Hardheid houtsoorten vs bewerkbaarheid.

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Enkele eigenaardige observaties nu ik al aardig wat houtsoorten onder handen gehad heb.
Ben benieuwd of jullie dit ook hebben:

Dat de hardheid, gewicht en dichtheid los lijken te staan van de bewerkbaarheid.
(ter info, ik gebruik geen beitels e.d, maar kettingzagen en haakse slijpers)

Enkele observaties.
- Eikenhout is hard en zwaar, maar is toch prima te bewerken. Prima afname materiaal.
- Essenhout is hard maar niet zo zwaar als Eik. Toch is dit een moeilijke houtsoort, de ketting of frees stuitert over het oppervlak, je hebt minder 'grip. En over droog essenhout wil ik het niet eens hebben...
- Azobe is keihard en zwaar, toch is dit uitstekend te bewerken, ong. zoals eik, wellicht nog ietsje beter. :?:
- Robinia... rotspul. Hard en aardig zwaar, vergelijkbaar met eik. Wel voldoende grip, maar desondanks weinig afname, en erger, het hout houdt warmte lang vast, dus verbranding bij frezen, zelfs bij lage toerentallen.
- Taxus, vrij hard en niet te zwaar. Te bewerken als boter..
- Populier, niet zo hard of zwaar. Toch lastig te bewerken, ik krijg moeilijk grip op het hout.

Komt dit door de draad in de houtsoorten? Dat hoe die loopt, recht/warrig/gekruist/kort/lang etc, bepaald hoe mooi het te bewerken is? En wat zijn jullie ervaringen.
 

tuoh

Oud hout
Bewerkbaarheid is een rekbaar begrip om hout te catalogeren. Er dringt zich al direct een vraag op, met welk gereedschap?
Sommige houtsoorten die met beitels of schaven moeilijk te bewerken zijn laten zich zonder één enkel probleem draaien.
Een houtsoort die bijvoorbeeld lastig draait is Noten, het hout bevat soms kiezelvormige insluitels die heel afstompend werken op draaibeitels, maar schaven en zagen is dan weer geen probleem.
Robinia daarentegen laat zich gewillig draaien en ook schaven gaat goed, zagen daarentegen dat is wat anders.
Zo heeft elke houtsoort wel zijn plus- en minpunten bij deze of gene bewerking, dat we er desondanks toch iets van kunnen maken geeft het dan ook een grote voldoening vind ik.

Mvg,

André
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Houthasses zei:
Enkele eigenaardige observaties nu ik al aardig wat houtsoorten onder handen gehad heb.
Ben benieuwd of jullie dit ook hebben:

Dat de hardheid, gewicht en dichtheid los lijken te staan van de bewerkbaarheid.
(ter info, ik gebruik geen beitels e.d, maar kettingzagen en haakse slijpers)

Enkele observaties.
- Eikenhout is hard en zwaar, maar is toch prima te bewerken. Prima afname materiaal.
- Essenhout is hard maar niet zo zwaar als Eik. Toch is dit een moeilijke houtsoort, de ketting of frees stuitert over het oppervlak, je hebt minder 'grip. En over droog essenhout wil ik het niet eens hebben...
/quote]

Ik werk nog wel eens met essenhout( voor gitaar bouw) en ik herken dit helemaal niet.integendeel ik vindt het mooi spul om mee te werken..
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jan jansen zei:
Ik werk nog wel eens met essenhout( voor gitaar bouw) en ik herken dit helemaal niet.integendeel ik vindt het mooi spul om mee te werken..

Apart is dat. Ik heb toch een potje staan foeteren toen ik een blok onder handen had.. :p
Ik vermoed dat het door het verschil in gereedschap fijn/grof komt.
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
goed ik werd compleet afgeleid toen de beste meneer begon over notenhout lastig te bewerken en of snel stomp maakt, nou vraag ik me ook af ,gebruiken jullie bahco spul of ouderwetse merken die kwaliteits staal gebruikte ,noten hout draai ik zo makkelijk als plataan hout ,

enigste houtsoorten waar ik niet positief over ben kwa draaien is wengé panga panga redwood zachte soorten grenen ,vuren gebruik ik soms om houte pennen te draaien waar ik weer een werkstukje op klem

al met al wie zijn gereedschap goed scherp houd en er aand8 aan besteed krijgt toch de positiefste ervaringen ,gemiddeld elke harde of zware houtsoort is goed te draaien ,naaldhout soorten minder. in mijn beleving :mrgreen:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Probeer voor de gein eens makoré te draaien dan. Dat is volgens mij het hout waar ze slijpstenen van maken :) Op een pasgeslepen zaag had ik na een cm of 20 schulpen al botte tanden. Een schaafbeitel kan je na 1 kant vlakken opnieuw wetten. En dan heb ik het over een A2-stalen beitel...

Dus ja, als je je gereedschap scherp houdt is makoré goed te bewerken, maar dat scherp houden is een uitdaging.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.