Zelfbouw stofafzuiging klein formaat

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De man in de video beweert dat het een “near impossibility” is maar die stelling wordt helemaal niet onderbouwd laat staan bewezen.
Het feit dat ik al tig keer “zou” geschreven heb duidt aan dat ikzelf de kans ook zeer klein acht, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe klein die kans echt is.
Tot ik ik daar overtuigende info over vind bouw ik zelf geen afzuiging in PVC. Ik ken niemand die doodgebliksemd is maar mij zal je toch niet onder een hoge boom in een open veld vinden bij onweer. “Nearly impossible” is statistisch gezien nog altijd “possible”.
Het gaat om de kans dat je, in een hobbysituatie, een 'explosive atmosphere' creeert. Hij onderbouwt zijn stelling dat dat een 'near impossibility' is inderdaad niet (dat viel me ook wel een beetje tegen van het filmpje), maar ik begrijp uit zijn betoog wel dat hij ervaring heeft met dergelijke omstandigheden. Ik heb vooralsnog dan ook niet de indruk dat hij uit zijn nek staat te lullen.

Voor een explosive environment heb je nodig: voldoende zuurstof, en een brandbare damp, waarbij de verhouding zuurstof, brandstof niet te laag (onderste explosiegrens), maar ook niet te hoog (bovenste explosiegrens) mag zijn. Daar komt dan nog bij de mate van homogeniteit van het damp/lucht mengsel. Als je bijvoorbeeld een mengsel hebt dat gemiddeld een verhouding heeft binnen de explosiegrenzen, maar zodanig inhomogeen verdeeld dat je op een bepaald punt (denk bijvoorbeeld aan een inlaatventiel) een veel hogere dampconcentratie hebt, stel ruim boven de bovenste explosiegrens, dan zal een vonk op dat specifieke punt niks doen.

Voor brandbare vluchtige stoffen zijn deze parameters meestal redelijk goed bekend - voor chemische stoffen en mengsels moeten die explosiegrenzen vaak wettelijk worden vastgelegd.

Voor vaste stoffen is het een stuk ingewikkelder - daar is het ook afhankelijk van de mate van brandbaarheid van de stof, maar vooral van de fijnheid van het stof - het stof moet zich feitelijk als een soort damp (een suspensie in lucht) gedragen en erg fijn zijn - heel kort door de bocht, moet je denken aan stof met een deeltjesgrootte in de orde van tarwebloem. Veel grover en het gaat sowieso niet tot explosies leiden. Daarnaast moet, vanwege de verschillen in brandsnelheid, propagatie, en diffusiesnelheid, de concentratie stof in de lucht ook nog eens tamelijk hoog zijn om als gevolg van een eenvoudige vonk een explosie te krijgen. Naar mij bekend is zijn er voor dergelijke stofexplosies weinig of geen expliciete gegevens (explosiegrenzen als functie van deeltjesgrootte en aard van het stof) bekend, maar dat kan ik zo maar mis hebben. Dat neemt niet weg dat ik op basis van mijn eigen achtergrond wel denk dat 's mans uitspraak dat het in een hobbysituatie een 'near impossibility' is om een explosieve atmosfeer te creeren met houtstof klopt.

EDIT: zie ook Dust explosion - Wikipedia en Dust minimum explosive concentration (MEC) : overview & data table for common dusts

Er wordt hier gesproken van een onderste limiet van rond de 40 gram houtstof per m3. Da's best veel; er wordt niet expliciet ingegaan op de deeltjesgrootte, maar uit de context meen ik op te moeten maken dat het niet veel grover is dan tarwebloem. Da's best fijn. Ik denk dat het idd in een hobbysetting moeilijk is om - binnen een afzuigsysteem (en zeker in een niet afgezogen ruimte als een complete werkplaats) een constante (in het afzuigsysteem gaat het dan om een steady state concentratie, aangezien lucht en stof continu van bron naar stofzak worden verplaatst) concentratie van 40 gram houtstof per m3 te genereren.

