Hulp aankoop tweedehands zaagtafel Ducuroir

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik ben een tweedehands zaagtafel tegengekomen. Een oude zware tafel waarbij het blad niet onder een hoek kan worden gesteld. Ik gebruik dat momenteel ook nauwelijks bij mijn metabo bouwzaag.
De vraag is: is deze machine 200 euro waard? Uiteraard na eerst gekeken te hebben of er geen speling op lagers en assen zet en of er niets krom is.

Alvast bedankt!
Thomas

https://photos.app.goo.gl/KyBGD0eWzKMAbY6I2
 

tuoh

Oud hout
Voor dat geld kan je niet gekl..... zijn, je krijgt massa voor je geld. Hou er wel rekening mee dat deze zaagmachines oorspronkelijk bedoeld waren om te werken met HSS zaagbladen, het toerental van de zaagas zal te laag zijn om vlot met HM zaagbladen te werken. Het gaat wel, maar één en ander verloopt wat trager dan bij de nieuwere machines.

Een kantelbaar zaagblad is ook niet echt comfortabel om mee te werken, een schuinstelbare zaagas is veel makkelijker.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Bedankt Tuoh! Ik bedoelde ook dat de zaagas niet kantelt. Maar dat gebruik ik zelden.
Ik dacht ook al wel dat het een prima prijs zou zijn.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Heb de machine vanmiddag opgehaald. Loeizwaar, alles liep mooi en met een moderne motor dus de draaisnelheide van het zaagblad zal prima zijn.
En Joris, je hebt gelijk dat was ook mijn plan maar die kap aan de onderkant zit er al bij! Ook in gietijzer. Echt een mooi apparaat en heel content mee!
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Vanavond direct de machine in elkaar gezet. Behoorlijk pittig klusje in mijn eentje maar het is gelukt. Alles zit goed in elkaar en er zit nergens speling. Maar:
- ik heb op de flens van de zaagas een wobbel van 0.04mm. Is dit acceptabel of zou ik hier iets aan moeten doen? Matthias Wandel heeft hier ooit een filmpje over gemaakt.

bedankt maar weer voor jullie hulp!
IMG_20180113_211019.jpg
IMG_20180113_211452.jpg
IMG_20180113_211500.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat is nou nog een een cirkelzaag, om de wobbel in de flens van 0.04 mm zou ik me niet druk maken, zaag er maar eens een tijdje mee om de machine te leren kennen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Die gemeten waarde zegt niet veel. Zet er eens een zaagblad op en zaag een (dik) stuk hout van breedte, kijk dan naar de zaagsnede, is deze mooi strak dan zit je op rozen. Meer dan waarschijnlijk zal dit het resultaat zijn dat je gaat zien.
Een slingerend zaagblad herken je aan de zaagsnede, is deze grof met duidelijke zaagsporen (= ruw oppervlak met opliggende cirkelsporen van de zaag) dan heb je een probleem.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.