welke condensator voor motor

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb een oude ventilator, type slakkenhuis, met driefasige motor. Een echte blazer.

gegevens:
gemaakt door Ateliers Cambron Brussel
110 / 190 volt driefasig
A .54 / .31
TM 1400

Bij het nameten met multimeter op 600 Ohm staat dan lezen we op de display 068.8 Ohm tussen elke fase van de drie polen A, B en C.
Indien ik het bereken 190V /0.31A zou dat 612.9 Ohm moeten zijn. Vanwaar dat verschil?
ventilator smidse.jpg

Deze motor heb ik steeds weten werken op 220 volt.

Nu moet die op 230 met maar 1 fase. Dus er is een condensator nodig.

drie vragen:
Welke condensator moet ik kopen( capaciteit)?

Hoe aansluiten?

Is er een kwaliteit die beter tegen hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen kan?


Alvast dank,

groeten
Ornament
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Martijn heeft je al een site gestuurd met alles over het aansluiten.
Dat je slechts 68 Ohm meet komt omdat je met een ohmmeter de echte ohmse weerstand (de gelijkstroomweerstand) meet. De bedrijfsstroom echter is geen gelijkstroom maar wisselstroom en wordt bepaald door de verliezen en belasting van de motor.

Denk er om dat deze motor op 1 fase een veel lager vermogen zal hebben

mvg
klaas0639
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank Willems Ontwerp en Klaaas 0639.
Om het verder uit te rekenen met de tips die hier gegeven werden heb ik nog een vraag. Het vermogen moet berekend worden. Vanuit 0.31 A als gegeven. Moet dat vermenigvuldigd worden met de 190 volt zoals op het plaatje staat of moet het vermenigvuldigd worden met de feitelijke spanning: 230 volt?

groeten

Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
P = V3 x Ul x Il x cos phi
Vermogen is wortel 3 x lijnspanning (dus 220) x lijnstroom (0,31) x arbeidsfactor (meestal rond de 0,9)
Komt dus uit op 106 Watt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.