Stel je hebt een spaanafzuiger met een debiet van 900 m3 per uur (da's lucht...). da's een kwart m3 per seconde. Dan zou je gedurende een niet onaanzienlijke tijd per seconde 10 gram houtstof moeten genereren om in het afzuigsysteem aan een steady state van 40 gram houtstof per m3 te komen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en jorisvh

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Ik wil geen topic kaping doen, maar ik zit een beetje in hetzelfde schuitje :)

Maar ik moet echt iets heel kleins hebben vanwege de ruimte, en het mag ook weer niet teveel stroom verbruiken omdat ik een beetje aan m'n max zit van de stroomvoorziening..
En nog meer draad erbij trekken is eigenlijk geen optie op dit moment.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dan zou ik het eerst laten bij een bouwstofzuiger.

Ik heb voor mijn 7,5m2 grote werkplaats twee bouwstofzuigers parallel gezet. Die heb ik buiten de werkplaats, half ingegraven in de tuin, in een geluiddempende kist gezet. Dat scheelt dus ruimte en je hebt minder lawaai in de werkplaats. Bovendien wordt de lucht naar buiten geblazen en komt dus niet terug in de werkplaats. Wel heb ik het cyclonefilter in de werkplaats, maar die kun je desgewenst ook buiten de werkplaats plaatsen. Gezien de korte afstanden heb ik alles in flexibele slang van 50mm uitgevoerd. Met afhankelijk van de toepassing een verlenging met een stofzuigerslang van geringere diameter. De afzuiging van de Makita vandiktebank heb ik in 75mm uitgevoerd,. Daarop overigens ook een extra voorafscheider i.v.m. de grote hoeveelheid schaafsel wat je dan produceert.

De unit van twee zuigers parallel zuigt als een tierelier. Ik ben dan ook zeer tevreden met deze oplossing. Je ontkomt dan echter niet aan een extra stroomgroep.
voor meer: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tja. Tot nu toe vind ik dat het meevalt. Op de nominale stand is het verbruik van de heater zo'n 2000 Watt. Bovendien heeft hij een thermostaat en draait zeker niet continu. . Het is een kleine geisoleerde werkplaats van zo’n 7,5 m2. Het belangrijkste is, dat de kou eraf is en je prettig kunt werken. Over de 's arme lucht die verdwijnt door de afzuiging, maak ik mij niet druk. Uiteindelijk draait de afzuiging alleen als er een machine aanstaat waar ik deze op gebruik. Dat is in verhouding steeds maar kort. En aan het eind van de dag als ik de hele werp,aats zuig. Gisteren was het zo rond de 15 C. En dat is eigenlijk prima. Bij vorst heb ik nog niet grobeerd, maar dan is het ook een nadeel, dat dan al het gereedschap ook zo koud is. Voordat dat dan op temperatuur is. Dus ik vermoed, dat ik er dan minder zal zijn. Overigens hoop ik bij vorst op ijs en “dan komme de redens út it fet"
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Hij onderbouwt zijn stelling dat dat een 'near impossibility' is inderdaad niet (dat viel me ook wel een beetje tegen van het filmpje), maar ik begrijp uit zijn betoog wel dat hij ervaring heeft met dergelijke omstandigheden. Ik heb vooralsnog dan ook niet de indruk dat hij uit zijn nek staat te lullen.
Die indruk heb ik zeker ook niet. Ik was vooral teleurgesteld want ik verwachtte dat het nu eindelijk voor eens en altijd opgeklaard ging worden.
Jouw verhaal is een stuk onderbouwder, @henkverhaar, dankjewel 👍!
Stel je hebt een spaanafzuiger met een debiet van 900 m3 per uur (da's lucht...). da's een kwart m3 per seconde. Dan zou je gedurende een niet onaanzienlijke tijd per seconde 10 gram houtstof moeten genereren om in het afzuigsysteem aan een steady state van 40 gram houtstof per m3 te komen.
Je zou gaan denken dat ik het er om gedaan heb, maar ik vertrok van wat mij een realistisch worst case scenario leek: MDF zagen (geeft het fijnste stof, vermoed ik), bvb MDF van 750kg/m3, 18mm dik zagen met een zaagblad van 3mm met een zaagsnelheid van 0,25m/s geeft
750kg/m3 * 0,018m * 0,003m * 0,25m/s = 0,010 kg/s
Het is dus perfect mogelijk om 10g/s te genereren, maar, als na 10s zagen aan 0,25m/s de plaat van 2m50 op is, valt alles op 0.
Dus, met 1 persoon en 1 machine lange tijd 10g/s genereren gaat niet lukken.
 

