plank "horzintaal' doorzagen

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
l.s.

Ik zit met een "probleem"/ uitdaging.

Er staat een mooi stuk ahorn op mijn zolder waar ik diverse gitaar onderdelen van wil maken.
Maar.... ik wil het onmogelijke (?)
het stuk is 45mm x 200mm x 1000 mm

Als het mogelijk is dan zou ik het materiaal graag horizontaal willen doorzagen in twee 'plakken'

deel 1) 30mm x 200mm x 1000mm
deel 2) 15mm x 200mm x 1000mm
Hierbij heb ik even het verlies van de zaagsnede buiten beschouwing gelaten.

Mijn zaagtafel en lintzaag redden dit niet.
e.e.a met een handzaag doe, zou ik niet zo'n probleem vinden, maar ik ben bang dat ik het mij niet gaal lukken het netjes evenwijdig te zagen.

Heeft iemand een idee / tip ?

alvast bedankt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja....

even aangeven waar je woont en hoever je wil rijden
wellicht is er een forummer die dat wel kan zagen en je wil helpen
Hier ben je welkom, maar ik weet niet waar jij bent (en jij niet waar ik ben) 2 uur rijden zal je niet willen

Even meer informatie en wieweet...
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Toxiq Ik woon omgeving Leiden en kom vaak in Den Haag

Dus voor mijn zijn Leiden, de Bollenstreek, Wassenaar, Den Haag geen probleem.
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Als je wat moeite wilt doen kun je eerst met een kerfingplane (sorry, ik heb geen idee hoe zoiets in NL heet) rondom een gleuf maken en dan met een handzaag het hout helemaal doorzagen. Zie bijvoorbeeld http://www.theunpluggedwoodshop.com/the-kerfing-plane-part-one.html. Youtube kan hier ook een bron van inspiratie zijn. En het maken van een kerfingplane is dan natuurlik ook een leuk project.

:) dat is inderdaad een idee.
Zelf dacht ik er aan om aan weerszijde een stalenbalk van 30mm te leggen en dat als geleider te gebruiken. Maar ik weet niet zeker of ik dan "vlak" blijf!
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Met hogerstaande tips (geleiders) en een Japanse zaag? Die staan 'op trek'. Daar zaag je geweldig recht mee ...
Bvb deze https://www.dictum.com/en/tools/woo...712812/ryoba-seiun-300?ftr=_39__97.62_1_48_12 met speciale tandconfiguratie om langshout te zagen, want dat wil je natuurlijk doen en dat is nu net het probleem: met een gewone zaag is dat niet makkelijk + de zaag zal willen verlopen.
Ik heb er zo één en ben er al 10 jaar héél tevereden over. Heb ze zelfs nog niet moeten vervangen. Ben er natuurlijk wel zuinig op.
Belangrijk extra voordeel is dat de tanden niet 'gezet' zijn. Het zaagblad is 0,7 mm dik en zaagt een snee van 0,7 mm breed!
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je kan ook een combinatie van zaagtafel en lintzaag gebruiken. Zaag langs beide kanten zo diep mogelijk in met je tafelzaag een laat de rest aan de lintzaag over. Je lintzaag kiest de gemakkelijkste weg en volgt mooi de zaagsnede van je tafelzaag.
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Met hogerstaande tips (geleiders) en een Japanse zaag? Die staan 'op trek'. Daar zaag je geweldig recht mee ...
Bvb deze https://www.dictum.com/en/tools/woo...712812/ryoba-seiun-300?ftr=_39__97.62_1_48_12 met speciale tandconfiguratie om langshout te zagen, want dat wil je natuurlijk doen en dat is nu net het probleem: met een gewone zaag is dat niet makkelijk + de zaag zal willen verlopen.
Ik heb er zo één en ben er al 10 jaar héél tevereden over. Heb ze zelfs nog niet moeten vervangen. Ben er natuurlijk wel zuinig op.
Belangrijk extra voordeel is dat de tanden niet 'gezet' zijn. Het zaagblad is 0,7 mm dik en zaagt een snee van 0,7 mm breed!

Zelf heb ik ook een Japanse zaag en di is inderdaad denk ik er wel geschikt voor. Nu alleen iets bedenken construeren dat er voor zorgt dat de zaag echt horizontaal blijft.
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Je kan ook een combinatie van zaagtafel en lintzaag gebruiken. Zaag langs beide kanten zo diep mogelijk in met je tafelzaag een laat de rest aan de lintzaag over. Je lintzaag kiest de gemakkelijkste weg en volgt mooi de zaagsnede van je tafelzaag.

Ook een optie, alleen mijn lintzaag kan maar max 25mm dik zaten :-(
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zoals al eerder gezegd, rondom inzagen met de tafelzaag en dan de rest met een japanse zaag. De ryoba is hiervoor geschikt. Zo heb ik onlangs ook een plank van 45mm dik doorgezaagd en dat ging snel en zuiver. Je hoeft hiervoor geen constructie te bedenken, je hoeft alleen de plank te klemmen. Het recht zagen heb je zelf in de hand (letterlijk ;)), rustig zagen en letten op een goede lichaamshouding ten opzichte van de zaag en de plank.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Stuur mij je mobiele nummer via een pb. Ik denk dat we er wel een mouw aan kunnen passen als je geen haast heb. Mijn werkplaats is in den haag /voorburg
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Uit de oorspronkelijke vraagstelling had ik het idee dat het zaagverlies zo klein mogelijk moet zijn, vandaar mijn voorstel met de kerfingplane. Maar als het zaagverlies niet zo spannend is, dan zou ik het ook doen met een zaagtafel en daarna met een handzaag.
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Zoals al eerder gezegd, rondom inzagen met de tafelzaag en dan de rest met een japanse zaag. De ryoba is hiervoor geschikt. Zo heb ik onlangs ook een plank van 45mm dik doorgezaagd en dat ging snel en zuiver. Je hoeft hiervoor geen constructie te bedenken, je hoeft alleen de plank te klemmen. Het recht zagen heb je zelf in de hand (letterlijk ;)), rustig zagen en letten op een goede lichaamshouding ten opzichte van de zaag en de plank.

vandaag ook nog even naar jouw tip gekeken. Op zich is het een goed idee, maar met mijn zaagmachine durf ik dit formaat 'plank' niet echt aan :-(
 

RoyvdWerff

Nieuw lid
4 jul 2016
1
0
Hallo ik woon in Sassenheim en werk ook in Sassenheim bij een machinale timmerfabriek waar ik het voor je kan doorzagen.

Groeten Roy
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Los van het zaagverlies zul je ook een x aantal mm kwijtraken aan het wegschaven van de zaagtekens. Hou daar ook rekening mee.
 

markla

Nieuw lid
9 jun 2016
12
0
Uit de oorspronkelijke vraagstelling had ik het idee dat het zaagverlies zo klein mogelijk moet zijn, vandaar mijn voorstel met de kerfingplane. Maar als het zaagverlies niet zo spannend is, dan zou ik het ook doen met een zaagtafel en daarna met een handzaag.

Zoals iedereen wil je zaagverlies tot een minimum beperken, maar het is niet het grootste probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.