Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Werkbank voor Draaibank

Goede avond allen,

Ik zit te spelen met een ontwerp voor een werkbank voor mijn (nog al lange) kinzo draaibank. (zie foto)
    Het volgende ontwerp is in me opgekomen:
    Werkbank draaibank.jpg

Een lang werkblad waar de draaibank op past, plus wat ruimte om het klepje open te doen om de snelheid aan te passen.
    Op de plank komt een opvang bak voor krullen te staan (vandaar het gat midden achterin) met daar onder m'n stofzuiger.
    Links een lade voor gutsen en accessoires en rechts ruimte voor de cycloon met emmer.
    Het linker en middelste vak geven nog extra ruimte voor wat planken.
    De achterkant is recht, de voorkant loopt wat schuin.

Zou dit ontwerp sterk en zwaar genoeg zijn als ik het van 18mm multiplex maak? In theorie zou ik het aan de wand kunnen vastzetten, maar gezien mijn garage inpandig is ben ik bang dat het hele huis mee gaat schudden, dus ik laat het liever los staan.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en suggesties!

Ik zou minimaal één vak aan de achterzijde helemaal dichtmaken voor de stabiliteit.
    sometimes you just need a bigger hammer

Voor het blad zou ik op zoek gaan naar een of enkele schaaldelen eik van mindere kwaliteit. Kost dan niet zo heel veel (misschien nog goedkoper dan multiplex) en je hebt een stevig en zwaar blad.
    En achteraan inderdaad genoeg materiaal voorzien om een stijf geheel te bekomen.
    De hoogte lijkt me wel wat veel. Zou ik nog even bekijken wat het beste werkt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

de hoogte is inderdaad te veel, ik denk dat je met een hoogte tussen de 60 en 75 ook goed zit. Je moet er immers ook nog de hoogte van onderkant draaibank tot centerpunt bijrekenen. Dat is dan je definitieve werkhoogte.

Bedankt voor jullie input. De achterkant dicht maken heb ik aan gedacht maar hoopte dat het niet nodig zou zijn met de regels onder en boven. Wel dus :-)
    Bovenplaat van masief eiken, dat klinkt duur, maar wellicht de moeite om eens te onderzoeken. Zou een plak (of twee) MDF ook een optie zijn? Heeft in ieder geval het gewicht mee.
    De hoogte is gebaseerd op de huidige hoogte, maar ook dat is de moeite om eens mee te experimenteren.

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!

Voor mijn demo tafel voor een kleine JET heb ik grenen meubelpanelen gebruikt. Het boven blad is 2x18mm op elkaar gelijmd.
    De hoogte van je elleboog is de ashoogte van je draaibank.

Misschien kun je eens bij een kringloopwinkel in de buurt kijken voor een eiken tafel oid. voor je bovenblad, kost doorgaans niet zo heel veel.

succes

Leendert

Twee multiplex platen op elkaar gelijmd geven ook een stevig werkblad. Achterkant kun je in het linker en rechter vak ook een schoor plaatsen. Dan hoeft het niet dichtgemaakt te worden en daar haal je dezelfde stabiliteit uit.

Met passen en meten red je het dan misschien wel met 1 grote multiplex plaat, zou je even uit moeten tekenen.
    Werkhoogte lijkt mij ook aan de hoge kant, je spil zit zo op meer dan 1.20 hoog, dat is een werkhoogte van mensen die boven de 2 meter zijn.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

goedkoop en onnoemelijk stevig: IKEA keukenwerkblad. De goedkoopsten kosten een €40 geloof ik voor 186cm x 62cm x 3.8cm dikte. Mijn hele werkplaats is er van voorzien, incl het stuk waar mijn metaaldraaibank (van zo'n 150kg) op staat. Werkt fantastisch.

Recuperatie materiaal van een afgedankte tafel is inderdaad een goed idee, net als de bladen uit de Ikea. Goede MDF of multiplex kosten behoorlijk. Een schaaldeel van mindere kwaliteit (noesten en scheuren) hoeft niet veel te kosten. Het moet niet noodzakelijk eik zijn. Eigenlijk is alles geschikt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten