Zelf heb ik de 73 van LN en heb geen probleem, nu trekken aan de hendel doe ik zelden.

Let wel dat de pennen goed in de aanslag zitten. Niet zoals op je foto, maar aan beide kanten goed tegen de bodem van de sleuf. . Dit is belangrijker dan dat het steunpunt in het midden van de beitel zit.
De gleuf is zo gemaakt dat de hoek iets lager is dan het bed van de beitel, waardoor deze niet naar buiten kan getrokken worden. Bij scheef inzetten is de klemming ook niet goed en komt de hendel los.

IMG_0907.jpg

en als je het niet opgelost krijgt. Baptist en LN zullen je zeker niet teleurstellen.

Jos
 

tuoh

Oud hout
Dat is het verschil tussen hobby en beroep, als ik zo een ding koop is het om het NU te gebruiken, als er een kleinigheid aan hapert los ik het op en ga aan de slag.
Hou dan wel in gedachte dat ik de volgende maal eerst naar een ander merk uitzie:p De meeste nieuwe tools die ik koop neem ik sowieso al, recht uit de doos, onder handen om ze aan te passen aan mijn voorkeur alvorens er mee aan de slag te gaan.

Heb nu al verschillende jaren een stel LN's in gebruik die ik eens heel voordelig op de kop heb kunnen tikken. Al is "in gebruik" een groot woord, omdat ik meestal toch naar een "ordinaire" oude Stanley grijp voor de meeste klussen. Die dingen werken zeker zo goed als een LN, en wegen minder.
Het gebruikte bestelstaal vind ik te hard om prettig mee te werken, haal dan liever de Stanleybeitel eens meer over de wetsteen.

Er is maar één LN die ik quasi dagelijks gebruik en dat is de 140N RH, dat is een almachtig prettig ding om mee te werken, en nog heel veelzijdig ook.
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
touh :Heb nu al verschillende jaren een stel LN's in gebruik die ik eens heel voordelig op de kop heb kunnen tikken.
WAT !!!! heb je toen je mij die LN 164 en die LN beitelschaaf verkocht in het geniep nog schaafjes voor mij verborgen gehouden foeiiiiiii !!!!
 
P

Pel

Guest
Ik kende LN 140N RH niet André, even gegoogeld, wat ik uit zelf bescherming eigenlijk niet had moeten doen, maar dat is wel een heel veelzijdig schaafje.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.