Steigerhouten dressoirkast -> stijgerhoutverbinding met lamellenfrees?

Ukks

Nieuw lid
10 jan 2018
7
0
Beste leden,

Graag zou ik advies willen over het maken van een stijgerhouten dressoir -hoekkast en de houtverbinding.

Ik wil in onze woonkamer op maat een kast maken van stijgerhout (gedroogd en geschaafd) met het formaat: 220cm lang bij 50cm breed bij 90 hoog. Zie hieronder te tekening.
IMG_20180112_104049.jpg

Ik zou de houtverbindingen graag zo min mogelijk zichtbaar willen maken en kwam op het internet de lamellenfrees tegen. Echter zie ik in de video's dat de lamellenfrees veel worden gebruikt voor plaatmateriaal zoals MDF. Nu vroeg ik mij af of je lamellen kan gebruiken om het stijgerhout te fixeren en vervolgens te verlijmen en is dit dan voldoende stevig? Of hebben jullie een ander advies? In de nabije toekomst ga ik in mijn huis ook nog op maat gemaakt kasten maken van mdf of multiplex, dan zou een lamellenfrees mi ook wel handig zijn. Maar ik twijfel omdat ik graag gereedschap wil aanschaffen die ik voor beide houtsoorten kan gebruiken en een lamellenfrees redelijk kostbaar is (ik heb nu het oog op de Makita +/- 300 euro).
Wat is jullie advies? Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de reactie!

Met vriendelijke groet,

Erwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De search (rechts boven) toevallig ook al geprobeerd? Er is namelijk al heel erg veel over lamello's en de lamellenfrees geschreven.
Deze vraag hoort, m.i., trouwens ook beter thuis onder "werken met hout" en/of 'hout in meubels" subforum ipv onder "electrisch gereedschap".
 

Ukks

Nieuw lid
10 jan 2018
7
0
Ok ik heb het bericht verplaatst, ik zal deze hier verwijderen. Ik heb gezocht, maar nog geen antwoord gevonden op mijn specifieke vraag.
 
M

Milo-vs

Guest
Je kunt prima je verbindingen er mee maken. Als je ik je ontwerp maar rekening hout met de krimp en uitzetting van het hout. Maar dat is geen uitzondering dat moet je altijd bij alles wat geen plaatmateriaal is...
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik heb een vergelijkbaar steigerhout (TV) meubel op de tekentafel staan
meubel.jpg

Hout werkt voornamelijk in de breedte, ik heb goede ervaring met lijmen van steigerhout, zorg voor mooie vlakke lijmnaden en deuvels. Deuvelen werk ook prima met verstekhoeken, even een malletje maken van een stukje hardhout.

Kappie
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Kan prima met lamellen.
Ik heb de Makita met snoer (de 6000 uit mijn hoofd) en die bevalt uitstekend. Mdf, multiplex en hout gaat bij mij perfect. Zeer secuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.