Cnc frees motor / spindel gebruiken om een freestafel mee te maken

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik ben bezig om een freestafel te maken, wil van bovenaf de hoogte in kunnen stellen.

Nu had ik het idee opgevat om het volgende te gebruiken als motor, setje van spindel met frequentieregelaar.

Voordeel lijkt mij dat het goed te bevestigen is, en eenvoudiger om een klein mechanisme te maken voor het hoog laag, ook is 1,5 kw wel lekker aan de maat en toerental goed te regelen.

Heb helaas geen verstand van elektronica, normaal koop je zo een setje voor het cnc gebeuren, nu vraag ik me af of het ook gewoon aangesloten kan worden van 220v naar de frequentieregelaar en dan naar de motor, of kan dat niet, beter eerst even informeren kopen is geen kunst

Nou volgens mij zijn hier wat mensen die een portaalfrees hebben dus misschien dat iemand goeie info heeft

deze heeft max 7 mm opname, maar ze zijn er ook wel geschikt voor 8 mm, en zat nog te denken misschien is stof een item voor zo een machine want wil er een kastje ommaken voor de afzuiging

Alvast bedankt en hieronder de link voor hetgene ik bedoel,

https://nl.aliexpress.com/item/1-5K...745a-4b8a-b117-aba80e9ca79d&priceBeautifyAB=0
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Zit een er16 spantang op, die is er volgens mij ook wel in 8mm
stof is voor de motor geen probleem, alleen moet hij niet afgesloten worden weggebouwd.
dan krijgt bij geen lucht voor de koeling.
het is denk ik niet heel handig dat hij de koellucht maar boven blaast als
je hem onder een tafel monteert.
waarom pak je geen Triton bovenfrees, scheelt een hoop werk.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Schermafbeelding 2018-01-12 om 17.16.12.jpgik heb zo' n makita frees 65 mm doorsnee, met div houders maar is lastig te bevestigen en ook die blaast dan lucht naar boven, had zelf al iets gemaakt om de hoogte te kunnen verstellen maar dan kun je weer lastig de frees vervangen, en het was niet stabiel genoeg zat toch iets van speling in
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die motor heeft een toerental van 24000 rpm, dat gebruik je nooit met hout frezen, de toerentallen die je wel gebruikt hou je geen kracht meer over
Of je moet altijd de speciale freesjes voor een dergelijke machine gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.