Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

plank "horzintaal' doorzagen

l.s.

Ik zit met een "probleem"/ uitdaging.

Er staat een mooi stuk ahorn op mijn zolder waar ik diverse gitaar onderdelen van wil maken.
    Maar.... ik wil het onmogelijke (?)
    het stuk is 45mm x 200mm x 1000 mm

Als het mogelijk is dan zou ik het materiaal graag horizontaal willen doorzagen in twee 'plakken'

deel 1) 30mm x 200mm x 1000mm
    deel 2) 15mm x 200mm x 1000mm
    Hierbij heb ik even het verlies van de zaagsnede buiten beschouwing gelaten.

Mijn zaagtafel en lintzaag redden dit niet.
    e.e.a met een handzaag doe, zou ik niet zo'n probleem vinden, maar ik ben bang dat ik het mij niet gaal lukken het netjes evenwijdig te zagen.

Heeft iemand een idee / tip ?

alvast bedankt

ja....

even aangeven waar je woont en hoever je wil rijden
    wellicht is er een forummer die dat wel kan zagen en je wil helpen
    Hier ben je welkom, maar ik weet niet waar jij bent (en jij niet waar ik ben) 2 uur rijden zal je niet willen

Even meer informatie en wieweet...
    Met een hamer past alles...

Toxiq Ik woon omgeving Leiden en kom vaak in Den Haag

Dus voor mijn zijn Leiden, de Bollenstreek, Wassenaar, Den Haag geen probleem.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Als je wat moeite wilt doen kun je eerst met een kerfingplane (sorry, ik heb geen idee hoe zoiets in NL heet) rondom een gleuf maken en dan met een handzaag het hout helemaal doorzagen. Zie bijvoorbeeld http://www.theunpluggedwoodshop.com/...-part-one.html. Youtube kan hier ook een bron van inspiratie zijn. En het maken van een kerfingplane is dan natuurlik ook een leuk project.

ik in flevoland, dus we een stukje uit de buurt
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert Bekijk Berichten
    Als je wat moeite wilt doen kun je eerst met een kerfingplane (sorry, ik heb geen idee hoe zoiets in NL heet) rondom een gleuf maken en dan met een handzaag het hout helemaal doorzagen. Zie bijvoorbeeld http://www.theunpluggedwoodshop.com/...-part-one.html. Youtube kan hier ook een bron van inspiratie zijn. En het maken van een kerfingplane is dan natuurlik ook een leuk project.
    :-) dat is inderdaad een idee.
    Zelf dacht ik er aan om aan weerszijde een stalenbalk van 30mm te leggen en dat als geleider te gebruiken. Maar ik weet niet zeker of ik dan "vlak" blijf!

Met hogerstaande tips (geleiders) en een Japanse zaag? Die staan 'op trek'. Daar zaag je geweldig recht mee ...
    Bvb deze https://www.dictum.com/en/tools/wood..._97.62_1_48_12 met speciale tandconfiguratie om langshout te zagen, want dat wil je natuurlijk doen en dat is nu net het probleem: met een gewone zaag is dat niet makkelijk + de zaag zal willen verlopen.
    Ik heb er zo één en ben er al 10 jaar héél tevereden over. Heb ze zelfs nog niet moeten vervangen. Ben er natuurlijk wel zuinig op.
    Belangrijk extra voordeel is dat de tanden niet 'gezet' zijn. Het zaagblad is 0,7 mm dik en zaagt een snee van 0,7 mm breed!

Of je doet een oproep in dit topic, dat is er voor gemaakt....

Fons

Je kan ook een combinatie van zaagtafel en lintzaag gebruiken. Zaag langs beide kanten zo diep mogelijk in met je tafelzaag een laat de rest aan de lintzaag over. Je lintzaag kiest de gemakkelijkste weg en volgt mooi de zaagsnede van je tafelzaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tvdpid Bekijk Berichten
    Met hogerstaande tips (geleiders) en een Japanse zaag? Die staan 'op trek'. Daar zaag je geweldig recht mee ...
    Bvb deze https://www.dictum.com/en/tools/wood..._97.62_1_48_12 met speciale tandconfiguratie om langshout te zagen, want dat wil je natuurlijk doen en dat is nu net het probleem: met een gewone zaag is dat niet makkelijk + de zaag zal willen verlopen.
    Ik heb er zo één en ben er al 10 jaar héél tevereden over. Heb ze zelfs nog niet moeten vervangen. Ben er natuurlijk wel zuinig op.
    Belangrijk extra voordeel is dat de tanden niet 'gezet' zijn. Het zaagblad is 0,7 mm dik en zaagt een snee van 0,7 mm breed!
    Zelf heb ik ook een Japanse zaag en di is inderdaad denk ik er wel geschikt voor. Nu alleen iets bedenken construeren dat er voor zorgt dat de zaag echt horizontaal blijft.

Forum Rechten