Ervido

Nieuw lid
29 jan 2019
7
4
Interessant filmpje maar het enige dat bewezen wordt is:
  • Dat PVC statisch geladen kan worden door wrijving
  • Dat PVC een uitstekende elektrische isolator is
  • Dat het bijgevolg volstrekte onzin is om PVC te proberen aarden om eventuele statische ladingen te laten wegvloeien
Dat zijn feiten uit de fysica die wat mij betreft niet meer bewezen moesten worden en die er zelfs eerder op wijzen dat het “zou kunnen” mis gaan dan dat dat volstrekt onmogelijk is, want:
  • Door wrijving van stofdeeltjes met PVC zou een lading opgebouwd kunnen worden
  • Vermits PVC isoleert zou die lading steeds zou kunnen blijven toenemen
  • Uiteindelijk zou er zo een potentiaalverschil kunnen ontstaan dat groter is dan de doorslagspanning, wat tot een vonkoverslag zou kunnen leiden
  • Die vonk zou een mengsel van lucht en zaagstof tot ontploffing kunnen brengen
De man in de video beweert dat het een “near impossibility” is maar die stelling wordt helemaal niet onderbouwd laat staan bewezen.
Het feit dat ik al tig keer “zou” geschreven heb duidt aan dat ikzelf de kans ook zeer klein acht, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe klein die kans echt is.
Tot ik ik daar overtuigende info over vind bouw ik zelf geen afzuiging in PVC. Ik ken niemand die doodgebliksemd is maar mij zal je toch niet onder een hoge boom in een open veld vinden bij onweer. “Nearly impossible” is statistisch gezien nog altijd “possible”.

Ik ben maar een eenvoudige hobby houtbewerker en heb thuis op zolder mijn werkplaats. Ik werk al jaren met een eenvoudige huis tuin en keukenstofzuiger op een cycloon met pvc afvoer. Ik heb nog nooit ook maar iets zien vonken of zelfs statisch zien worden of zelf een statische schok gehad. Als je zorgt dat je regelmatig je stofzuiger, filters, ton en leidingen schoonmaakt is de kans op ontbranden kleiner dan de Staatsloterij winnen, dus dat risico durf ik rustig te nemen. Bovendien is het natuurlijk ook nog eens zo hoeveel stof en spaanders produceer je. De wasmachine en droger zijn wat dat betreft vele malen gevaarlijker als een stofafzuiging van pvc en toch gebruikt ieder huishouden het. Dus ik bedoel maar.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Leuk dat dit draadje toch nog wat stof op werpt. Gelukkig nog niet zoveel voor een explosie-gevaarlijke atmosfeer.
Inmiddels heb ik het systeem opgehangen zodat me dat weer wat ruimte bespaard op de grond. En dan komt een houten bak weer goed uit ivm montage.

Mooi ontwerp!
Klopt het dat de Bosch stofzuiger die je gekannibaliseerd hebt een zakloze stofzuiger was en dat het ronde filter dus eigenlijk het equivalent van de stofzuigerzak is, die er voor zorgt dat er geen grote partikels door de motor gaan?
Ik veronderstel dat er na de motor ook nog een fijnere HEPA filter zat die er fijn(er) stof uit zou halen. Heb je overwogen die te hergebruiken? Of, haalde die het debiet te veel naar beneden?

Wat betreft de cycloon zelf denk ik dat je je geen zorgen over statische oplading hoeft te maken. Normaal gezien zijn cyclonen uitgevoerd in antistatisch plastic (bvb HDPE met een additief). Dat is alvast zo voor die van Oneida Air niet zeker van de opstuurchineesmodelletjes .
Ja klopt, het was een cycloonstofzuiger. Er zat na de motor nog een filter in maar die was vrij grof, die leek meer tegen geluidsdemping of ter voorkoming dat er stof van buiten naar binnen komt. Ik heb het orginele filter gebruikt. Tot hoe ver hij filtert weet ik niet maar als ik hem uitklop (met masker op) komt er stof uit dat fijner is dan bloem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.