kast: lades berekenen

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Hallo,

ik wil een redelijk eenvoudige kast gaan maken, zie tekening. Totale hoogte 220cm, onderverdeeld in (van onder naar boven) 2 lades van elk 25 cm, een vak van 100cm met buis om kapstokken aan te hangen en daarboven nog 2 legplanken. Breedte 60cm. Ik zal werken met meubelplaten van 18mm dik. De binnenmaat van de kast is dus 56.4cm.
Hoe bereken ik het best de breedtes van de lades? Het frontje best een paar mm smaller dus 56cm breed en 25 cm hoog. Ik heb nog geen geleiders maar wat ik op internet zie zijn die meestal 12mm dik. Reken ik dan precies 5640mm - 24mm? iets meer speling geven?
En de diepte van de lade? neem je dan best heel precies 60cm (diepte vd kast) - 36mm (frontje en achterzijde van de lade?)

Ik wil voor mijn gemak de stukken al op maat laten zagen in de houthandel maar dan moet ik zeker zijn van mijn maten uiteraard :)
bedankt voor alle tips!

kast.png
 
P

Pel

Guest
Maak eerst de kast, dan koop je ladegeleiders, je meet de afstand van tweemaal geleider, plus de breedte van de lade. Dan maak je twee bakken op die maat, maak de bak in de lengte richting iets korter, wat tegen de achterwand komt. Ze hoeven ook niet zo hoog te zijn, ik zou ze ± 15 cm hoog maken. Tegen de voorkant van de bak schroef je het frontje tegen aan (opdek lade), je moet het frontje groter maken, zodat die op de helft van de beide kastwanden valt.

Groet Pel.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ze hoeven ook niet zo hoog te zijn, ik zou ze ± 15 cm hoog maken.

je bedoelt de zijkanten en de achterkant van de bak hoeven niet zo hoog te zijn, niet de lade zelf?

en in welk materiaal maak ik best de bodem van de lade? ook 18mm meubelpaneel?
 
P

Pel

Guest
De lade hoeft echt geen 25 cm hoog te zijn, dat heeft geen enkel nut, het frondje moet wel die hoogte hebben, de bodem van 6mm multiplex is voldoende.

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Aangenomen dat het een kast voor in de hal wordt waar kleding achtige zaken in komen? Die worden meestal flink vol gepropt. Dan zou ik de lade 20 tot 23cm hoog maken met een bodem van 12 mm multiplex.
Als je de front binnen het kader wilt laten vallen dan moet je hem idd net iets kleiner maken dan het gat als je, zoals Pel voorstelt de front voor de corpus wilt houden dan moet je hem zo breed maken dat hij half over de zijpanelen komt te liggen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En als je de ladefronten ook in meubelpaneel wilt maken, moet je nog rekening houden met de dikte van de kantenband die je er nog op moet strijken.

Ik heb pas voor een projectje nog twee ladegeleiders in de GAMMA gekocht. Daar staat gewoon een mooie tekening op over hoe groot de lade moet worden (enfin, die tekening staat op de verpakking, naturelamente).

Ik lees ook dat je gaat laten zagen in de houthandel. Hopelijk is het een serieuze houthandel, want meubelpaneel - zeker dat van een bouwmarkt - 'chipt' héél erg op de randen.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ik heb intussen het corpus gemaakt in de standaardmaten 60x60. Bij Ikea kan je lades + geleiders kopen voor €34/st op deze maat. Ik ga deze lades kopen, passen er perfect in, en voor dat geld kan ik ze zelf niet maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.