Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Zelfbouw stofafzuiging klein formaat

Hier een korte beschrijving van een goedkope oplossing voor een stofafzuiging die niet zo veel ruimte in neemt.
    In onderstaand topic gaf ik aan hier nog even op terug te komen: Opknappen-INCA-vlak-vandiktebank-tips-gevraagd
    Deze afzuiging is een verbeterde versie van eerdere probeersels.
    Hij bestaat uit de volgende onderdelen:
    • Zelfbouw stofzuiger van een oude Bosch stofzuiger en underlayment met wat schuimband
    • Cyloon van Aliexpress
    • Opvangbak met wieltjes van underlayment van binnen afgekit, 60*40*30 wat neer komt op 75lt.

Mijn eerte afzuiging was de cycloon op een 15lt emmer icm een kleine karcher stofzuiger. Al met al neemt het niet veel ruimte in maar het is jammer dat de bak van de stofzuiger zelf niet gebruikt word. Ik wilde het liefst iets vierkants maken wat voordeliger is tov een ronde opvangbak. Op dat moment ging ging onze oude huisstofzuiger kapot waardoor ik de beschikking had over een hele kleine motor van wel 3000 watt en een aardig groot stoffilter.

De stofzuigermotor en printplaat heb ik in een langwerpige bak geklemt tussen rubbers. Daar bovenop zit het stoffilter geklemt met een kleine rubberen ring. Afmetingen van de bak zijn ongeveer 20x20x45 cm, heel weinig ruimte voor zo veel power! De ruimte met stoffilter is afgekit ivm drukverlies.
    Later heb ik de bak iets aangepast met een soort geluidsdempende uitlaat. Zonder het geluidsabsorberende materiaal leek het net een turbinemotor op volle toeren.
    Op de printplaat zit een kleine spanningsomvormer die hitte afgeeft. Om deze hitte goed af te voeren heb ik er een stip aluminium tegenaan gezet die vol in de luchtstroom staat.

In het begin heb ik goed gekeken of hij oververhit raakt maar hier is tot op heden totaal geen sprake van. En het is heerlijk dat niet elke dag de opvangbak geleegt moet worden.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Athanor; 13-01-18 om 14:48. Reden: Typo in titel
    A Hout

Heb je ook rekening gehouden met de statisch electriciteit van de diverse kunststof componenten en de vonken die daar uit voor kunnen komen ?

En explosies van nucleair kalliber
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ja Ik heb er over nagedacht om koperdraad op om de cycloon te wikkelen en middels een aardedraad via het net af te voeren. Echter het is er nog niet van gekomen mede omdat ik niet echt heel overtuigt van het gevaar.(overtuig me). De staticiteit die er nu in zit is voor mij niet voelbaar en trekt af en toe wat stof aan.
    Ik zie op youtube wat vonken op aparatuur maar vooral op metalen delen. Ook zie ik weinig zelfbouwers de cycloon aarden. Een huisstofzuiger met een cyloon is ook niet geaard en is ook behoorlijk statisch, oké huisstof is mischien minder brandgevaarlijk dan hout.
    Heel zeker van mn zaak ben ik niet..
    Ik ben benieuwt hoe anderen dit klusje aangepakt hebben.
    A Hout

netjes gedaan, je brengt mij op ideeën. ik gebruik nu een losse bak met cycloon en een losse huisstofzuiger. dit neemt veel plaats in beslag.

Ik heb een profi bouw zuiger MET aarding, en daar kan ik andere apparatuur met aarding op aansluiten en ondanks dat krijg ik soms nog steeds schokken en zie vonken vliegen.. een vonk is genoeg in de juiste stofwolk... ik zou er niet op wachten

Daar zou ik ook niet op wachten hoor.
    zonde van je tijd.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Mooi project, Ik heb zelf ook een cycloon gebouwd maar met huis stofzuigertje https://www.woodworking.nl/showthrea...fzuiger-mobiel
    Maar ik ben verhuisd en ik moet m weer installeren, en aanzwengelen.
    Maar ehh Een huisstofzuiger van 3 kw

ik heb het even opgezocht, hij is idd geen 3kw maar 2200 watt.
    https://www.consumentenbond.nl/stofz...gs62232-roxx-x
    A Hout

Forum Rechten